Cauzele exploziei de pe Canalul Bâstroe. A fost temporar închis, traficul redirecționat prin Sulina
Canalul Bâstroe, care face legătura între Delta Dunării și Marea Neagră, a fost temporar închis navigației, iar traficul naval a fost redirecționat prin Canalul Sulina, după ce o navă-dragor ucraineană, care efectua lucrări, a suferit o explozie în seara zilei de 23 iulie, în zona orașului Vîlkove, regiunea Odesa, la granița cu România. La bord se aflau 11 membri ai echipajului; trei au murit, iar ceilalți au fost răniți și internați în spital.
Potrivit presei locale, miercuri, 23 iulie, în jurul orei 22:00, locuitorii orașului Vîlkove (Vâlcov) au auzit o explozie. Nava dragor "Ingulski", care efectua lucrări de curățare a fundului canalului, a explodat în apropiere de oraș, potrivit publicației locale "Ismailul de Seară".
Cauzele exploziei de pe Bâstroe
La bord erau 11 membri ai echipajului, trei angajați ai Administrației Porturilor Maritime ale Ucrainei au murit, iar ceilalți au fost răniți și internați în spital. Cauzele exploziei sunt încă în curs de investigare, iar detaliile nu au fost anunțate oficial. Totuși, presa locală relatează că cel mai probabil explozia a fost provocată de o mină marină. Incidentul a avariat grav nava. Canalele ucrainene de Telegram nu exclud nici varianta unui act de sabotaj sau a unei erori umane.
Regiunea a fost în mod repetat ținta atacurilor cu drone efectuate de forțele ruse. Zona respectivă este strategică pentru exportul ucrainean. În prezent, navigația către și dinspre porturile maritime ale regiunii dunărene se desfășoară prin Canalul Sulina (România), întrucât Canalul Bâstroe este temporar închis.
Potrivit Administrației Porturilor Maritime ale Ucrainei, nava-dragor implicată în incident aparține filialei "Delta-Lotsman", din cadrul companiei de stat care a anunțat că va oferi sprijin deplin familiilor celor decedați și răniți în tragedie.
Ce se știe despre Canalul Bâstroe
Presa ucraineană scrie că Bâstroe este una dintre principalele rute de export maritim ale Ucrainei. Recent, autoritățile au început lucrări de adâncire a canalului, în scopul creșterii volumului de exporturi prin porturile maritime ucrainene.
Conform autorităților ucrainene, adâncimea canalului a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri. În anii ’90, adâncimea era de 6,5 metri, dar lipsa lucrărilor de dragare în ultimele decenii a dus la acumularea de mâl.
După invazia rusă, Ucraina a crescut exporturile prin porturile dunărene până la 1,5 milioane de tone pe lună. De asemenea, autoritățile ucrainene au elaborat un plan pentru adâncirea canalului până la 8,2–8,3 metri, însă România nu este de acord cu acest lucru, relatează RBK-Ucraina.
În 2023, Canalul Bâstroe în centrul unei dispute între România şi Ucraina, după ce partea ucraineană a efectuat o serie de lucrări de dragare pentru a permite tranzitul navelor cu cereale destinate exportului. În cele din urmă, Bucureștiul a decis că Ucraina poate continua lucările la canal, cu condiţia respectării tuturor normelor de protecţie a mediului.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰