Unul dintre cei mai rari peşti din lume a fost descoperit într-un număr uriaş de exemplare într-un râu din Munţii Făgăraş. Specialiştii consideră aceste specimen drept "o adevărată fosilă vie", având în vedere că acest tip de peşte a trăit pe vremea ultimilor dinozauri.

la 19.10.2022, 09:51

- Facebook / Alex Gavan

Chiar dacă exemplarele descoperite în Făgăraş sunt într-un număr mai mare decât aproximau specialişti, totuşi specia este în continuare în pericol de extincţie. "Moment istoric pentru legendarul și enigmaticul asprete (Romanichthys valsanicola), cel mai rar pește din Europa și poate chiar din lume dar și pentru conservarea din România și nu numai. Un număr record de 58 de exemplare de asprete au fost găsite în râul Vâlsan din munții Făgărașului. Este singurul loc de pe planetă unde încă mai supraviețuiește această specie considerată fosilă vie și, după unele estimări, contemporană chiar cu ultimii dinozauri", a anunțat alpinistul și activistul de mediu Alex Găvan, fondatorul proiectului "Aspretele Trăiește".

Cercetătorii implicaţi în acest proiect au găsit şi noi habitate unde specia ar putea fi repopulată. "Complementar, s-a realizat pescuit exploratoriu în mai multe râuri din bazinul Argeșului, numărul total de stații fiind de 44. S-au identificat habitate potențiale unde aspretele ar putea fi repopulat, s-au identificat zone ce necesită reconstrucție ecologică și au fost colectate diverse probe pentru realizarea de studii științifice ce vor servi la acțiuni cu impact direct asupra conservării speciei. O altă veste minunată este că acea capsulă a timpului de numai 5 km în care ne așteptam să regăsim aspretele s-a triplat în urma cercetării noastre. Arealul confirmat al speciei ajunge acum la nu mai puțin de 15 kilometri, între localitățile Brădetu și Vâlsănești. Pe această porțiune, alături de asprete s-au mai identificat alte 9 specii de pești diferite", mai spune Alex Găvan.

Vi s-a întâmplat să fiţi hărţuiţi într-un teambuilding?

Observator » Inedit » Un peşte care a trăiat pe vremea ultimilor dinozauri, descoperit într-un râu din Munţii Făgăraş