Video Siteul pentru eliberarea certificatelor COVID, funcțional de mâine. Pașii prin care poate fi descărcat și cât durează obținerea sa
De joi, 1 iulie, certificatul verde va putea fi descărcat de certificat-covid.gov.ro de cei care doresc să călătorească între țările UE. Platforma e deja gata. Proiectul de Ordonanță de Urgență care reglementează eliberarea certificatelor digitale COVID, de la data de 1 iulie, a fost transmis Guvernului de către Ministerul Sănătății și a fost aprobat în ședința de ieri a Executivului.
Certificatele privind vaccinarea, testarea sau vindecarea de COVID-19 vor fi eliberate de Ministerul Sănătății prin intermediul siteului certificat-covid.gov.ro, dezvoltat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Certificatul va putea fi luat și de la direcțiile de sănătate publică, de la medicii de familie. Se va organiza, totodată, un call center, dar și un grup de soluționare pentru probleme neprevăzute care ar putea apărea și pentru eventuale excepții.
În cât timp este generat certificatul COVID
Ro-Vaccinare anunță pe pagina de Facebook că certificatele COVID-19 pentru călătoriile în UE se vor putea descărca de mâine iar timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcție de numărul de solicitări.
În cazul minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinților, timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcție de numărul de solicitări, în momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail. laa intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR, utilizatorul îl poate accesa și vizualiza atât din lista de certificate – prin selectarea certificatului, cât și prin descărcarea efectivă, în format *pdf, a documentului, care se poate tipări. Pentru suport în emiterea certificatelor sau obținerea altor informații privind utilizarea lor, a fost operaționalizat un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. De asemenea, certificatul poate fi obținut în format letric prin intermediul primăriei în raza căreia își are domiciliul persoana, direcției de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidență a persoanelor.
- Certificatul digital Covid, aprobat de Guvern prin OUG. De la 1 iulie, poate fi descărcat online sau ridicat de la...
- Paşii necesari pentru descărcarea certificatului digital european Covid-19, de la 1 iulie
- Certificatul digital Covid, disponibil online pentru români de la 1 iulie. Unde și cum poate fi descărcat documentul
Ministrul Sănătății le recomandă românilor să încerce să obțină certificatul COVID cu minimum 5 zile înainte de a pleca din țară
Solicitarea certificatelor de vaccinare şi vindecare trebuie făcută cu cel puţin cinci zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, anunță Ministerul Sănătăţii.
"Pentru certificatele de vaccinare şi vindecare, solicitarea de eliberare prin portal trebuie realizată de către solicitant cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării certificatului, iar pentru certificatele de testare solicitarea se realizează după efectuarea testului, dar cu cel puţin 12 sau 48 de ore înainte de momentul utilizării certificatului, în funcţie de tipul de test efectuat", se arată într-un comunicat al Ministerului Sănătăţii, citat de Agerpres.
Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă, a anunţat anterior că în cadrul şedinţei de guvern de marţi a fost aprobat un proiect de ordonanţă de urgenţă prin care se reglementează cadrul legal pentru eliberarea, începând cu data de 1 iulie 2021, a certificatului digital COVID-19 pentru călătoriile în UE. "Prima este ordonanţa de urgenţă privind măsurile de punere în aplicare a cadrului european pentru eliberarea, verificarea şi acceptarea certificatului digital privind COVID, cu scopul de a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei de COVID-19. Astfel, prin acest act normativ, se reglementează crearea cadrului legal pentru eliberarea, începând cu data de 1 iulie 2021, a certificatului digital COVID-19 pentru călătoriile în UE, cu rolul de a facilita libera circulaţie pe durata pandemiei", a spus Ioana Mihăilă.
Cât sunt valabile certificatele COVID eliberate
Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă a menţionat că certificatele eliberate vor fi valabile în următoarele intervale:
- certificatele de vaccinare, până la data de 30 iunie 2022;
- certificatele de testare - 24 de ore pentru testul antigen rapid şi 72 de ore pentru testul real-time PCR;
- certificatele de vindecare - 180 de zile de la data primului rezultat pozitiv la testul pentru SARS-CoV-2 înregistrat în platforma informatică CoronaForms.
Potrivit ministrului, certificatele vor putea fi eliberate în format digital, iar pentru persoanele care nu au acces la acestea în format digital, primăriile, direcţiile de evidenţă a populaţiei şi direcţiile de sănătate publică vor putea asista cetăţenii pentru eliberarea certificatului în format letric. "În paralel cu certificatul, a fost creată de către STS şi o platformă electronică de verificare a codurilor QR generate de acest certificat digital. Deocamdată, nu este reglementată utilizarea în intern, dar dacă vor fi solicitări din partea asociaţiilor profesionale sau a operatorilor economici, putem discuta şi despre utilizarea în intern", a explicat ea.
Ce trebuie să faci ca să intri în posesia certificatului verde
Specialiştii STS, care au dezvoltat întregul sistem informatic, au făcut ultimele optimizări, în conformitate cu prevederile OUG adoptată de Guvernul României. Cei care vor dori un certificat pentru a călători în siguranţă pe timpul pandemiei de COVID-19 vor avea la dispoziţie, începând de joi, platforma https://certificat-covid.gov.ro. Interfaţa aplicaţiei este intuitivă, iar în mai puţin de 10 paşi poate fi obţinut certificatul:
1. Autentificarea se face pe baza unei adrese de e-mail.
2. Dacă e-mail-ul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcţiona utilizatorul în pagina principală a platformei.
3. Se accesează butonul verde "Certificat nou".
4. Se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul a fost înregistrat la testare sau vaccinare.
5. Cetăţenii români şi cei cu CNP emis de autorităţile române accesează butonul "CNP", urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate introduc: codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, iniţiala numelui, iniţiala prenumelui şi tipul certificatului dorit. Cetăţenii străini selectează opţiunea "Paşaport/Act de identitate" şi completează câmpurile care cuprind: "Ţara care a emis paşaportul", numărul "paşaportului sau al cărţii de identitate", iniţialele numelui şi prenumelui, iar apoi aleg tipul de certificat.
6. În funcţie de categorie, se completează:
* Pentru generarea certificatului de vaccinare, se alege tipul serului administrat, judeţul în care a fost vaccinat şi se introduce numărul corespondent lunii în care a avut loc vaccinarea.
* Pentru generarea certificatului de recuperare după COVID, se alege judeţul în care s-a realizat testarea şi luna în care persoana a fost confirmată pozitiv.
* Pentru generarea certificatului de testare, se alege judeţul în care s-a realizat testarea şi luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ.
* Se apasă butonul "Salvează", iar aplicaţia înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind COVID.
* Ulterior, în secţiunea "Listă certificate" se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail.
STS anunță ce trebuie să știi despre certificatul COVID de călătorie
* Certificatul este gratuit.
* În cazul minorilor sub vârsta de 14 ani, este necesar acordul părinţilor.
* Timpul de generare a certificatului poate fi de la câteva secunde, până la o oră, în funcţie de numărul de solicitări.
* În momentul generării certificatului, persoana care l-a solicitat este notificată prin e-mail.
* La intrarea în statele membre ale Uniunii Europene, verificarea certificatelor se realizează prin scanarea codului QR. Utilizatorul îl poate accesa şi vizualiza atât din lista de certificate - prin selectarea certificatului, cât şi prin descărcarea efectivă, în format pdf, a documentului, care se poate tipări.
Pentru suport în emiterea certificatelor sau obţinerea altor informaţii privind utilizarea lor, a fost operaţionalizat un Call Center la numărul de telefon 021.414.44.25. De asemenea, certificatul poate fi obţinut în format letric prin intermediul primăriei în raza căreia îşi are domiciliul persoana, direcţiei de sănătate publică sau serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.
În situaţiile în care apar inadvertenţe între informaţiile completate de o persoană şi cele înregistrate în bazele de date conectate cu platforma https://certificat-covid.gov.ro trebuie realizate corecţii de date. De aceea, solicitarea de eliberare a certificatelor de vaccinare trebuie realizată cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de momentul utilizării, iar pentru cele de testare cu cel puţin 12 sau 48 de ore, în funcţie de tipul de test efectuat - rapid sau PCR.
STS reaminteşte că certificatul nu este un document obligatoriu, însă cu ajutorul lui persoanele care s-au vaccinat anti COVID-19, s-au recuperat după această afecţiune sau deţin un rezultat negativ la testarea COVID-19 pot dovedi situaţia lor epidemiologică.
Pentru generarea certificatelor, sistemul informatic preia datele necesare din Registrul Electronic Naţional de Vaccinări pentru persoanele care s-au vaccinat şi din Aplicaţia Corona-Forms pentru persoanele care au fost testate şi au un rezultat negativ sau un rezultat pozitiv, dar s-au recuperat după COVID-19. Certificatele includ un cod QR care va conţine o semnătură digitală, astfel încât, la citirea acestuia, să poată fi verificată autenticitatea, integritatea şi validitatea documentului. Semnătura digitală este pusă la dispoziţie de STS, astfel încât cetăţenii nu au nevoie de o semnătură digitală proprie.
Pentru verificarea, la intrarea în ţară, a codurilor QR de pe certificatele digitale, STS a distribuit către Poliţia de Frontieră echipamentele necesare: 271 de scannere mobile şi 271 de telefoane mobile smart, care au instalată aplicaţia "CoronaScan". La intrarea în orice stat membru al Uniunii Europene, certificatul poate fi prezentat atât în format digital, pe un dispozitiv mobil, cât şi tipărit pe hârtie.
Au fost implementate măsuri de securitate cibernetică la nivelul sistemelor informatice.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰