Video "Tremură, tremură, așa, se mișcă!". Podul istoric de la Sighetu Marmației, care face legătura între România și Ucraina, la un pas să se dărâme
Una dintre căile de acces dintre România și Ucraina a început să cedeze. Podul istoric de la Sighetu Marmației se scutură la fiecare mașină care trece peste bârnele de lemn care fac punte spre ţara vecină. Autoritățile locale au cerut bani de la minister pentru a reabilita construcţia, însă fondurile se lasă așteptate. Şi nu este singurul pod din nordul ţării care necesită reparaţii urgente.
Şubredă. Aceasta este starea în care se află podul istoric de la Sighetu Marmației, cel care face legătura, în nordul ţării, între România și Ucraina. Puntea, construită integral din lemn, a fost ridicată în anul 2001. De câteva luni încoace, traficul pe pod s-a intensificat, mai ales că acesta reprezintă o poartă de salvare pentru refugiații care fug din calea războiului.
Tremură, tremură, așa, se mișcă!
Când trece o mașină, parcă ţi se duce efectiv de sub picioare.
Din ce ştiu a căzut un om de pe pod. Acum vreo lună jumate.
- "E fărâmat, e dezastru". Podul spre Vama Siret, la un pas să se prăbușească. Peste el trec zilnic sute de...
- Pod cârpit şi surpat din nou, la un pas să se prăbuşească în timpul lucrărilor de consolidare. "Dacă excavez...
- "Podul ăsta e vechi de 80 de ani" / "Nu, minte. I-au dat drumul în '89". Cum a încercat un primar din Caraş...
Îi rău de tot. Trece maşina, așa joacă podelele.
Situația nu este o necunoscută pentru autorităţile locale. În vara acestui an, primăria a solicitat o expertiză, iar rezultatul a fost unul îngrijorător.
Vasile Moldovan, primar Sighetu Marmației: Din expertiză rezultă că s-ar fi înclinat podul cu aproximativ 20 de cm, ceea ce nu este foarte mult, dar nu este nici puţin pentru că am înţeles că în timp această înclinaţie va continua.
Suma totală necesară pentru reabilitarea podului se ridică la 25 de milioane de lei, fonduri de care Primăria nu dispune. Edilul a cerut ajutor la București, dar...
Vasile Moldovan, primar Sighetu Marmației: Până la această dat nu am primit un răspuns oficial. Am primit doar din partea Ministerului Dezvoltării că au în vedere această solicitare a noastră şi posibilitatea de a ne acorda suma de bani necesară.
Ultima dată podul a fost recondiţionat în anul 2006, când, timp de un an, circulația a fost închisă. Acum, dacă Primăria nu va primi suma de bani necesară pentru reparații, circulaţia pe pod va fi din nou restricţionată. La începutul războiului, podul de la punctul de trecere a frontierei era plin de jucării. Fiecare copil refugiat putea să-şi aleagă câte una înainte de a intra în România.
"E fărâmat, e dezastru". Podul spre Vama Siret, la un pas să se prăbușească
Şi podul spre Vama Siret, din nordul ţării, vechi de 80 de ani, se află într-o stare avansată de degradare şi poate ceda oricând. Pe aici trec zilnic sute de camioane, tot spre Ucraina.
Eugen Girigan, expert tehnic judiciar drumuri şi poduri: În orice caz el este solicitat la capacitate maximă, sa zic, dar ați observat așa și cu ochiul liber sa zic, el nu are nici o trepidaţie, nu are nici o vibrație, chiar dacă trec vehicule mari, are o stabilitate buna dar poate ceda din cauza corodării armăturii.
Reprezentanţii companiei de drumuri cunosc situaţia podului, însă nu îl consideră un pericol.
Nicolae Popovici, purtător de cuvânt DRDP Iaşi: Expertul a dat un singur verdict: acest pod trebuie înlocuit cu unul nou. Este în ultima categorie, dar asigură siguranţă în continuare.
Compania de drumuri are în plan reabilitarea a zeci de poduri din toată țara. Printre ele se află și podul aflat la câţiva kilometri de Vama Siret, însă nu se ştie deocamdată când vor începe lucrările.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰