Antena Meniu Search
x

Video ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a petrecut accidentul feroviar din gara Roșiori. "Când a pus frână, a pus prea târziu!"

Accident foarte grav care pare să anunţe un dezastru iminent pe căile ferate. Un tren cu aproape 300 de călători a trecut pe roşu cu viteză infernală şi s-a îndreptat glonţ spre un mărfar care era pe aceeaşi linie, la nici 300 de metri, în gara Roşiori.

Laurenţiu Rădulescu
de Laurenţiu Rădulescu

la 13.03.2023, 19:19

Vezi și

Frâna automată a oprit garnitura, dar impactul nu a putut fi evitat. 12 oameni au fost răniţi. Asemenea tragedii se pot repeta, pentru că la CFR este criză de mecanici de locomotivă, spun sindicaliştii. Trenurile de călători ajung să fie conduse de tineri fără experienţă şi reflexe. Căile ferate au încercat să ascundă adevărul şi au omis, iniţial, orice referire la coliziune.  

Cum s-a produs coliziunea dintre cele două trenuri în gara Roșiori

La patru dimineaţa, pasagerii din trenul interregio Arad - Bucureşti s-au trezit speriaţi în scrâşnet de frâne şi o bubuitură puternică. Au căzut unii peste alţii, iar bagaje grele i-au strivit. Chemaţi de urgenţă prin 112, zeci de medici, paramedici şi pompieri au venit cu 26 de ambulanţe la locul accidentului.

Salvatori-călători: Câte persoane sunteţi voi?

Pe acelaşi subiect

- Şase.

- Stăm unii peste alţii.

- Noi putem să vă luăm de aici şi să vă ducem în gară.

Patru pasageri au ajuns la spital cu mâini, picioare rupte şi lovituri serioase la cap. În timp ce medicii se ocupau de răniţi, ceferiştii evaluau situaţia.

Mecanic: E deraiat! O locomotivă, un vagon. Un vagon e răsturnat pe o parte şi unul stă aproape să cadă!

Trei vagoane din marfarul lovit din spate de interregio au deraiat - două s-au răsturnat.

Laurenţiu Rădulescu, reporter Observator: Sunt peste 100 de autoturisme care se aflau în acest tren marfar, iar două dintre vagoane sunt răsturnate complet. Sunt zeci de maşini care au fost distruse.

Accidentul s-a produs la intrarea în gara Roşiori Nord. Un marfar cu 26 de vagoane, care ducea aproape 350 de maşini de la Craiova în portul Constanţa, intra pe o linie secundară ca să elibereze şina principală pentru trenul de călători. Interregio a primit ordin să reducă viteza şi apoi să oprească, ca să apuce marfarul să îi facă loc. Mecanicul trenului de pasageri care avea 120 de kilometri pe oră a ignorat primul semnal galben care îl avertiza că în faţa lui este altă garnitură - trebuia să încetinească şi să fie pregătit să oprească dacă următorul semafor era roşu. Nu a făcut asta şi a trecut pe roşu. Instalaţia de siguranţă a locomotivei a început frânarea de urgenţă, dar nu a putut opri colosul de sute de tone în timp util.

Călător: Frână bruscă, am dat cu capul în faţă. Îmi tremură picioarele.

Interregio încă avea 40 de kilometri pe oră viteză când a lovit trenul de marfă lung de 700 de metri. Impactul a fost atât de puternic, încât l-a împins aproape 200 de metri.

Călători: Ne-am speriat. A fost obositor, extenuant. Au sărit două maşini dintr-un marfar în dreptul locomotivei trenului nostru. Ne-am panicat toţi. Sunt persoane rănite. Oameni care aveau mâini tăiate, alţii care au făcut atac de panică. 

- Când a pus frână, a pus prea târziu! Se vede ultima maşină buşită. L-a lovit direct în spate! Aici a deraiat!

Ultima linie din gara Roşiori s-a transformat în scena anchetei. În timp ce inspectorii de la Agenţia de Investigaţii Feroviare căutau indicii, şinele erau eliberate de maşinile răsturnate.

Laurenţiu Rădulescu, reporter Observator: Maşinile care au căzut pe calea ferată au fost repuse pe roţi şi sunt îndepărate la aproximativ 20 de metri distantă, într-o parcare.

Laurentiu Dumitru, Director General AGIFER: Vom ști cu exactitate dacă s-a produs o franare de urgența sau cum anume a fost frânat trenul.

A fost mare noroc că nu au fost mai multe victime şi pagube, spune liderul de sindicat al mecanicilor de locomotivă.

Rodrigo Maxim, preşedinte sindicat CFR: Nu s-a făcut schimbul real de generaţii. Acum avem mecanici neexperimentaţi care nu iau toate măsurile la timp şi ajungem în astfel de situaţii.

Florin Truică - instructor mecanic: Semnalul prevestitor i-a dat semnal galben. Mecanicul trebuia să acţioneze butonul de atenţie, se aprinde o lampă galbenă aici. Care scade în 20 de secunde trebuia să scadă viteza sub 90 la oră. La semnalul de intrare şi-a dat seama prea târziu, a fost o eroare umană.

În comunicatele oficiale, CFR Călători a omis la început să vorbească despre coliziune. La prima oră, a anunţat doar că la Roşiori se circulă cu dificultate. Deşi în anunţul făcut aproape în acelaşi timp, Poliţia vorbea clar despre un impact. Abia la zece ore după accident, compania-mamă CFR, care are în subordine CFR Călători, a confirmat - a fost vorba despre o ciocnire din cauza mecanicului care a trecut pe roşu.

Săvoiu, secretar de stat Ministerul Transporturilor: Avem o situaţie în care sistemele de frânare au funcţionat şi practic, a putut fi evitată o tragedie.

Trenul care ducea maşinile în portul Constanţa aparţine celei mai mari companii de transport feroviar de marfă din Europa. Toate vehiculele erau asigurate. Pasagerii din trenul care a lovit marfarul au ajuns la Bucureşti cu cinci ore întârziere, duşi de altă garnitură. Ancheta care va anunţa oficial de ce au intrat în coliziune două trenuri pe aceeaşi linie va dura cel puţin un an.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Vi s-a întâmplat să fiţi hărţuiţi într-un teambuilding?

Observator » Evenimente » ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a petrecut accidentul feroviar din gara Roșiori. "Când a pus frână, a pus prea târziu!"