Antena Meniu Search
x

Pe cine lovește criza din Marea Roșie. Costul unui container a urcat și la 7000 de dolari de la 3000. Navele Rusiei şi Chinei, scutite de atacuri

Criza din Marea Roșie lovește exporturile Chinei. Potrivit unei analize Reuters, costul transportului unui container din Asia în Europa a crescut la aproximativ 7.000 dolari de la 3.000 dolari cât era în decembrie iar marele pericol este ca Beijingul să piardă clienți din cauza pertubărilor de pe artera crucială de transport global. Între timp, un înalt oficial al rebelilor Houthi a spus pentru publicația rusă Izvestia că navele ruse și chineze care tranzitează prin Marea Roșie vor fi lăsate să treacă în siguranță.

de Redactia Observator

la 19.01.2024, 16:29

Cum este afectată Europa și China de criza din Marea Roșie. Rebelii houthi anunță că navele Rusiei şi Chinei nu sunt ameninţate
Cum este afectată Europa și China de criza din Marea Roșie. Rebelii houthi anunță că navele Rusiei şi Chinei nu sunt ameninţate - Shutterstock

Într-un interviu pentru cotidianul rus Izvestia, publicat vineri, un membru al conducerii politice a rebelilor houthi, Mohammed al-Bukhait, a dat asigurări că navele Rusiei şi Chinei nu sunt ameninţate. "Noi suntem chiar gata să asigurăm trecerea securizată a navelor lor în Marea Roşie", a afirmat acesta.

Rebelii houthi anunță că navele Rusiei şi Chinei nu sunt ameninţate

"În ceea ce privește toate celelalte țări, inclusiv Rusia și China, transportul lor în regiune nu este amenințat", a spus el. Cu toate astea, au existat atacuri efectuate de rebeli Houthi, sprijiniți de Iran, care au vizat nave fără nicio legătură aparentă cu Israelul.

Aceşti rebeli, aflaţi în război de aproape un deceniu cu guvernul yemenit, vizează nave comerciale care au legături cu Israelul din largul coastei Yemenului, în Marea Roşie şi în Golful Aden. Acţiuni despre care ei spun că le desfăşoară în solidaritate cu palestinienii din Fâşia Gaza, un teritoriu bombardat şi asediat de armata israeliană după atacul fără precedent al Hamas din 7 octombrie.

Pe acelaşi subiect

Creşterea numărului atacurilor rebelilor houthi a provocat ca răspuns atacuri americane şi britanice, care au vizat aproape 30 de ţinte din Yemen săptămâna trecută. Loviturile lansate de SUA şi Marea Britanie sunt realizate cu sprijinul Australiei, Bahreinului, Canadei şi Ţărilor de Jos.

Danemarca, ţara de origine a armatorului Maersk, numărul doi în transportul maritim mondial care a încetat temporar să tranziteze Marea Roşie, a anunţat joi că doreşte să se alăture coaliţiei împotriva rebelilor houthi. 

Europa reduce cererea de mărfuri din China

Între timp, o analiză Reuters dezvăluie că transportatorii și producătorii chinezi se confruntă cu presiuni din ce în ce mai mari din cauza instabilității din Marea Roșie. Costurile de transport pentru un container din Asia în Europa au ajuns și la 7000 de dolari de la 3000 de dolari în decembrie, potrivit unui om de afaceri chinez care exportă mașini chinezești în Africa și importă mașini de teren din Europa. 

Unii producători chinezi se plâng că unii clienții europeni au redus cererea de mărfuri iar impactul este uriaș. În plus, criza din Marea Roșie, a scos la iveală vulnerabilitățile economiei chineze, dependentă de exporturi. Unele firme încep să se bazeze mai mult pe fabricile din Turcia și Vietnam, adică mută producția mai aproape de casă, pentru a evita întârzierile și costurile mai mari.

Premierul Li Qiang a subliniat într-un discurs ținut la Forumul Economic Mondial de la Davos necesitatea ca lanțurile mondiale de aprovizionare să fie stabile și sigure. Beijingul le-a cerut părţilor implicate "să restabilească şi să garanteze securitatea căilor navigabile din Marea Roşie, pentru a fi asigurată ordinea normală a comerţului internaţional", a adăugat și Ministerul chinez al Comerţului.

Ca răspuns la aceste atacuri, marile companii de transport maritim au decis să îşi redirecţioneze navele pe o rută mai lungă şi mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranţe. Însă această rută adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia şi Europa. Din cauza crizei, livrările de grâu prin Canalul Suez s-au prăbuşit.

Biden admite că loviturile SUA asupra rebelilor Houthi nu îi opresc

Preşedintele Joe Biden a declarat joi că loviturile lansate de SUA şi Marea Britanie asupra rebelilor houthi din Yemen nu îi opresc pe aceștia, dar vor continua. Întrebat de jurnaliştii de la Casa Alba despre aceste lovituri, Biden a declarat: "Ele îi opresc pe houthi? Nu. Vor continua? Da".

Pentru a patra oară în mai puţin de o săptămână, armata americană i-a vizat în noaptea de miercuri spre joi pe rebelii houthi pe teritoriul lor. Ea a anunţat că a lovit 14 rachete ale rebelilor houthi la sol, în Yemen, pentru a proteja navigaţia în regiune.

SUA afirmă că nu sunt în război cu rebelii houthi din Yemen

Guvernul american care a reintrodus rebelii houthi pe lista grupărilor teroriste susține că Statele Unite nu sunt într-un război cu ei. "Nu căutăm războiul. Nu credem că suntem în război. Nu dorim să vedem un război regional'', a declarat purtătoarea de cuvânt a Pentagonului, Sabrina Singh, joi la Washington. ''Ceea ce facem cu partenerii noştri este autoapărare. Cu siguranţă nu vrem să vedem extinderea către un război regional'', a accentuat Singh.

Ți-a plăcut acest articol?

Like | 1 vot
Întrebarea zilei

Veţi participa la Slujba de Înviere?

Observator » Stiri externe » Pe cine lovește criza din Marea Roșie. Costul unui container a urcat și la 7000 de dolari de la 3000. Navele Rusiei şi Chinei, scutite de atacuri