Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Un raport al Autorității Aeronautice prezintă nereguli la Aeroportul Timișoara care pot pune în pericol siguranța pasagerilor

Un raport al Autorităţii Aeronautice Civile a scos la iveală o serie de nereguli la Aeroportul Traian Vuia Timişoara care pot pune în pericol siguranţa pasagerilor, potrivit economedia.

de Redactia Observator

la 18.12.2021 , 14:08

Aeroportul Timișoara Un raport al Autorității Aeronautice prezintă nereguli la Aeroportul Timișoara care pot pune în pericol siguranța pasagerilor - Hepta

Mai multe probleme în ceea ce priveşte Aeroportul Traian Vuia din Timişoara au reieşit dintr-un raport al Autorităţii Aeronautice Civile. Acestea includ defecţiuni la lămpile de balizaj, în funcție de care se orientează piloții la aterizare, acestea având componente inversate și obturate, un elicopter MAI a aterizat pe o pistă închisă, iar Aeroportul nu a trimis un Plan de Acțiuni Corective care să rezolve o serie de nereguli găsite anterior de Autoritate.

Directorul general al aeroportului a declarat că a decis să nu mai primească alte aeronave în condiţii nefavorabile de vreme tocmai din cauza problemelor de semnalizare luminoasă, neexistând fonduri pentru alte soluţii în acest caz. Controlul exercitat de Autoritatea Aeronautică a avut loc în luna noiembrie. Atunci au fost descoperite probleme la lămpile de balizaj, acestea având filtrele montate greşit. În plus, după o serie de lucrări pe pistă pentru înlocuirea unor cabluri de alimentare a luminilor, au rămas în urmă șanțuri cu cabluri neacoperite cu rășină și zone contaminate cu reziduri din cauza tăierii șlițurilor. De asemenea, în timpul controlului din data de 16 noiembrie a fost observată aterizarea unui elicopter aparţinând Ministerului Afacerilor Interne pe calea de rulare „A”, în condiţiile în care pista de aterizare era închisă.

„Operatorul de aerodrom nu a monitorizat Planul de Acțiuni Corective și în cadrul auditului s-a constatat că un procent semnificativ din neconformitățile consemnate în auditurile de supraveghere efectuate de AACR până în prezent au rămas netratate și au termene depășite”, a adăugat Autoritatea Aeronautică Civilă.

Articolul continuă după reclamă

Directorul Aeroportului Traian Vuia: Am luat decizia să declasific aeroportul. Nu au fost bani pentru altceva

Pe acelaşi subiect

Reprezentanţii Aeroportului Timişoara au transmis că au fost luate o serie de măsuri imediate de siguranţă, precum şi suspendarea  temporară prin NOTAM a operațiunilor de aterizare și decolare în cazul în care apare pericolul acvaplanării în urma ploilor abundente și intensificarea inspecțiilor la balizaj și a lucrărilor de mentenanță, monitorizarea continuă și intervenția promptă la problemele apărute la balizaj. Autoritatea mai precizează că Aeroportul nu a transmis până la data limită de 15 decembrie un Plan de Acțiuni Corective care să trateze problemele specificate în urma raportului de audit realizat pe baza controlului.

„Autoritatea Aeronautică vine de foarte mulți ani, nu este de acum. Au solicitat remedierea măsurilor și au venit pe mandatul meu (…) Am luat decizia să declasific aeroportul, consultându-mă cu echipa care operează la noi, cred că am luat măsura normală să nu primim avioane în condiții nepotrivite de vreme. Asta pentru că pilotul nu vede bine când coboară cu avionul din cauza condițiilor meteo nefavorabile. Nu au fost bani pentru altceva, am vrut inclusiv să iau de la Otopeni lămpi, că ei le schimbaseră. Era o soluție de moment și aia, dar nu am putut să le iau. Lămpile au o istorie ciudată, acum câțiva ani au turnat asfaltul peste lămpi, lucrări de mântuială și ilegale. S-au pus după să dea asfaltarea și au încercat să dea ăla jos și bineînțeles că s-au mătuit lămpile. Am procedat conform autorității pe care o am, în acest fel ne protejăm pasagerii și traficul aerian. Eu sunt responsabilul de securitate și dacă eu consider că trebuie declasificat, este treaba mea”, a explicat Dorel Grădinaru, directorul Aeroportului Internațional Traian Vuia Timișoara, pentru economedia.ro.

Acesta consideră că raportul vine în contextul unui conflict cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. „Acum că e conflictul cu domnul Grindeanu, au zis să mă preseze cu ceva”, a declarat Dorel Grădinaru.

Poziţia Aeroportului Internațional Timișoara - „Traian Vuia”

"Aeroportul Internațional Timișoara - „Traian Vuia” (AIT-TV) este certificat în conformitate cu reglementările europene în vigoare, dincolo de orice speculație. O arată și auditurile privind îndeplinirea condițiilor, din septembrie și noiembrie 2021, ale Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), planificate în conformitate cu programul de supraveghere, care se derulează pentru toate aeroporturile până în 2024.

Neconformitățile identificate de inspectorii AACR cu ocazia auditului la AIT-TV au fost absolut toate exclusiv de nivelul 2 și observații, niciuna dintre acestea nefiind de nivelul 1, respectiv neconformitate gravă și remediere imediată. Managementul AIT-TV trebuie și monitorizează continuu aspectele legate de asigurarea condițiilor certificate și acționează în consecință atunci când acestea nu mai sunt asigurate.

La finalul fiecărui audit planificat al AACR, AIT-TV are obligația și transmite un plan de măsuri corective, în termenul stabilit de autoritate. În acest moment nu au fost transmise din partea AACR nici un fel de notificări referitoare la punerea în pericol a siguranței pasagerilor care tranzitează aeroportul timișorean. Acesta este fluxul curent de comunicări și măsuri prin care orice aeroport din Europa își adaptează aplicarea normelor aeroportuare și își îmbunătățește gradul de siguranță. Este cea mai importantă observație care subliniază funcționarea aeroportului timișorean, unde aplicarea regulilor de siguranță a pasagerilor este ireproșabilă.

Ca urmare a evaluărilor de risc efectuate de către personalul de specialitate și care au avut la bază starea reală actuală a condițiilor de operare, managementul AIT-TV a luat decizia procedurală de degradare a categoriei de operare a aeroportului, pentru asigurarea traficului aerian în condiții de siguranță.

Mai exact, având în vedere trendul descrescător al stării pistei de decolare / aterizare, precum și cel al sistemului de balizaj, la care în ultimii 10 ani nu au existat deloc investiții de reconstrucție, pentru siguranța pasagerilor, managementul AIT-TV a decis să degradeze operațiunile în condiții de vizibilitate redusă. Această degradare a categoriei de operare afectează exclusiv perioadele în care scade vizibilitatea (ceață) în lungul pistei de decolare / aterizare sub valoarea de 300 m. Degradarea operării în condiții de vizibilitate redusă, nu s-a decis în premieră acum. Au mai existat astfel de degradări și în trecut, care au fost luate și în cazul altor aeroporturi.

Anterior, în 2019, AACR a formulat constatări și neconformități care au fost trecute sub tăcere, pentru că… „nu a avut cine să le comunice”!?! Cu titlu de exemplu, în luna decembrie 2018, la AIT-TV s-a constatat o situație absolut nemaiîntâlnită, respectiv faptul că deszăpezirea, la un moment dat, s-a realizat cu sprijinul jucătorilor echipei de rugby Northampton Saints, din Anglia, veniți la Timișoara pentru un joc din cupele europene, care nu a mai avut loc datorită condițiilor meteo și a incapacității organizatorilor locali de a asigura condițiile de desfășurare ale partidei. Ilustrativ în acest sens este informația apărută în presă la acel moment ( https://paginiromanesti.ca/2018/12/18/echipa-rugby-anglia-deszapezit-romania/).

Tocmai de aceea, scoaterea din context a unor neconformități sau observații și transmiterea lor în mod trunchiat sunt menite să deformeze realitatea. Fără a cunoaște toate detaliile tehnice, care sunt resorturile și consecințele deciziilor procedurale adoptate în operarea AIT-TV, doar cu jumătăți de afirmații, alimentate prin speculații, interpretările publice pot aduce atingere imaginii Aeroportului Internațional Timișoara - „Traian Vuia”, fapt cu totul nedrept și inadecvat. Aeroportul timișorean asigură absolut toate condițiile de siguranță a pasagerilor și de operare a zborurilor, în conformitate cu reglementărilor internaționale, condiții atestate de Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR), singurul organism care indică oficial alinierea unui operator aeroportuar român la normele stricte ale acestui domeniu de activitate."

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Comentarii


Întrebarea zilei
Primiţi prime sau alte beneficii de la angajator, de sărbători?
Observator » Evenimente » Un raport al Autorității Aeronautice prezintă nereguli la Aeroportul Timișoara care pot pune în pericol siguranța pasagerilor