Video Alertă de fraudă online. Schema prin care escrocii se folosesc de numele Poliției și Interpolului pentru a obține bani
Atenție la fraudele online! Este avertismentul venit din partea Poliţiei Române privind o nouă metoda de înşelătorie prin care atacatorii folosesc numele unei instituţii ori al Interpolului pentru a crea panică şi a-i determina pe oameni să trimită bani.
Simona Vasiac, reporter Observator: "Profitorii trimit adrese în numele unor instituții publice precum poliția sau Interpol în care le atrag atenție victimelor despre faptul că sunt citați într-un dosar de pornografie infantilă, de contrabandă de țigări sau alte infracțiuni mult mai grave, tocmai pentru a-i determina să trimită sume de bani. Polițiștii atrag atenția populației și spun faptul că instituția nu cere niciodată bani și ca utilizatorii să fie foarte vigilenți când primesc astfel de emailuri, să nu răspundă la ele, să nu acceseze niciodată linkul din interiorul mailului și să anunțe de urgență autoritățile."
Fraudele online, o problemă tot mai mare pentru români
Opt din 10 (83%) consumatori din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor, care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante. Potrivit celor mai recente date oferite de Global Anti-Scam Alliance (GASA), fraudele au generat în 2021 pierderi de peste 50 miliarde de euro şi un studiu realizat recent de Revolut subliniază faptul că tot mai mulţi utilizatori ai internetului se simt ameninţaţi de fraude.
Cercetarea publicată în luna septembrie arată că 83% dintre consumatorii din România au observat o amplificare a fraudelor online şi a scam-urilor care fie i-au vizat în mod direct, fie au vizat prieteni sau cunoscuţi sau ambele variante. 38% au recunoscut că au fost chiar ei victimele unor fraude, în ultimul an, iar 41% au indicat că ştiu de situaţii de fraudare a unor colegi sau prieteni. Doar 17% dintre respondenţi declară că nu au remarcat o intensificare a fenomenului.
- Zeci de români, înșelați prin intermediul unor site-uri false. Metoda folosită de escroci a adus un prejudiciu...
- "Puteau să mănânce un șnițel". Au comandat cel mai scump preparat din meniu, apoi au plecat fără să...
- Schema prin care un tânăr inginer din Bistriţa Năsăud s-a îmbogăţit cu peste 2 milioane de lei. Lăcomia l-a...
Protejarea în fața fraudelor, o provocare pentru români
Deşi fraudele sunt tot mai prezente, consumatorii admit că sunt "în ceaţă" atunci când se pune problema prevenţiei şi a protejării lor de scam-uri şi fraude. Potrivit studiului, 25% dintre utilizatorii de internet se simt foarte încrezători în capacitatea lor de a identifica eventualele fraude, în timp ce 11% nu au deloc încredere în propriile abilităţi. Majoritatea respondenţilor - 65% - declară că au încredere într-o oarecare măsură în priceperea personală de a identifica elementele unor fraude. Mai mult, 13% dintre consumatori spun că nu au auzit niciodată de scam-urile prin platformele de social media, 21% declară că îşi dau seama imediat dacă o reclamă de pe social media este falsă, iar 66% cred că şi-ar putea da seama de asta doar dacă ar avea timp suficient ca să studieze cu atenţie reclamele.
Cercetarea a mai scos la iveală faptul că unul din cinci respondenţi ştie exact ce să facă în cazul în care este victima unei fraude, în timp ce 16% nu cunosc nimic despre paşii care trebuie urmaţi. Jumătate dintre respondenţi au indicat că prima măsură care trebuie luată, în caz de fraudă, este să-şi blocheze cardurile direct în aplicaţia de digital banking. 20% au spus că ar informa Poliţia şi autorităţile despre incident, în timp ce 18% s-ar adresa imediat instituţiei bancare care a emis cardul.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰