Video Primele judeţe în care certificatele de naştere, căsătorie, divorţ sau deces pot fi obţinute online
Mai facem un pas spre o Românie fără dosar cu şină. Certificatele de naştere, căsătorie, divorţ sau deces sunt de acum generate digital şi păstrate într-o bază de date. Le vom putea cere atât pe mail cât şi pe hârtie. Sistemul funcţionează momentan în câteva judeţe însă autorităţile ne promit că în câteva luni va fi implementat în toată ţara.
După mai bine de 5 ani de teste ale sistemului digital, registrele clasice de stare civilă, cu milioane de naşteri, căsătorii, divorţuri şi decese, ies, în sfârşit, la pensie.
"Certificatele de naştere pe care le ştim cu toţii, completate de mână de ofiţerii de stare civilă cu o cerneală specială, vor arăta de acum aşa. Informaţiile vor fi introduse pe calculator, într-o bază electronică. Îl vom putea solicita atât în format digital cât şi în format fizic. Nu vă faceţi griji dacă îl pierdeţi, unul nou vă va fi generat foaret rapid şi la fel de repede veţi putea solicita şi traducerea într-o limbă străină", transmite Cristina Filip, reporter Observator.
Cătălin Giulescu, Evidenţa Populaţiei: Avem certificatul de naştere, certificatul de căsătorie, certificatul de divorţ şi avem şi certificatul de deces care se eliberează aparţinătorilor.
Momentan, se pot genera doar documentele de naştere şi deces.
Startul digitalizării s-a dat în Ilfov
"Odată operaţionalizat sistemul prima naştere a fost introdusă în baza de date aici la Serviciul de evidenţa a populaţiei din Buftea. E vorba despre o fetiţă, Alexandra Gabriela, care a venit pe lume la maternitatea din oraş", transmite Cristina Filip, reporter Observator.
Cătălin Giulescu, Evidenţa Populaţiei: Părintele are nevoie de actul de identitate şi de certificatul constatator al naşterii emis de medicul care a asistat naşterea dar la Buftea medicii au posibilitatea să transmită în format electronic aceste acte.
În câteva zile vor fi disponibile şi actele de căsătorie şi divorţ.
Localnic: Cred că e o idee foarte bună pentru că cele pe hârtie sunt uşor de pierdut în timp ce copiile digitale sunt indestructibile.
Sistemul funcţionează momentan în câteva judeţe, dar în toamnă va fi disponibil în toată ţara.
Cătălin Giulescu, Evidenţa Populaţiei: Într-o perioadă de tranziţie apreciem de maximum 5 ani, cetăţeanul va fi exonerat de obligaţia de a mai prezenta certificatul de stare civilă
Actele de care avem nevoie pentru eliberarea certificatelor rămân aceleaşi. Timpul de aşteptare până e gata documentul poate varia de la câteva minute la câteva ore.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰