Antena Meniu Search
x

Video Cât zahăr putem mânca zilnic fără a ne pune în pericol sănătatea. Un nou studiu a stabilit cantitatea care ne permite să evităm zeci de boli

Pentru sănătatea dumneavoastră evitaţi excesul de zahăr, sare şi grăsimi. Este deja un îndemn pe care îl ştim pe de rost. Dar ce înseamnă, mai exact, exces? Ei bine, există un nou studiu în privinţa consumului de zahăr care vine să răspundă la această întrebare.

Cristina Oprea
de Cristina Oprea

la 17.04.2023, 08:16

Vezi și

Cristina Oprea, reporter Observator"Când vine vorba despre zahăr numerele pe care trebuie să le ținem minte sunt 6 și 25, adică: 6 lingurițe rase de zahăr, echivalentul a 25 de grame pe zi. Aceasta este cantitatea pe care putem să o folosim pentru a ne îndulci mesele. Dacă respectăm această recomandare putem ține la distanță o mulțime de boli. Sunt aproape 45 de afecțiuni asociate unei alimentații nesănătoase, printre acestea numărându-se diabetul, depresia sau bolile de inimă. Pe de altă parte, OMS recomandă ca zaharurile pe care le consumăm zilnic să nu depășească 10% din aportul caloric. Așadar, e bine să ne uităm pe eticheta produselor pentru a le afla valoarea nutrițională. Să nu uităm de băuturile dulci sau de fructe, studiul mai arată că o doză de 250 de mililitri, dacă este consumată zilnic, crește cu 17% riscul de boli coronariene, iar un surplus de 25 de grame de fructoză crește cu 22% riscul de cancer pancreatic."

Ce spun cercetătorii despre consumul de zahăr?

Potrivit unui nou studiu publicat în British Medical Journal, putem consuma în fiecare zi 6 lingurițe de zahăr pentru a îndulci ceea ce mâncăm sau bem, evitând în același timp riscul de a dezvolta 45 de boli diferite, inclusiv diabet, probleme cardiace şi depresie. Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) recomandă ca zaharurile adăugate să nu depăşească 10% din aportul caloric zilnic. Pornind de la această ipoteză, un grup de cercetători a efectuat o analiză pentru a evalua validitatea studiilor anterioare privind consumul de zahăr în dietă şi efectele asupra sănătăţii: în total, au fost luate în considerare 73 de studii, din care au reieşit o mulţime de dovezi că prea mult zahăr poate contribui la boli precum diabetul, guta, obezitatea, hipertensiunea arterială, atacul de cord şi accidentul vascular cerebral şi, în unele cazuri, chiar cancerul. Ca să nu mai vorbim de probleme precum astmul, cariile dentare şi depresia.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că consumul a 250 ml de băuturi dulci pe zi pare să aibă o legătură cu un risc cu 17% mai mare de boală coronariană. Şi se aplică şi celor care conţin zaharuri „alternative”: o doză de 25 de grame de fructoză pe zi ar fi asociată cu o creştere cu 22% a riscului de cancer pancreatic. „Diverse studii arată că un consum mare de zahăr, în special de zaharuri care conţin fructoză, este asociat cu diverse daune asupra sănătăţii”, precizează profesorul Liangren Liu, de la Spitalul West China al Universităţii Sichuan (China).

Pe acelaşi subiect

Nu numai atât: „Există dovezi ale asocierii dăunătoare între consumul de zahăr şi modificările greutăţii corporale (băuturi îndulcite cu zahăr), acumularea de grăsime hepatică (zaharuri adăugate), obezitate la copii (băuturi îndulcite cu zahăr), boli coronariene (băuturi îndulcite cu zahăr) şi depresie (băuturi îndulcite cu zahăr). Dovezile privind asocierea între consumul de zahăr alimentar şi cancer rămân limitate şi necesită cercetări suplimentare”.

Are consumul de excesiv de zahăr beneficii pentru sănătate?

Cercetătorii au descoperit puţine beneficii pentru sănătate asociate cu excesul de zahăr. Ele nu au fost date publicităţii pentru că oamenii de ştiinţă admit că dovezile pe care le au sunt în mare măsură observaţionale. Şi rămân la părerea, fundamentată ştiinţific, că ar trebui să limităm adăugarea de zahăr la mese şi băuturi la maximum 6 linguriţe pe zi şi să consumăm una sau mai puţine băuturi dulci pe săptămână.

„Aceste rezultate, combinate cu datele de la OMS, Fondul Mondial de Cercetare a Cancerului şi Institutul American de Cercetare a Cancerului, sugerează reducerea consumului de zaharuri libere sau zaharuri adăugate la mai puţin de 25 g/zi (aproximativ şase linguriţe) şi limitarea consumului de băuturi dulci la mai puţin de o porţie pe săptămână (aproximativ 200-355 ml/săptămână)”.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Lucrările de la examenele naționale, corectate digitalizat. Credeţi că acum vor mai fi fraude?

Observator » Sanatate » Cât zahăr putem mânca zilnic fără a ne pune în pericol sănătatea. Un nou studiu a stabilit cantitatea care ne permite să evităm zeci de boli