Video Cum identificăm tulburările de învăţare la copii. "Aceste dificultăţi pot să impacteze performanţa academică"
Un scris urât, amestecarea semnelor grafice și o dezordine a textului în pagină pot fi semnale de alarmă pentru părinţi. Deseori sunt indicii pentru o tulburare de învăţare, care poate fi rezolvată dacă este identificată din timp.
Performanţa şcolară este foarte importantă pentru majoritatea părinţilor. Deşi studiile arată că succesul academic nu este întotdeauna corelat cu succesul în viaţă, asta nu îi împiedică pe cei mai mulţi părinţi să se îngrijoreze atunci când copiii nu îndeplinesc cu brio sarcinile şcolare cele mai simple cum ar fi cititul, scrisul, socotitul. Doar că uneori, copiii care au dificultăţi nu sunt leneşi, ci au ceea ce se cheamă tulburări specifice de învăţare. Să vedem cum le identificăm.
Tulburările specifice de învăţare reprezintă un concept umbrelă pentru o largă varietate de dificultăţi care pot ţine de citit, scris sau calcul şi raţionament matematic. Vorbim despre dislexie, discalculie și disgrafie ca fiind cele mai frecvente.
Dr. Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru: Dislexia, copilul care suferă de această tulburare are o problemă în a înţelege mai dificil cuvintele complicate şi atunci vedem o fluenţă mai dificilă, urmăreşte cu dificultate rândul tipărit sau nu reuşeşte să menţină cititul.
Când se dă diagnosticul
- Peste 50 de medicamente importante lipsesc din farmacii. Bolnavii umblă în zadar după ele, cu sute sau mii de lei...
- 30.000 de infecţii raportate anual în sistemul medical. Rafila explică de ce bacteriile sunt o prezenţă...
- Diastaza abdominală. Care sunt cauzele, cum se manifestă şi ce tratamente există
Disgrafia se diagnostichează atunci când copilul are probleme cu scrisul. Un scris urât, amestecarea semnelor grafice și o dezordine a paginii pot fi semnale de alarmă. Discalculia este incapacitatea copilului de a înţelege simbolurile şi raţionamentele matematice.
Dr. Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru: De exemplu un copil căruia spunem că nu îi place matematica, el poate să aibă o dificultate în a înţelege conceptele scrise, citeşte cu dificultate cifrele şi nu înţelege. Copilul poate să nu înţeleagă simbolul cifrei 4 şi să nu poată să o adune.
Pentru că o tulburare de învăţare nu este sinonimă cu un intelect scăzut, profesorul care bănuieşte că un copil poate avea această problemă trebuie să încurajeze familia să se adreseze unui specialist.
Dr. Bogdan Fitiu, medic specialist psihiatru: Aceste dificultăţi pot să impacteze performanţa academică. Cu remedierea educaţională şi dacă nu este prezentă nicio tulburare cognitivă, progresele pot fi făcute.
De cele mai multe ori, tulburările de învăţare pot fi o parte a unei probleme mai complexe cum ar fi ADHD. În orice caz, odată pus un diagnostic, profesorii, părinţii şi medicul sau terapeutul trebuie să lucreze împreună pentru a-l ajuta să obţină cele mai bune rezultate posibile.
Tulburările specifice de învățare pot fi asociate unei probleme mai complexe, însă trebuie reținut că un copil care are dislexie, de exemplu, este un copil cu inteligență normală și poate fi capabil de un randament școlar excelent dacă este ajutat să-și depășească problema.
Tocmai de aceea, profesorii și părinții trebuie să știe că identificarea precoce a unei astfel de probleme este esențială. Pentru că nu se vindecă, tulburările specifice de învățare trebuie gestionate printr-o muncă de echipă a familiei, profesorilor și terapeutului, care trebuie să-i ofere copilului mijloacele necesare pentru a putea învăța "în felul lui" și a da randament școlar normal.
Orice comportament retrograd, în care profesorii sau părinții nu sunt deschiși și nu acceptă metodele terapeutice testate și specifice, poate afecta copilul și îi diminuează considerabil șansa de reușită academică.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰