Video "Am decis să nu mai reparăm momentan maşini". Începe coşmarul pentru şoferii loviţi de maşini cu RCA la Euroins
Aproape 3 milioane de şoferi s-au trezit peste noapte că societatea la care au RCA nu mai există. Euroins, care asigură unu dintre trei conducători auto, nu mai poate emite poliţe după ce a rămas fără autorizaţie. Decizia a fost luată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, care susţine că din conturile companiei lipsesc peste 800 de milioane de euro, bani necesari pentru despăgubiri. Iar veştile proaste nu se opresc aici. Dacă statul nu va plafona tarifele, toate poliţele auto ar urma să se scumpească semnificativ.
Anunţul autorităţilor, care declanşează haosul pe piaţa asigurărilor, a fost unul sec.
Cristian Roșu, vicepreședinte ASF: Nu s-a reuşit ca această societate să poată să-şi îndeplinească toate măsurile.astfel încât să-şi ducă activitatea în continuare.
Începe coşmarul pentru şoferii loviţi de maşini cu RCA la Euroins
Șoferi: Fac asigurările mici la început. Îşi iau 2 milioane de asiguraţi şi după aia nu mai reuşesc să plătească daunele. Şi autorităţile ce fac? Dorm!
- Salarii de 12.000 de euro la ASF pentru a "mângâia pe creştet" Euroins, companie al cărei faliment era anunţat...
- Ce se întâmplă dacă te loveşte un şofer cu asigurare la Euroins
- O nouă "ţeapă" pe piaţa de asigurări. Se cere demiterea conducerii ASF după scandalul Euroins
- Ce se va întâmpla cu preţurile la RCA în România după insolvenţa Euroins
- Ce trebuie să știe românii care au asigurare RCA la compania Euroins
- Va trebui să-mi cumpăr alta. Şi culmea e că am 4 maşini şi toate sunt la aceeaşi firmă.
- E puţină bătaie de joc. De noi. E jale. Că şi eu am maşina mea şi cred că s-ar putea să am chiar la euroins.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: Insolvenţa Euroins aruncă în aer întreaga piaţă a asigurarilor. Asta pentru că 1 din 3 şoferi care circulă pe şoselele din Romania are rca la această companie. Aşa că, în caz de acident, probabilitatea sa fim loviti de un sofer care sa aiba polita la euroins e una foarte mare.
Șoferii care sunt loviți în trafic de o mașină asigurată la Euroins vor primi banii din Fondul de Garantare. Doar că plata daunelor se va face după câteva luni sau chiar câţiva ani. Cel mai probabil, păgubiţii vor trebui să-şi plătească singuri iniţial reparaţia.
Problemele au apărut deja pentru şoferi.
Vlad Ardeleanu, reprezentant service: Am decis să nu mai reparăm momentan maşini. Dacă despăgubirile vor ajunge să fie achitate de fga, clar lucrurile vor merge greu. Avem cam o mie de dosare în instanţă, cu un prejudiciu de 9 milioane de lei.
La altele, în schimb, încă se mai pot face reparaţii în baza RCA-ului Euroins. Şoferii care au asigurare la Euroins trebuie să ştie că poliţele lor rămân în vigoare o perioadă. Cât timp?
Legea spune că e vorba de 90 de zile după data deschiderii procedurii de faliment. Dacă e să ne uităm la prăbuşirea City Insurance, e vorba de 9 luni de la retragerea autorizaţiei. Până în decembrie însă, şoferii pot renunţa la poliţa Euroins şi trece la o altă companie de asigurări în orice moment. Au dreptul în acest caz să-şi recupereze diferența de bani, pentru perioada rămasă valabilă, de la Fondul de Garantare a Asiguraților.
Sergiu Costache, preşedinte ApPa: Dacă se permite denunţarea poliţei, cum a fost cazul la city, se duc la o altă companie de asigurare. E o cotă de piaţă de 35%, care se împarte între ceilalţi asiguratori.
Fondul de Garantare nu poate însă să acopere toate despăgubirile. Pe data de 10 martie, în conturi existau 180 de milioane de lei. Asta în timp ce paguba Euroins ar fi estmată la un miliard de euro.
Sergiu Costache, preşedinte ApPa: Nu sunt suficienţi. Ar fi necesară intervenţia statului.
Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR: Singura soluţie noi o vedem pt cei care au poliţe. Ar trebui ca statul român, Guvernul României să împrumute fondul de garantare cu o sumă. În aşa fel încât fga să înceapă imediat plăţile către păgubiţi.
Fondul de Garantare ar putea creşte contribuţia asigurătorilor, iar aceştia, la rândul lor, vor scumpi poliţele. Asta după ce, în ultimul an, RCA-ul s-a dublat sau chiar triplat în unele cazuri.
Vasile Ştefănescu, preşedinte COTAR: Nu Guvernul plăteşte falimentul. Noi îl plătim. 7 milioane şi jumătate de asiguraţi.plătim toate falimentele. Şi falimentul City, pe care nu l-am achitat deja. Vom plăti şi falimentul Euroins.
Șofer: Deja s-a scumpit.de o săptămâna. Cât să se scumpească?
În acest context, autorităţile vorbesc de plafonare preţurilor asigurărilor obligatorii.
Cristian Roșu, vicepreședinte ASF: Vrem să facem acest nivel de tarif astfel încât atât clienţii, cât şi societăţile de asigurări să poată să-l susţină.
Dimineaţă, încă se mai puteau cumpăra poliţe la Euroins. Abia la câteva ore după comunicatul dat de ASF brokerii au scos companie din oferta de asigurare. Singura veste bună ar fi că poliţele de asigurare obligatorie a locuinţelor sunt valabile până la expirare.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰