Antena Meniu Search
x

Video ANIMAŢIE. Cum a luat foc trenul Malaxa 1000, vechi de 100 de ani. Pasagerii au sărit în ultima clipă din vagoane pentru a se salva

România a demonstrat încă o dată că este o ţară-capcană. Un tren fabricat secolul trecut a luat foc azi-dimineaţă în apropiere de Oradea. 20 de oameni au simţit atingerea morţii şi au fugit din vagoane cu flăcări enorme pe urmele lor. Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor care a mers cu trenul doar o dată în mandatul său, dă vina pe. greaua moştenire. Vagoanele româneşti au dublul duratei de viaţă şi încă circulă, iar o locomotivă din patru este pericol public, spun sindicaliştii.

Alex Prunean
de Alex Prunean

la 01.09.2023, 19:22

Vezi și

Martor: Uite, ce tare arde!

Trenul care a fost fabricat prima dată acum 80 de ani a început să scoată fum, apoi au apărut flăcările. Mecanicul a oprit în câmp, iar pasagerii au sărit din vagoane îngroziţi - flăcările aproape îi încojurau. La scurt timp după ce au coborât, tabla trenului nu se mai vede - totul ardea.

Călători: E la cabină deja!

- Ăsta arde uşor, din ce e făcut! Placaj!

Pe acelaşi subiect

- Ard motoarele alea!

 Cum a luat foc trenul Malaxa 1000, vechi de 100 de ani

Garnitura veche de aproape un secol în care erau 20 de pasageri plecase de la Arad cu destinaţia Oradea. Când mai erau patru kilometri până la gară, a izbucnit incendiul. Era ora 6 şi 25 de minute când cele două vagoane s-au aprins.

Alex Prunean, reporter Observator: Un morman de fiare carbonizate. Atât a mai rămas din automotorul fabricat înainte de-al doilea război mondial. Primele care s-au făcut scrum au fost banchetele şi căptuşeala de lemn de la interior, dar temperaturile a fost atât de ridicate încât partea exterioara a vagonului, caroseria din tablă s-a deformat. Imaginaţi-vă ce se putea întâmpla dacă pasagerii aflaţi în tren nu ar fi reuşit să deschidă uşile vagonului.

Pompierii au stabilit cauza incendiului: un conductor electric defect. Sindicaliştii de la căile ferate nu se miră. În ultimii 12 ani, CFR Călători, compania de stat care asigură peste 80% din traficul de călători pe calea ferată, nu a avut buget de investiţii.

Rodrigo Maxim, lider sindicat mecanici locomotivă: Aceste automotoare ar trebui să facă parte din parcul de la muzee. În orice caz nu ar mai trebui să fie în circulaţie. Au facut oricum foarte multi kilometri si s-a depasit durata de viata. O garnitura de tren si locomotivele ar trebui schimbate intre 18 si 20 de ani.

Acest tip de automotor care a luat foc a fost produs de uzina Malaxa Bucureşti în perioada interbelică. La vremea lor, erau printre cele mai moderne vagoane din Europa.

Alex Prunean, reporter Observator: Automotoarele malaxa 1000 au intrat în fabricaţie în anul 1937 şi au fost primele trenuri de mare viteză româneşti. Datorită formei aerodinamice au devenit un etalon la acele vremuri. Au o putere de 220 cai şi ating o viteză de până la 100 km/h.

Deşi trebuiau casate acum 50 de ani, cu indulgenţă, automotorele încă mai circulă pe rutele Arad - Oradea, Constanţa - Mangalia şi Arad - Curtici. CFR Călători are probleme mari cu toate vagoanele. Legislaţia europeană stabileşte durata de viaţă a unui vagon de călători la 18 ani. La CFR, vechimea medie este 32 de ani. Iar din cele peste 1.100 de locomotive ale companiei de stat, doar 40% sunt în condiţii decente.

Reporter-Femeie: Când aţi fost ultima dată cu trenul?

- În urmă cu 5 ani.

- Şi cum a fost?

- A fost bine atunci, acum nu mai e. Cred că nu are cine să le schimbe.

Ionuţ Ciurea - PRO INFRASTRUCTURĂ: Cât să mai tragi şi ce să mai scoţi dintr-o locomotivă care are 45 de ani, 50 de ani sau chiar 55 de ani? Ce să mai scoţi de la ele? Ne jucăm cu focul şi tare îmi este că e doar o problemă de timp până când o să numărăm şi morţi pe calea ferată.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care este în politică de 27 de ani, are o reacţie la care mai îndreptăţiţi ar fi pasagerii CFR.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Nu poţi să ai pretenţii de condiţii europene când, repet, de peste 25 de ani nu s-a cumpărat nici măcar un tren nou.

Primele trenuri noi cumpărate în ultimii 22 de ani vor ajunge în România la toamnă. Până atunci, călătoria cu trenul rămâne un risc. Weekendul trecut, patru trenuri au adunar peste 16 ore întârziere din cauza unei defecţiuni pe calea ferată, între Arad şi Timişoara. 130 de copii, care mergeau în cantonament sau în tabără la mare au dormit pe jos, în gara Timişoara, în aşteptarea garniturii.

Iar cea mai recentă catastrofă feroviară de la CFR a îngrozit toată ţara. O locomotivă care nu mai răspundea la comenzi a accelerat singură la Galaţi şi a intrat cu 70 de kilometri pe oră în vagoanele de care urma să fie legată. Şefa de tren a murit din cauza impactului.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Unde vă petreceţi Sfintele Paşti?

Observator » Evenimente » ANIMAŢIE. Cum a luat foc trenul Malaxa 1000, vechi de 100 de ani. Pasagerii au sărit în ultima clipă din vagoane pentru a se salva