Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Planul Italiei: Pod faraonic de 14 miliarde €, considerat cheltuială militară pentru a atinge ținta NATO

Marele plan al Italiei pentru a îndeplini noul prag al NATO de cheltuieli de apărare include un pod de 13,5 miliarde de euro către Sicilia care ar urma să fie considerat cheltuială militară, relatează POLITICO. 

de Redactia Observator

la 30.06.2025 , 11:32

Planul Italiei: Pod faraonic de 14 miliarde €, considerat cheltuială militară pentru a atinge ținta NATO Giorgia Meloni, la Summitul NATO 2025 de la Haga, 26 iunie 2025 - Profimedia

Guvernul condus de Giorgia Meloni intenţionează să meargă mai departe cu un proiect faraonic, construirea unui pod suspendat peste Strâmtoarea Messina, care ar lega Sicilia și Calabria, şi ar deveni cel mai lung pod suspendat din lume, relatează POLITICO. În fața noii ținte NATO privind cheltuielile militare, politicienii italieni propun ca acest pod de 13,5 miliarde € să fie considerat drept cheltuială militară.

Italia a alocat doar 1,49% din PIB pentru apărare anul trecut, departe de noua țintă de 5% până în 2035 iar podul ar putea ajuta la atingerea acestui prag. Miniștrii Antonio Tajani (Externe) și Matteo Salvini (Infrastructură) susțin că podul are valoare strategică pentru NATO, nu doar economică, o idee susținută și într-un raport guvernamental din aprilie.

Un oficial din guvern a precizat că nu s-a luat încă o decizie privind clasificarea podului ca obiectiv de securitate, dar a adăugat că vor avea loc în curând discuții pentru "a evalua cât de fezabilă este ideea". Ar putea fi o măsură utilă din punct de vedere politic pentru Meloni, italienii fiind sceptici față de cheltuielile militare, într-un context de austeritate.

Articolul continuă după reclamă

Italia are câteva argumente clare pentru a susține această clasificare: din ținta NATO de 5% din PIB, doar 3,5% trebuie alocat pentru apărare propriu-zisă, iar 1,5% poate fi direcționat către infrastructură strategică. Un oficial din Trezoreria Italiei a sugerat că prezentarea podului ca proiect militar ar putea ajuta guvernul să depășească obstacolele economice și tehnice care au împiedicat în trecut construcția sa.

De zeci de ani, planurile pentru acest pod, cu o lungime centrală de 3,3 kilometri, s-au lovit de costuri ridicate, riscuri seismice și dificultăți legate de relocarea populației. Noua clasificare ar "elimina obstacolele birocratice și litigiile cu autoritățile locale, care ar putea ataca în instanță guvernul susținând că podul le afectează disproporționat terenurile", a declarat oficialul. De asemenea, ar "facilita strângerea de fonduri, mai ales anul viitor".

Guvernul italian a emis în aprilie un document în care afirmă că podul trebuie construit din "motive imperative de interes public major". În plus față de utilizarea civilă, "podul peste Strâmtoarea Messina are o importanță strategică pentru securitatea națională și internațională, urmând să joace un rol cheie în apărare și securitate, facilitând mobilitatea armatei italiene și a aliaților NATO", se mai arată în document.

Italia a cerut și includerea proiectului în planul UE de finanțare pentru mobilitatea militară, argumentând că podul "s-ar încadra perfect în această strategie, oferind o infrastructură esențială pentru transferul forțelor NATO din nordul Europei către Mediterană". El "reprezintă un avantaj pentru mobilitatea militară, permițând transportul rapid al vehiculelor grele, trupelor și resurselor, atât pe cale rutieră, cât și feroviară".

Prin Italia trece un singur coridor oficial NATO de mobilitate militară, iar Strâmtoarea Messina nu face parte din el. Acesta începe în porturile din regiunea Puglia, traversează Adriatica spre Albania și continuă spre Macedonia de Nord și Bulgaria. Nici rețeaua UE nu pare să includă această zonă, potrivit unor surse citate de POLITICO. 

"Securitatea înseamnă mai mult decât tancuri"

SUA nu au comentat încă problema. Întrebați despre pod la summitul NATO de la Haga din iunie, consilierii americani au zâmbit, dar nu au oferit niciun răspuns. Tajani este un susținător vocal al podului. "Le vom arăta italienilor că securitatea înseamnă mai mult decât tancuri", a declarat el pentru Milano Finanza. "Ne vom concentra pe infrastructura cu utilizări civile, cum este podul peste strâmtoare, care se încadrează în conceptul de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO".

Salvini, celălalt vicepremier, vede proiectul ca o oportunitate de a transforma partidul său Liga într-o forță națională, printr-un proiect major în sudul țării. "Bineînţeles", a răspuns el, întrebat dacă podul ar putea ajuta Italia să atingă noua țintă NATO. "Infrastructura este strategică din punct de vedere al securității, deci investițiile în securitate pot include și astfel de proiecte".

Potrivit unui oficial din Trezorerie și unui parlamentar, Salvini face presiuni pentru accelerarea procesului. "Matteo insistă să obțină o formă de aprobare tehnică și politică, pentru a arăta opiniei publice că lucrurile se mișcă", a declarat oficialul.

Partidele de opoziție se opun atât construcției podului, cât și clasificării acestuia drept cheltuială militară. "Este o bătaie de joc la adresa cetățenilor și a angajamentelor față de NATO. Nu cred că această păcăleală a guvernului va fi acceptată", a spus europarlamentarul Giuseppe Antoci (Mișcarea 5 Stele). "Guvernul ar trebui să se oprească și să evite o umilință internațională care ar discredita Italia", a completat el. 

Un alt argument împotriva proiectului este că el ar lega două dintre cele mai sărace regiuni ale Italiei, Sicilia și Calabria, care nu dispun de o infrastructură eficientă. Mulți consideră că investițiile ar trebui să meargă în drumuri, căi ferate și spitale.

"Populația din Sicilia și Calabria suferă din cauza infrastructurii deficitare, drumurilor pline de gropi și spitalelor învechite. Podul peste strâmtoare nu poate fi o prioritate", a spus Antoci.

Totuși, coaliția de guvernare este hotărâtă să continue cu proiectul. Marți, Salvini a declarat că autorizația finală a proiectului este așteptată în iulie. Un alt semn interpretat de unii ca neinspirat este acela că Tajani a propus ca podul să poarte numele lui Silvio Berlusconi.

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
V-aţi încuraja copiii spre o carieră în gaming?
Observator » Ştiri externe » Planul Italiei: Pod faraonic de 14 miliarde €, considerat cheltuială militară pentru a atinge ținta NATO