Un avion american de spionaj patrula România, în zona Mării Negre, în ziua în care a fost scufundat crucișătorul Moskva
Un avion de luptă anti-submarin, de tip Boeing P8 Poseidon, efectua o misiune de patrulare la Marea Neagră în momentul în care crucişătprul rus Moskva s-a scufindat, potrivit cotidianului britanic The Times.
Aeronava americană se afla la aproximativ 160 de kilometri de crucișătorul Moskva. Sute de marinari care se aflau la bordul crucişătorului ar fi murit, după ce nava a fost lovită de cel puţin o rachetă ucraineană de tip Neptune.
Aeronava de 330 de milioane de lire sterline a SUA
Avionul de tip Boeing P8 Poseidon, estmat la 330 de milioane de lire sterline (peste 397.000 de euro), este cel mai sofisticat avion anti-submarin și pentru detectarea de nave din arsenalul Statelor Unite. Aeronava poate plasa în apă geamanduri sonore pentru a detecta vase inamice şi este echipată cu un radar sofisticat, de tip APY-10.
Principalele capacităţi ale navei sunt clasificate, însă experţi au estimat că P8 Poseidon poate cartografia o zonă radar transversală de 10.000 de metri pătraţi de la o distanţă de 220 de mile (354 de kilometri), ceea ce înseamnă că Moskva se afla în raza de acţiune a aeronavei în momentul în care s-a scufundat.
- ”Idiotul naibii! Ce naiba faci?” Prima filmare cu nava Moskva cu puțin timp înainte de scufundare. VIDEO
- Ultima imagine cu nava "Moskva" înainte să se scufunde. Mama unui marinar rus spune ce a văzut fiul ei imediat...
- Soţia unui marinar de pe "Moskva" susţine că soţul ei a murit, iar alţi 27 de membri ai echipajului sunt daţi...
Aeronava cu codul AE681B a decolat la 13 aprilie de la baza aeriană navală Sigonella, în Sicilia, şi s-a îndreptat către Marea Neagră. Ea a fost detectată deasupra Mării Mediterane la ora 15.32, ora României. Avionul a survolat Balcanii şi Bulgaria, după care a ajuns în zona coastei României la Marea Neagră după-amiaza, potrivit site-ului FlightRadar24.
Traseul aeronavei americane
Ultima poziţie înregstrată a avionului american de spionaj este Valea Nucarilor, în Româna, la aproximatv 12 mile (aproximativ 20 de kilomertri) de frotiera cu Ucraina, la ora 17.27, ora României.
La acel moment, Boeingul P8 Poseidon se afla la mai puţin de 100 de mile de locul în care se afla crucişătorul Moskva şi a ”dispărut” de pe monitoarele FlightRadar24, ceea ce înseamnă că a coborât de la altitudinea de aproximativ 8.840 de metri la aproxmativ 6.320 de metri. Locul în care s-a aflat Boeingul P8 Poseidon în următoarele două ore şi 56 de minute este necunoscut.
Avionul de spionaj american a ”reapărut” la ora 20.23, (ora României), în timp ce zbura către coasta Mării Negre, la Casimcea, în România, la aproximativ 37 de mile (aproximativ 60 de kilometri) de ultima poziţie documentată.
Potrivit unor experţi în apărare, acest tip de aeronavă îşi opreşte de obicei transponderul, un dispozitiv care-i înregistrează locul în care se află, atunci când intră într-o zonă de conflict.
După 19 minute, avionul de spionaj a ”dispărut” din nou de pe radar şi a ”reapărut” 42 de minute mai tâziu în apropiere de Abrud, în sudul României, la ora 21.24, ora României, de unde a pornit înapoi către Sigonella.
Filmul scufundării crucișătorului Moskva
Primele informaţii despre lovirea Moskva au apărut la ora 22.42, ora României, când un voluntar cu legături cu armata a postat un mesaj pe Facebook. Joi, guvernatorul ucrainean al Odesei a confirmat pentru prima oară, în mod oficial, atacul.
Secretarul american al Apărării Lloyd Austin a recunoscut, luna aceasta, faptul că Statele Unite oferă informaţii clasificate armatei ucrainene în regiunea Donbas - prima recunoaştere a împărtăşirii unor informaţii clasificate cu Kievul.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰