Meniu
Search
x

Video Portul Tomis se transformă de la an la an într-un salon nautic. Cât costă să cumperi și să întreții un velier

O ambarcaţiune de lux este un vis pentru majoritatea românilor. Însă tot mai mulţi plătesc bani frumoşi pentru libertatea de a naviga pe mare. Un velier costă peste 100.000 de euro, iar cheltuielile anuale depăşesc 10.000 de euro. Niciun cost nu e prea mare, spun proprietarii ambarcaţiunilor acostate în portul turistic Tomis. 

De Andreea Filip la 26.07.2022, 21:42
Vezi și

De la un an la altul, Portul Tomis arată tot mai mult ca un salon nautic. Nu trebuie să fii expert ca să-ţi dai seama că o astfel de bijuterie costă cel puţin un milion de euro. Pasiunea pentru sailing este dependentă de contul din bancă. Dan şi-a cumpărat un iaht din banii cu care intenţiona să-şi ridice o casă. A plătit 200.000 de euro pe bijuteria adusă din Italia. 

Dan Mancaș, proprietarul unei ambarcațiuni: "Am trecut cu ea prin furtună. Chiar putem spune că barca a dat testul suprem, la ce furtună a trecut în Italia. Deci am adus-o din Italia şi Coasta Italiei, între 300 şi 400 de mile, pe acolo, 300 şi ceva de mile a parcurs pe apă, restul pe trailer, pe agabaritic, cu escortă."

Navele, o investiție scumpă

Când cumperi o barcă, trebuie să te gândeşti şi la cheltuielile curente. Un loc în Portul Tomis costă şi 500 de euro pe lună. Iarna, bărcile trebuie scoase din apă şi adăpostite de vânt şi îngheţ. Tariful lunar pentru depozitare este de câteva sute de euro. Iar în fiecare primăvară, mai scoţi din buzunar 4-5.000 de euro pentru curăţare, vopsire şi revizie la motor. Trebuie luat în calcul şi impozitul anual, cuprins între 1.000 şi 2.000 de lei. 

Pe acelaşi subiect

Adrian Pădineanu, skipper: "Trebuie să ai, cât, decât, o mică, în ghilimele spus, putere financiară, că este exact ca la maşini. Poţi să cumperi orice maşină, dar pe urmă trebuie să o şi întreţii. Aşa e şi la bărci, numai că bărcile au o durată de viaţă mult mai lungă decât maşinile."

Adrian a fost, vreme de 20 de ani, comandant de navă. 120.000 de euro a costat velierul său. Şi încă o dată pe atât dotările suplimentare. "Aici ai posibilitatea, într-adevăr, să, să, să te contopeşti, să zic aşa, cu marea, cu soarele, din când în când cu delfinii, deci eşti mai aproape de natură", explică el.

Andreea Filip, reporter Observator: "Ne plimbăm în tihnă, dar pentru cei care sunt dependenți de adrenalină, o astfel de ambarcațiune de agrement atinge 34 de noduri. Asta înseamnă, tradus, undeva la 70 de kilometri pe oră."

Ambarcațiunile cu mulţi cai putere au fost mereu o pasiune. Edi câştigă din imobilare şi cheltuie pe mare. A dat peste 100.000 de euro pe o şalupă cu care face expediții și în Delta Dunării. 

Eduard Dinu, proprietar ambarcaţiune: "Întreţinerea este la nivel de, nu ştiu, să zic zicem cinci zero-uri. (...) Adică, nu ştiu dacă pentru Elon Musk este o chestie scumpă, dar pentru noi, da, probabil că este peste nivelul mediu." 

În cele trei ore în care parcurge distanţa dintre Constanţa şi Sfântu Gheorghe, consumă peste 100 de litri de combustibil. "Eu am rezolvat parţial această problemă, investind într-o motorizare modernă, adică motor nou, de concepţie nouă, cu mulţi senzori, cu un control computerizat, care m-a dus la un consum de aproximativ 35 de litri la oră", explică acesta.

Navigația poate fi o afacere profitabilă

Mulţi încearcă să-şi transforme hobby-ul în business. Economist de profesie, Liviu a renunțat la costum și birou pentru o aventură continuă la cârmă. Şi-a botezat barca Roxana, după numele soţiei. 

Liviu Gugu, proprietar de ambarcațiune: "Totul a început din pasiune, acum 10-12 ani. Am început prin a obţine permisul de skipper şi pentru vele, S-ul. şi, încet, încet, pasiunea am transformat-o în business. Mi-am achiziţionat această barcă, acum şase ani, anul trecut am mai luat încă una şi încercăm să dezvoltăm o afacere, dar pasiunea a rămas."   

Şi Constantin Maraloi câştigă bani din pasiunea sa: îi învaţă pe alţii să devină skipperi. "Categoria D înseamnă pe lacuri, fluvii, Deltă, canale, ele fiind internaţionale. Categoria C înseamnă pe mare, până la distanţa de şase mile, 1.852 de metri şi vorbim de nişte kilometri pe lângă malul românesc, bulgăresc, turcesc, chinezesc, dar trebuie să ai acest permis, da? Urmează categoria B, până la 24 de mile faţă de mal şi categoria A, fără limită de distanţă." Cursurile costă între 900 şi 2700 lei, în funcţie de categorie.

Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News!

Observator » Inedit » Portul Tomis se transformă de la an la an într-un salon nautic. Cât costă să cumperi și să întreții un velier