Antena Meniu Search
x

Video Nava blocată în Suez a provocat o criză internațională în transportul maritim. Pierderi uriașe, alternativa e ocolul Africii

Una dintre cele mai mari crize din istoria transportului maritim continuă în Suez. Uriaşa navă care a blocat canalul este de neclintit, în ciuda eforturilor salvatorilor. În tot acest timp, aproape 200 de nave aşteaptă să treacă prin Suez pentru a ajunge la destinaţie.

de Redactia Observator

la 26.03.2021, 20:50

Vezi și
  • Impactul este uriaş pentru întreaga lume: alimente, produse sanitare sau carburanţi nu pot ajunge acolo unde e nevoie de ele, inclusiv la noi în ţară.

În portul Suez, operaţiunea mutare a navei e demnă de o scenă dintr-un blockbuster scris la Hollywood. Zeci de nave, escavatoare, remorchere şi o dragă capabilă să mute 2.000 de metricubi de nisip pe oră au fost mobilizate pentru a pune cargobotul esuat pe linia de plutire. Par însă nişte utilaje de jucărie pe lângă uriaşul de metal, iar pentru a urni vaporul din loc, ar trebui îndepărtaţi peste 20.000 de metri cubi de nisip.  

Nicolas Sloane, vicepreşedinte Uniunea Internaţională de Salvare: Asta este, probabil, cea mai mare navă care a trecut vreodată prin acest canal, şi (prin această n.r.) porţiune din canal, face totul mult mai dificil.  

Toate eforturile au fost până acum în zadar. În jurul uriaşului eşuat ambuteiajul este uriaş. În ultimele trei zile, în porturile Suez şi Said s-au stâns cel puţin 180 de nave care aşteaptă să treacă prin canal.

Operaţiunea de deblocare a Canalului Suez ar putea dura săptămâni

Pe acelaşi subiect

Nicolas Sloane, vicepreşedinte Uniunea Internaţională de Salvare: Și, cu cât durează mai mult, cu atât mai gravă va fi situaţia navei, pentru că se scufundă uşor. Navele sunt proiectate să fie flexibile, dar nu şi pentru a fi ţinute într-o astfel de poziţie, încărcate cu containere, săptămâni la rând. 

Canalul Suez leagă Marea Mediterană de Marea Roşie şi de peste 150 de ani este cea mai importantă cale maritimă de transport pentru comerţul dintre Europa şi Asia.  Aşa că blocajul este un adevărat coşmar pentru navigatorii şi transportatorii din toată lumea.

Dacă nu poate să treacă prin Suez, o navă care pleacă din Marea Mediterană şi trebuie să ajungă într-un port din Asia, nu are altă alternativă decât să ocolească aproape tot continentul african. Vorbim de o călătorie mai lungă cu aproximativ 9.000 de kilometri şi care durează cu 8 până la 10 zile mai mult.  

Salvatore Mercogliano, expert transport maritim: 10% din comerţul lumii trece pe aici. În fiecare zi, în medie, 50 de vase trec prin acest canal. Nave cargo, petroliere, care nu livrează alimente, carburanţi şi alte bunuri în Europa şi marfă care nu este exportată din Europa spre Orientul Îndepărat. 

Blocajul din Suez pune în pericol stabilitatea comerţului global

Blocajul pune în pericol stabilitatea comerţului global, cu costuri financiare uriaşe cu fiecare zi care trece. Blocajul ţine în loc tranzacţii de circa 400 de milioane de dolari pe oră, adică 10 miliarde de dolari pe zi, iar alimente, medicamente şi alte bunuri perisabile riscă să se detrioreze. 

Lars Jensen, consultant transport: Canalul Suez este, cel mai probabil, cel mai important canal din lume şi a fost aşa de mai bine de 100 de ani. Aşa că, cu cât durează mai mult, cu atât este mai mare riscul de a vedea ambuteiaje masive în porturile europene, într-o săptămână-două de acum înainte. 

Mai înalt decât Empire State Building şi mare cât patru terenuri de fotbal la un loc, Portcontainerul Ever Given, care venea din Asia şi se îndrepta către Rotterdam, a eşuat în Canalul Suez marţi. De vină ar fi condiţiile meteo. Nava, de peste 220.000 de tone, plină până la refuz cu mărfuri, s-a oprit de-a curmezişul canalului după ce a fost lovită de o rafală de vânt, în momentul în care intra în partea de sud a Canalului Suez şi a blocat astfel ambele căi de navigaţie.   

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Ce alegeți de 1 Mai, grătar la pădure sau grătar la terasă?

Observator » Stiri externe » Nava blocată în Suez a provocat o criză internațională în transportul maritim. Pierderi uriașe, alternativa e ocolul Africii