Video Zeci de mii de alimente fabricate în România se vor ieftini. Proprietarii de magazine critică vehement ideea: care va fi efectul invers al măsurii
Zeci de mii de alimente fabricate în România se vor ieftini, promite Ministerul Agriculturii, după ce a pregătit, în prag de alegeri, ordonanţa care plafonează adaosul comercial. Proprietarii de magazine critică vehement ideea. Avertizează că astfel se vor scumpi produselor neplafonate. În plus, unele fabrici şi-ar putea muta producţia în alte ţări.
21 de alimente de bază au preţul plafonat acum, iar ministerul Agriculturii vrea să extindă măsura pentru toate produsele fabricate în România. Ieftinirea ar putea fi între 10 şi 15%. Ministerul ia în calcul stabilirea unui adaos comercial de 10% la distribuitori şi de cel mult 20% la magazine. Ce înseamnă, mai exact? De exemplu, pentru telemeaua de Sibiu, produsă din lapte care provine de la animale crescute la noi şi procesat în România, reducerea ar fi semnificativă. Acum, un kilogram costă 78 de lei, iar dacă s-ar plafona adaosul comercial la procentul stabilit, ar fi cu 10 lei mai ieftin. În cazul unui pachet de unt, făcut din lapte de import, dar procesat în ţară, preţul ar scădea de la 13 lei la 11 lei şi 50 de bani.
Săptămâna viitoare, ministrul Agriculturii a chemat la negocieri distribuitorii şi retailerii
Supermarketurile vor avea adaosul plafonat la 50% pentru mâncarea gătită în interior sau la rulote tip fast food, la care practică acum marje de 100%. "Un hot dog costă 8 lei. Dacă plafonăm la 50%, o să fie 5 lei. Când facem o socoteală, nu ne iese nici valoarea crenvuştiului, cu muştarul, cu bonul fiscal, cu pâinea, cu fiertul, cu manopera, cu mănuşile celui care le-a făcut, cu ce-a dezinfectat", a declarat Feliciu Paraschiv, Asociaţia Magazinelor Mici şi Mijlocii. Ordonanţa de plafonare este criticată, însă, de comercianți şi economişti la unison. "Mă aştept ca efectul de waterbed să fie extrem de mare, adică toate produsele care nu sunt plafonate vor avea creşteri foarte mari să compenseze plafonarea asta. La cosmetice, la detergenţi", a declarat Feliciu Paraschiv, Asociaţia Magazinelor Mici şi Mijlocii.
"20% pentru retail este peste media adaosului comercial pe tot sectorul de retail. Am analizat, este 15%. Este clar că per total coşul de consum al românilor nu se va ieftini. O să fie unele produse care au adaos peste 20% şi acestea se vor ieftini, pe de alta parte sunt produse care au adaos mai mic de 20%. Şi ce credeţi că vor face? Se vor duce până la 20%, aceste produse se vor scumpi", a declarat Iancu Guda, specialist economic Observator. Nici Consiliul Concurenţei, care ar trebui să dea aviz acestui proiect, nu susţine plafonarea extinsă.
"N-o să mai avem nevoie de toate aceste măsuri pe care le-am adoptat în perioada de inflaţie mare. Au şi efecte pozitive, dar ajung să aibă şi efecte negative. Cârpeşti într-o parte, se rupe în alta", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei. De la plafonarea adaosului comercial vor fi exceptate produsele ecologice, berea și vinul. Săptămâna viitoare, ministrul Agriculturii a chemat la negocieri distribuitorii şi retailerii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰