Video Portul Constanţa, raiul traficanţilor de droguri. Vameşii n-au capturat un gram de 2 ani, iar singurul scanner are 20 de ani
Miracol în Portul Constanţa. Prin cea mai mare poartă de intrare în România, în ultimii doi ani nu a fost capturat nici măcar un gram de droguri, oficial. Deşi, în rapoartele internaţionale, portul de la Marea Neagră este descris ca unul dintre locurile preferate de marii traficanţi. Ca să explicăm paradoxul, Observator a filmat cum se desfăşoară controalele din port.
Portul Constanţa, cea mai importantă poartă de intrare în România.
Andreea Filip, reporter Observator: "Peste 800 de milioane de containere sunt transportate anual în toată lumea. Parte din ele trec şi pe aici, prin portul Constanţa - cea mai mare poartă de intrare în România. 1% sunt marcate suspecte."
Oficial, prin portul Constanţa nu a intrat niciun gram de droguri în ultimii doi ani, asta în timp ce vameşii susțin că au depistat droguri chiar lunile trecute, dar datele nu pot fi făcute încă publice. Între timp, piata e inundată. Şi atunci, ne întrebăm - câte şi pe unde ajung drogurile în România şi unde sunt distribuite mai departe?
Din 2021, în portul Constanţa nu a mai fost capturat niciun gram de droguri. În 2019, a fost depistat un transport de 1.700 kg de cocaină, în primul an de pandemie, a mai fost găsit un transport de aproape o tonă de captagon și 1.380 de kg de hașiș, iar în 2021 a fost depistat un transport de 1.500 de kg de heroină.
- "Afacere de familie" cu canabis, în Bistrița-Năsăud. Un bărbat şi o femeie au fost arestaţi preventiv: unde...
- Reacţia companiei la care era angajat farmacistul-dealer de droguri din București. Bărbatul fura şi vindea...
- Legea "2 Mai". Câţi ani de închisoare riscă o persoană care vinde medicamente cu efect psihoactiv fără reţetă
Bianca Iacob, reporter Observator: "Cea mai mare piaţă de desfacere este fara doar si poate Capitala, dar intra în top şi celelalte oraşe mari din România, centrele universitare. Specialiştii spun că dacă vrem să avem vreo şansă în această luptă şi să se consume mai puţine stupefiante ar trebui să interceptăm 70% din traficul de droguri. Realitatea, însă, e alta."
Portul Constanţa, un paradis pentru traficanţi
Vlad Zaha, criminolog: "Organele internaţionale au scos anul trecut un raport devastator cu privire la portul Constanţa supranumindu-l, în termeni exacţi, un paradis pentru traficanţi şi un magnet din cauza corupţiei, a lipsei scannerelor. Atât de primitor este portul Constanţa cu traficanţii."
"După ce se termină operaţiunea de scanare, imaginea este transmisă în server şi acolo are operatorul posibilitatea de a analiza imaginea, de a-şi da seama de mărfurile de acolo."
Un singur scanner în portul Constanţa
Observator a filmat la controalele din vamă unde e funcţional un singur scanner vechi de aproape 20 de ani.
Ion Ardeleanu, inspector vamal, Constanţa Sud: "Nu putem identifica dacă este într-adevăr sodiu. Poate fi altceva: droguri. fasole, altceva."
Când apar anomalii pe imagini, containerul este trimis la rampă pentru un control suplimentar.
Ion Ardeleam, inspector vamal, Constanţa Sud: "Este piatră naturală declarată în prealabil şi atunci când am analizat-o se vede clar că sunt anumite goluri în marfă. Aceste tăieturi special făcute în piatră s-a constat că erau heroină. Au fost atunci 1,6 tone de heroină în două containere."
Anual, prin Constanţa trec aproape 200.000 de containere. Dintre acestea sunt verificate undeva la 12.000. Pe lună, numărul este infim, o mie de containere.
Reporter: "Există ţări care sunt de risc?"
Camelia Ianculescu, Biroul Vamal Constanţa: Da, în general, tări care sunt din America de Sud."
Reporter: "Toate containerele din America de Sud sunt verificate?"
Camelia Ianculescu, Biroul Vamal Constanţa: "Nu cred, se face o analiză de risc, nu cred că toate intră pe control. Şi aşa procentul de control pentru ţara noastră este prea mare."
Reporter: "Cât este?"
Camelia Ianculescu, Biroul Vamal Constanţa: "Cam 10%, deşi Uniunea a indicat 5%."
Ce spun autorităţile?
Fostul ministru de interne, Lucian Bode, susţine altceva.
Lucian Bode, fost ministru de Interne: "Toate containerele care vin din America de Sud sunt verificate, absolut toate. Avem şi trebuie să recunoaştem, o problemă."
Reporter: "Cum explicaţi miracolul din portul Constanţa, anul acesta nu s-a gasit niciun gram de droguri în vamă?"
Marcel Boloş, ministrul de Finanţe: "Acest lucru, cred ca MAI poate să vă dea un răspuns. Nu mă faceţi pe mine vinovat de perioada de timp care a trecut. Într-adevăr, nu avem această aparatură, este de domeniul nefirescului să fim fără niciun scanner funcţional şi să facem încă inspecţie fizică a mărfurilor care tranzitează teritoriul României în timp ce alte state le scanează şi le prelucrează cu tehnici de inteligenţă artificială."
Vlad Zaha, criminolog: "România interceptează undeva la 20-30% în cel mai bun caz. Într-un an bun, România capturează, să zicem, o tonă de droguri când avem şi noroc, mai naufragiază ceva pe plajă. Într-o lună bună, în Belgia, în Anvers se capturează 100 de tone."
Ce capturi se fac în alte porturi europene?
Portul Rotterdam a înregistrat confiscări de 70 de tone de cocaină numai în 2021, iar în august 2023, au fost depistate 8 tone într-o singură zi. Portul din Anvers a raportat peste 110 tone de cocaină în 2022. Deci, cu un scaner vechi, controlul uneori se face mai mult la fler.
Ion Ardeleanu, inspector vamal, Constanţa Sud: "Piaţa este inundată."
Vlad Zaha, criminolog: "În momentul actual, putem să estimăm că România interceptează undeva la 20-30%, în cel mai bun caz, cu tot norocul de rigoare, însemnând celebrele tone de cocaină plutind pe malul mării care nu au fost rezultatul unor acţiuni concertate ale autorităţilor."
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰