Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video De ce a renunţat CFR la soarta căilor ferate din Valea Jiului. "Trenurile zăpezii", mult promise, nu au mai apărut iar şinele au devenit una cu natura

Căile ferate din Valea Jiului, care au purtat tone de cărbune în vremurile de glorie, nu mai văd luminiţa de la capătul tunelului. Asta pentru că "Trenurile zăpezii", promise că vor trezi la viaţă zona minieră, au pierdut și ultimul tren. CFR a considerat că proiectul nu e rentabil aşa că l-a tras pe linie moartă, iar calea ferată a devenit o junglă, năpădită de buruieni şi arbori.

de Redactia Observator

la 29.10.2023 , 20:32

A fost o vreme în care Valea Jiului era Valea tuturor posibilităţilor. În 1859 s-a deschis aici prima mină şi, de atunci, cărbunele a fost aurul. 

Dorel Șchiopu, istoric: Valea Jiului a fost denumită, la un moment dat, mica Americă. Era o comparație între Valea Jiului și acel El Dorado.

Bogăţia Văii Jiului, "aurul negru"

Vezi și

Pentru bogăția din pământ a fost construită și calea ferată. Până atunci, căruţele cărau cărbunele. De la Simeria la Petroşani şi, mai apoi, spre Lupeni, linia aurului negru s-a prelungit an de an Minele își recrutau angajații direct din gară.

Pe acelaşi subiect

Dorel Șchiopu, istoric: Se presupunea că aproape cu orice tren care vine în Valea Jiului vine un moldovean, un oltean, un dobrogean, un maramureșean să se angajeze la mină.

În 1990, erau 55 de mii de mineri erau în Valea Jiului. Acum mai sunt doar 2.000. O dată ce minele s-au închis una după alta, vagoanele s-au rărit pe calea ferată. Azi, o drezină care face lucrări a devenit o apariţie neaşteptată.

Diana Speretoiu, reporter Observator: În 2017, a trecut pe aici ultimul tren. De atunci, circulația feroviară între Petroșani și Lupeni a fost închisă. Iar calea ferată, în multe zone, cum este și aici, a fost năpădită de mărăcini și rugină.

Iar drumul de fier a ajuns o junglă

Diana Speretoiu, reporter Observator: Aici a răsărit un mesteacăn chiar lângă șină. Are mai bine de patru metri înălțime.

Într-o ultimă încercare de a trezi la viaţă zona, turismul a ajuns noul El Dorado în Valea Jiului. Pe vechile căi ferate ar fi trebuit să circule "trenurile zăpezii" spre staţiunea Straja sau Pasul Vâlcan. Însă investiţia n-a fost considerată rentabilă.

Diana Speretoiu, reporter Observator: Nu suntem pe vreun câmp cu flori, ci așa arată calea ferată în localitatea Aninoasa. Dacă nu te-ai împiedica din când în când de o șină, nici nu ai ști că pe aici au trecut trenuri cândva.

Turismul a reînviat Valea Jiului

Gara din Lupeni a ajuns şi ea la capăt de linie. Un panou informează vizitatorii ce obiective turistice sunt în zonă. Tunelul cu 365 de sfinți, schitul și Straja sunt cele mai importante.

Diana Speretoiu, reporter Observator: Mii de turiști ajung, în fiecare iarnă, în stațiunea Straja. Pentru ei erau gândite trenurile zăpezii pentru că din orașul Lupeni accesul este foarte facil spre stațiune. Se urcă aici cu telecabina.

Dorel Șchiopu, istoric: Nu știu ce calcule și-au făcut cei de la CFR călători despre rentabilitatea acestor trenuri.

CFR nu a răspuns solicitărilor Observator despre soarta căilor ferate din Valea Jiului. Doar am fost direcționați spre Agenția pentru Reformă Feroviară care nu ne-a dat nicio informaţie.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Evenimente » De ce a renunţat CFR la soarta căilor ferate din Valea Jiului. "Trenurile zăpezii", mult promise, nu au mai apărut iar şinele au devenit una cu natura