Video

Dependenţa de zahăr, extrem de periculoasă: "Organismul nu are nevoie de dulce"

De Mădălina Iacob.
Publicat: 12.03.2021, 08:39.
Actualizat: 30.03.2021, 17:46

Toţi iubim ciocolata, prăjiturile sau dulciurile. Dependenţa de zahăr este însă extrem de periculoasă. Haideţi să vedem cum ne afectează acesta pe termen lung!

Simona Carniciu, medic diabet, nutritie si boli metabolice: În momentul în care consumăm produse care conțin zaharuri, în special zaharuri simple, atunci apare o creștere a glucozei în sânge, care la rândul ei activează o descărcare de insulină din pancreas și pe moment ce se transofrmă în energie inițial, apoi de fapt duce la o poftă de dulce care este ireală, pentru că organismul nu are nevoie de dulce, ci pur și simplu vrea să crească înapoi curba aceea de zahăr din sânge.

Iar creierul consumă glucoza drept combustibil. Practic, zahărul cere zahăr.

Simona Carniciu, medic diabet, nutritie si boli metabolice: Pe langa faptul ca cioicolata contine substante care sunt asociate cu o stare de bine, acei carbohidrati simpli se dizolva rapid ajung in sange se transforma in glucoza dau boost de energie, desi ai mancat un cubulet de ciocolata sau la cafea cu zahar simti energie, apoi simti ca se termina bateriile, te simti obosit, glucoza a scazut, si vei cere din nou un cubulet cu ciocolata.

Daca ne invatam din copilarie cu dulcele, o sa avem tendinta sa il stapanim foarte greu si la varsta adulta, trebuie destul de multa vointa. trebuie sa stim si sa fim constienti ca dependenta nu e reala, ci una biologica, care poate fi controalata foarte usor, daca vrem.

Fibrele încetinesc procesul de digestie

Varianta cea mai bună de dulce sunt fructele, legumele și produsele lactate.

Chiar dacă și ele conțin glucoză, au un avantaj – fibrele. Fibrele încetinesc procesul de digestie, și implicit senzație de dulce din corp.

Daca mâncăm, în schimb, carbohidrati simpli, cum sunt orez alb, paste, dulciuri, patiserii, nefiind asociate cu alte alimente de tip fibros ca sa incetineasca digestia, senzatia de dulce va fi din ce in ce mai mare, pt ca acea crestere in sange va fi destul de mare, nu o opreste nimic in sistemul digestiv sa se absoarba repede, si secretia de insulina va fi pe masura.

Daca mancam o prajitura si mancam dupa masa. taie in stomac primele alimente introduse se tapeteaza pe peretii stomacului, si ultimele introduse merg direct pe mijloc si se duce la digestie primele. nu este indicat sa consumam desertul dupa masa. putem usor inaintea mesei astfel incat dupa ce se digera acest dulce nesanatos sa mancam o masa cu destul de multe fibre sa atenuam din proces si sa atenuam senzatia care vine biologic.

Citește și:

Zahărul se găsește în aproape tot meniul nostru zilnic

De la dulciuri, la orez, cartofi, cereale, și până la sosuri și conserve. Iar porția maximă de zahăr pentru adulți nu trebuie să depășească 6-8 lingurițe pe zi.

Pastele au undeva la 70, 80 de grame de carbohidrati per suta. Daca mancam o suta de grame de paste fierte, am facut deja 80 de carbo, cam jumatate din ce ar fi ideal. O persoana adulta daca consuma mai mult, sedentara, o sa aiba surpriza sa puna usor usor kilograme in plus.

Kilograme de care nu scapăm deloc ușor. Dincolo de asta, riscurile asociate consumului mare de zahăr sunt serioase.

Simona Carniciu, medic diabet, nutritie si boli metabolice: Zaharul este o materie foarte buna de hrana pentru bacterii si virusi putem sa dezvoltam mai repede tot felul de infectii.

Putem sa dezechilibram flora intestinala si cresc foarte multe riscurile de boli cronice, creste riscul de boli cronice, risc cardiovascular, de infarct miocardic, se depun pe vasele de sangem chiar la varste tinere, la 30 - 40 de ani.

Putem sa crestem riscul de cancer, boli neurodegenerative, alzhaimer, demenţe.

Descarcă aplicaţia Observator News din Google Play sau App Store şi fii la curent cu ştirile momentului din România şi din lume.