Proiectul de refomă al sistemului educațional din România, ținut la sertar
Reforma educației din România stă la sertar. La propriu! Ministrul Monica Anisie a cerut la începutul anului o lege care să schimbe programa învechită. Experţii au scris un proiect care ar aduce schimbări revoluţionare în învăţământ.
- Elevii din România ar putea avea cursuri personalizate.
- Materiile ar putea fi împărțite în opt domenii mari.
Numai că, acum, Anisie ezită să semneze hârtiile închise într-un sertar la Ministerul Educaţiei. Vă arătăm proiectul în exclusivitate la Observator.
15 materii, în medie, are un elev de gimnaziu acum, care s-ar putea transforma în opt domenii mari. Iar din clasa a cincea, copiii să fie obligați să studieze doar șase dintre ele obligatoriu și două pe care să le aleagă după preferințe.
Continuând gradual până la clasa a douăsprezecea, când adolescenții ar putea să aibă în orar doar trei materii obligatorii și alte cinci discipline la alegere, în funcție de interesul fiecăruia.
Așa ar putea arăta școala visurilor pentru elevii din România. O școală la care să meargă de plăcere și să aleagă ce să învețe.
Marian Staș, expert în educație: Legea educației actuală nu are nicio treabă copiii. Curriculum la decizia școlii. Unde sunt ei, copiii? Răspuns corect: copiii sunt nicăieri.
O spune un profesor de la Harvard Kennedy School, angajat special de Ministerul Educaţiei ca să lucreze la Hotărârea de Guvern care ar fi schimbat viitorul elevilor. Pentru că proiectul n-a mai fost semnat, el a demisionat.
Marian Staș, expert în educație: Motivul principal pentru plecarea mea este sintagma argheziană "Una vorbim și alta fumăm". S-ar putea ca fitilul meu să fie prea scurt.
Am încercat să obținem un punct de vedere de la Ministerul Educaţiei. Niciun răspuns până acum.
Antonia Pup, președintele Consilului elevilor: Prin acest proiect, care din păcate a fost blocat la minister, o promisiune pe care ministrul Monica Anisie a făcut-o elevilor și nu o mai asumă, este regretabil.
Noul sistem ar fi trebuit testat în mai multe şcoli din toată ţara.
Ar putea fi transformarea din Educație pe care România o așteaptă de 30 de ani. Cu aproape 30 de miniștri, nu am reușit să o facem. Câți dintre noi nu am ajuns la facultate și ne-am dat seama că nu ne place deloc ce învățăm sau câți alți dintre noi au un job acum, dar vor cu totul altul, și câți încă visează ca pasiunea să le ajungă mod de viață?
Tudor Panait, vicepreședintele Consiliului elevilor București: Sistemul de învățământ din România nu este în stare să ofere cetățenilor mediul propice pentru dezvoltare, iar după terminarea ciclului să se poată angaja. Curricula actuală nu permite dezvoltarea reală.
Reforma de care are nevoie România a început de 10 ani în Republica Moldova. Un singur liceu a fost pilotul care a dat startul schimbării în alte multe școli de peste Prut. În Finalanda sau Noua Zeelandă, țări la care ne uităm cu admiraţie, toţi elevii urmează cursuri personalizate. Din clasele primare și până la liceu.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰