31 martie '95, Baloteşti: Cea mai mare tragedie aviatică din România! "Se simţea în aer miros de om ars"
Pe 31 martie 1995, 60 de persoane au murit, dintre care nouă români, după ce cursa TAROM 371 s-a prăbuşit în dreptul localităţii Baloteşti. Este cea mai mare catastrofă aviatică din România. După 19 ani, raportul accidentului a fost făcut public
Pe 31 martie 1995, 60 de persoane au murit, dintre care nouă români, după ce cursa TAROM 371 s-a prăbuşit în dreptul localităţii Baloteşti. Este cea mai mare catastrofă aviatică din România. După 19 ani, raportul accidentului a fost făcut public
Aeronava Airbus 310, botezată "Muntenia", fabricată în 1987, cu peste 31.000 de ore la bord, era programată să efectueze zborul regulat de la Bucureşti la Bruxelles, cu decolarea la ora 9:00. După şase minute de întârziere, avionul a început procedurile ridicării de la sol, sub comanda copilotului. Condiţiile meteorologice permiteau o vizibilitate orizontală de 1.300 metri, vântul bătea din direcţia 870 metri, cu o intensitate între 10 şi 15 metri pe secundă. La înălţimea de 600 de metri şi viteza de 300 kilometri pe oră, motorul stâng a început să dezvolte o asimetrie, provocând creşterea tracţiunii motorului drept.
La 20 de kilometri de Bucureşti, în dreptul localității Balotești, avionul a intrat în picaj.
La aceeaşi oră, localnici din Baloteşti vedeau pe cer "sicriul" zburător. Victor Frunză, şeful staţiei CFR Baloteşti, vorbea la telefon când a simţit o zguduitură puternică. "Imediat am auzit şi o bubuitură în aer. Speriat am lăsat telefonul şi m-am îndreptat spre fereastră. Aeronava zbura la o înălţime foarte mică. Ceva din coada avionului a explodat. Pe câmp am văzut o mare de flăcări şi un nor de fum negru."
Ziarele vremii pomenesc şi de casieriţa care a ieşit pe peron cum a auzit explozia. "Flăcările dogoreau până la noi, deşi vântul bătea puternic şi ningea. Prin fumul negru şi gros nu se putea vedea nimic. Nici n-am ştiut ce este până când nu au început să apară poliţiştii, pompierii şi salvările." Mariana Apostol, alt martor, a declarat presei: "Ieşisem să întind rufele pe sârmă când am văzut avionul. Parcă din cer, de la câteva sute de metri, coborau flăcări. A luat foc în aer, apoi s-a prăbuşit. După asta numai fum. Au ieşit şi vecinii mei, şi cei din birourile gării şi am alergat împreună acolo. Am găsit numai bucăţi de avion şi de carne împrăştiate peste tot".
Se simţea miros de om ars!
Bătrânii din comuna Baloteşti povestesc că s-au auzit întâi explozii în aer, scântei, apoi au văzut avionul cum s-a înfipt în pământ. “Eram, taică, cu vaca pe câmp. Este ceva normal să auzi tot timpul cum decolează şi aterizează avioanele. În acea zi de primăvară, pe la 7 dimineaţa, se simţea miros de ars pe câmp, de la paiele pe care le-au aprins sătenii. După vreo două ore, am auzit o bubuitură venită din cer, apoi am simţit cum se cutremură pământul. În aer a început să se simtă miros de om ars”, a povestit săteanul Costică Grigore.
Toți pasagerii (trei americani, un francez, doi spanioli, un thailandez, nouă români și 32 de belgieni, printre care un copil de șase ani și un altul de patru luni), precum și toți membrii echipajului, și-au pierdut viața. Piloţii în acea zi erau Comandantul Liviu Batanoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani).
Au trecut 20 de ani...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰