Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Povestea lui Matei, românul care a lucrat la construcţia Transfăgărăşanului. Era copil când pleca prin păduri cu "ţărușii în traistă" să marcheze drumul

Cea mai cunoscută șosea din România, numită de realizatorii Top Gear "cel mai spectaculos drum din lume", împlinește mâine jumătate de secol. Transfăgărășanul, inaugurat în 1974, traversează creasta principală a masivului Făgăraş. Are o lungime de 92 de kilometri şi ajunge la altitudinea maximă de 2.040 de metri. 

de Claudiu Loghin

la 19.09.2024 , 21:24

Povestea lui Matei, românul care a lucrat la construcţia Transfăgărăşanului. Era copil când pleca prin păduri cu "ţărușii în traistă" să marcheze drumul Povestea lui Matei, românul care a lucrat la construcţia Transfăgărăşanului. Era copil când pleca prin păduri cu "ţărușii în traistă" să marcheze drumul

Povestea Transfăgărăşanului începe în 1969. Atunci a fost pus proiectul prima dată pe hârtie. Matei Bucurenciu era elev și a lucrat la marcarea traseului.

"Era o cale, un drum forestier, pâna la cota zero, de unde încep curbele. Dincolo nu mai era nimic, prin pădure am mers, tot timpul. Țărușii în traistă și îi puneam unde ne dictau proiectanții", spune Matei Bucurenciu, localnic.

Mii de tone de dinamită, folosite pentru construcţia Transfăgărăşanului

Articolul continuă după reclamă

Timp de patru ani, din 1970 până în 1974, s-a lucrat la drum, indiferent de anotimp. Furtunile, avalanșele de pietre sau zăpadă ori atacurile animalelor sălbatice au fost la ordinea zilei, pe șantier. 

Pe acelaşi subiect

Suntem pe versantul nordic al masivului Făgăraș, la aproximativ 1550 de metri altitudine. Aici este punctul numit Poarta Întâlnirii, pentru că aici s-au întâlnit, pe 16 august 1971, două subunități de Geniu, care lucrau la deschiderea Transfăgărășanului dinspre sud și dinspre nord, de la Cârțișoara.

Investiţia proiectată se ridica la 100 de milioane de lei. În planuri era și o stațiune de schi, în zona Bâlea, la 2000 metri altitudine.           

În cinci ani de construcţie zeci de mii de cadre militare au fost detaşate pe Transfăgărăşan. 

Peste 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru ca șoselei să-i fie croită cale pe Valea Bâlea, în Nord și Valea Capra, în Sud. 

"Se puneau doi scaci de azotat termic, 7 litri de motorina si se bagau in gauri. Avea puterea foarte mare", spune Vince Dezso, plutonier adjunct.

40 de oameni şi-au pierdut viaţa ca să construiască "cel mai spectaculos drum din lume"

Oficial, 40 de oameni au murit pe șantier.  

20 septembrie 1974 este data la care a fost inugurat Transfăgărășan. Lucrările la forma actuală a șoselei s-au încheiat însă abia în 1980. 

În zilele noastre, șoseaua e străbătută de zeci de mii de turiștii. 

Atât realizatorul emisiunii Top Gear, Jeremy Clarkson cât şi jurnalistul britanic Charlie Ottley au fost fascinaţi de Transfăgărăşan.

"Îmi plac aceşti munţi! Îmi plac peisajele ample, spectaculoase", spune Charlie Ottley, jurnalist britanic.

Drumul montan este deschis, acum, doar cinci luni pe an. Zăpezile foarte mari de la peste 1300 de metri pun administratorii de drum în imposibilitatea de a ține șoseaua deschisă iarna sau primăvara.

Claudiu Loghin Like

Lucrez în presă din 1999. Din 2004, sunt în televiziune.

Comentarii


Întrebarea zilei
Dacă aţi putea alege din nou, aţi opta pentru acelaşi loc de muncă?
Observator » Inedit » Povestea lui Matei, românul care a lucrat la construcţia Transfăgărăşanului. Era copil când pleca prin păduri cu "ţărușii în traistă" să marcheze drumul