Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Podurile din România, raport îngrijorător: jumătate dintre ele sunt vechi de 40 de ani

O tragedie precum cea din Italia s-ar putea întâmpla oricând şi în România. Mai bine de jumătate din podurile noastre sunt vechi de peste 40 de ani. Grav este că unele nu au mai fost nici măcar verificate de multă vreme.

de Redactia Observator

la 15.08.2018 , 20:57

O tragedie precum cea din Italia s-ar putea întâmpla oricând şi în România. Mai bine de jumătate din podurile noastre sunt vechi de peste 40 de ani. Grav este că unele nu au mai fost nici măcar verificate de multă vreme. Asta deşi ar trebui să intre în reparaţii capitale o dată la cel mult 15 ani. În urmă cu două luni, am trecut pe lângă o catastrofă. Podul de cale ferată de peste râul Târlung s-a prăbuşit la zece minute după ce un tren a trecut peste el.

S-a întâmplat şi la noi, lângă Braşov, în urmă cu o lună şi jumătate. Măcinat de ani şi de ape, podul feroviar din Budila s-a prăbuşit. Un tren de pasageri trecuse pe acolo cu 10 minute înainte. Putea avea loc o tragedie ca Italia. Însă, am avut noroc. Proporţiile dezastrului se văd şi acum din dronă. În urmă au rămas tone de moloz, blocuri din beton şi şine suspendate. 

Podul este în grija CFR. Trebuia să intre în reparaţii. Dar a căzut înainte să se aloce bani pentru el. Nici în ograda Companiei de Drumuri, lucrurile nu stau bine. 

Vezi și

Pe Centura Capitalei, pe podul din zona Chitila, sute de mii de maşini trec zilnic pe lângă balustrade şi parapete atât de ruginite încât ar putea să cadă la o adiere de vânt. Sub pod, se văd deja fiarele cândva acoperite de beton. 

Chiar actele oficiale dau dreptate şoferilor revoltaţi. Un raport intern al CNAIR arată că podurile din România sunt într-o stare deplorabilă şi sunt recomandate reparaţii de urgenţă.  

România are peste 4200 de poduri care aparţin Companiei de Drumuri. Cifrele arată că 10 la sută din ele au devenit un pericol pentru că în timp s-au fisurat. Şase din zece poduri au fost construite în urmă cu peste 40 de ani şi în tot acest timp nu au intrat niciodată în reparaţii capitale. Însă cel mai grav este că pentru întreţinerea lor se alocă anula de trei ori mai puţini bani faţă de cât ar fi nevoie. În toată ţară sunt aproape 1000 de poduri în paragină. 

Lucrările capitale trebuie făcute o dată la cel mult 15 ani. Nu doar că asta nu se întâmplă, dar unele poduri nu au mai fost inspectate de peste şapte ani. În podul care trece peste Argeş, pe Drumul Naţional 5, există deja găuri în zona pilonilor. 

Cu toate acestea, autorităţile spun că podurile noastre sunt sigure şi că nicăieri nu există pericol de colaps. 

Alin Şerbănescu - purtător de cuvânt CNAIR:

Înţeleg starea de emoţie creată de situaţia din Italia, dar nu trebuie să intrăm în panică. Avem două tipuri de proceduri. Este vorba despre revizia perioadică şi acesta se face o dată la şase luni. Şi avem acele expertize tehnice care se fac de către terţi. 

Inginerii constructori trag semnalul de alarmă şi spun că nu este suficient. 

Trebuie făcută inspecţia periodică, urmărite structurile şi acolo unde este nevoie să se facă intervenţii clare, sunt de părere specialiştii.

Primul pod de fier peste un râu din România, cel care trece peste Olt, la intrare în Slatina a fost terminat în 1891. Ultima reparaţie capitală a fost făcută în 1984. Iar garanţia acelor lucrări a expirat în urmă cu patru ani. Din loc în loc se văd fisurile cu ochiul liber, iar rugina nu lipseşte de pe nicio grindă. 

În Suceava, podul din Milişăuţi, aflat într-o stare avansată de degradare, a fost închis în urmă cu câteva săptămâni, la inundaţii. Reparaţiile n-au început. Iar localnicii protestează. Podul a rupt în două localitatea. 

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Pentru alegerile parlamentare, vă organizați programul astfel încât să vă asigurați că mergeți la vot?
Observator » Evenimente » Podurile din România, raport îngrijorător: jumătate dintre ele sunt vechi de 40 de ani