Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video CFR şi Metrorex, în vizorul Guvernului. Ce măsuri pregăteşte Bolojan pentru Transporturi

Reforma companiilor de stat a ajuns pe masa Guvernului. Un grup de lucru condus de vicepremierul Dragoş Anastasiu lucrează la planul de reducere a numărului de membri din consilii de administraţie, la plafonarea indemnizaţiilor şi la reduceri de personal. Vizate sunt, mai ales, companiile din Transporturi, care fac bugetul naţional să piardă milioane de lei în fiecare an. 

de Greta Neagu

la 14.07.2025 , 19:28

"Mă gândesc, de exemplu, la CFR. La societăţile care beneficiază de subvenţii sau la Metrorex. CFR Călători din total cifră de afaceri are 80 la sută asigurată din subvenţii şi doar 20% din veniturile proprii", a declarat Ilie Bolojan, premierul României. Premierul a anunţat reducerea membrilor din consiliile de administraţie, plafonarea indemnizaţiilor, monitorizarea indicatorilor de performanţă, reducerea subvenţiilor acordate de stat, dar şi a unor posturi de conducere. 

CFR Călători nu este singura gaură neagră a statului

"Ce facem? Ridicăm preţul la bilete până atingem pragul de rentabilitate sau continuăm să operăm cu subvenţie pentru a asigura un serviciu social? Nu se poate peste noapte, cu bagheta magică, să schimbăm această realitate în care suntem", a declarat Ionuţ Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Cu trenuri vechi, întârzieri mari şi călători nemulţumiţi, CFR Călători supravieţuieşte cu ajutorul subvenţiilor şi beneficiilor de la stat. Unele ajung şi la familiile angajaţilor. În 2024 călătoriile angajaţilor CFR Călători ne-au costat 127 de milioane de lei. Iar anul acesta, doar până în luna iunie, cheltuiala cu această facilitate a ajuns la 83 de milioane de lei. 

Articolul continuă după reclamă

"Este un drept care este mai vechi de 100 de ani, încă de la înfiinţarea căilor ferate. Va fi foarte greu de stabilit în ce condiţii acest drept poate să continue sau nu", a declarat Ionuţ Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Asta deşi compania funcţionează, în continuare, cu frâna de mână trasă. "CFR Călători a luat decizia unilaterală, fără să aibă aprobarea ARF, să oprească anul ăsta 200 de trenuri. Ceea ce a însemnat aproape 3 milioane de kilometri mai puţini. Păi cu trei milioane de kilometri mai puţini - vrei subvenţie mai mare?", a declarat Mihai Barbu, preşedintele ARF.

CFR Călători nu este singura gaură neagră a statului. Consiliile de administraţie îşi plătesc membrii cu indemnizaţii care ajung la 14.000 de euro pe lună - cum este cazul companiei Aeroporturi Bucureşti. Marile companii sunt protejate, însă, de legi europene, care interzic statului să schimbe deciziile managerilor. La Metrorex, aceştia au hotărât să primească spor de metrou toţi angajaţii, chiar şi cei din birouri. "Sporul de metrou -subliniem- este spor de metrou nu este spor strict de subteran. De aceea cei care lucrează în ministerul Transporturilor au 20%, iar cei care lucrează în subteran au 40%. Ţine de responsabilităţi în siguranţa circulaţiei", a declarat Marian Artimon, sindicalist Metrorex.

Pentru optimizarea cheltuielilor ar putea fi făcute unele comasări. Spre exemplu, Autoritatea Rutieră Română ar putea fi comasată cu Inspectoratul pentru Control în Transport Rutier. Dar nu este singurul exemplu. Pe de altă parte, se doreşte un număr mai mic de membri în consiliile de administraţie şi ar putea fi redus acesta de la 7 la 5 membri în unele companii. O parte din măsurile propuse de Guvern ar putea intra în vigoare luna viitoare. 

Greta Neagu Like
Înapoi la Homepage
Comentarii


Întrebarea zilei
Aţi cumpărat apartamente mai mici decât prevede legea datorită preţului?
Observator » Ştiri politice » CFR şi Metrorex, în vizorul Guvernului. Ce măsuri pregăteşte Bolojan pentru Transporturi