Antena Meniu Search
x

Acte necesare pentru paşaport în 2024. Unde se depun şi în cât timp se eliberează documentul

Românii care doresc să călătorească în afara graniţelor Uniunii Europene au nevoie de un paşaport. Şi asta pentru că actul de identitate permite călătoria numai în interiorul ţărilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Iată ce acte sunt necesare pentru eliberarea unui paşaport.

de Redactia Observator

la 11.12.2023, 15:12

Acte necesare pentru paşaport în 2024
Acte necesare pentru paşaport în 2024 - Shutterstock

Procedura pentru obținerea pașaportului nu mai este atât de complicată în ziua de astăzi, însă este util să vă informaţi din timp cu privire la pașii și actele care sunt necesare pentru eliberarea unui astfel de document.

Dacă nu aveți încă un pașaport sau a expirat cel vechi, în 2024 vă costă sub 100 de lei un pașaport simplu temporar sau 258 de lei un pașaport simplu electronic. În cazul minorilor mai tineri de 12 ani, acest document este valabil timp de trei ani și costă 234 de lei.

Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal de către persoanele care au împlinit 18 ani sau minorul căsătorit în condițiile legii, în ţară, la serviciile publice comunitare de paşapoarte în a căror rază de competenţă au domiciliul sau, după caz, reşedinţa, iar în strainătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României.

Ce înseamnă paşaport biometric

Pe acelaşi subiect

Care este diferenţa dintre paşaportul biometric şi cel electronic? Ei bine, este unul și același lucru. Înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pașapoartele erau simple, fără date electronice. Înainte de 2007, era suficient să faci o fotografie, care era lipită pe pașaport.

Acum pașaportul electronic sau biometric, așa cum sugerează și numele, stochează electronic date biometrice. Pe scurt, atunci când îți faci pașaportul, ți se ia cel amprentele de la degetul arătător drept și stâng, și ți se face o fotografie. Amprentele și fotografia digitală sunt stocate în cipul documentului.

Dacă, din diverse motive nu vrei să-ți faci un pașaport biometric, ai la dispoziție varianta de a cere un pașaport simplu temporar, cu valabilitate de 12 luni.

Pașaportul biometric este folosit în toate țările europene, așadar inclusiv în România, chiar dacă nu este necesar pentru a călători într-o altă țară UE. Atunci când te deplasezi într-o țară membră a Uniunii Europene, ai nevoie doar de cartea de identitate valabilă.

Acte necesare pentru paşaportul biometric

Înainte de a-ți pregăti actele necesare pentru un pașaport biometric, ar fi bine să te programezi pe platforma epasapoarte.ro. Timpul de așteptare a devenit mare, iar așa știi sigur dacă îți poți face pașaportul în timp util sau e nevoie să găsești alte soluții. De exemplu, poți merge într-un alt județ.

Poți merge să-ți faci pașaport biometric și fără să-ți faci programare, dar timpul de așteptare este greu de estimat și nu ai garanția că vei fi preluat. Pentru că asta se va întâmpla numai dacă există un interval în care nu există programare online.

Iată actele de care ai nevoie pentru a-ţi face paşaport biometric:

  • Cartea de identitate în original;
  • Pașaportul anterior, dacă există;

Dovada că a fost achitată taxa de pașaport – în original sau în format electronic. Pe dovadă trebuie să apară numărul tranzacției, numele, prenumele și CNP-ul ale persoanei care solicită eliberarea pașaportului, plus suma plătită, care să fie cea aferentă unui pașaport simplu electronic. 

Cum se face programarea online pentru paşaportul biometric

Taxa de pașaport poate fi plătită atât fizic, la bancă, dar și online. Dacă vrei să plătești taxa fizic, o poți face la orice sucursală CEC Bank, fie la casierie, fie la stațiile de plată tip Selfpay.

Pentru plățile online, poți achita contravaloarea eliberării pașaportului biometric prin platforma de plăți Ghiseul.ro.

Paşaportul biometric pentru copii

În cazul în care persoana care vrea un pașaport biometric este minoră, dar are peste 14 ani, pe lista de documente, se adaugă:

Certificatul de naștere, în original;

Declarații privind acordul de eliberare a pașaportului pentru minor, date de ambii părinți ori, după caz, de reprezentantul legal;

Dacă declarația privind acordul de eliberare e semnată de un singur părinte sau de reprezentantul legal, ea trebuie însoțită fie de actul de desemnare a reprezentantului legal, fie de hotărârea judecătorească de încredințare a minorului sau de actul de deces al celuilalt părinte.

Pentru minorii sub 14 ani, se adaugă următoarele documente: 

  • Certificatul de naștere în original;
  • Actul/actele de identitate ale părintelui/părinților/reprezentantului legal – în original;
  • Cererile formulate de un singur părinte vor fi însoțite de o procură specială prin care părintele absent îl împuternicește pe părintele solicitant al pașaportului – în original sau duplicat.

În cât timp se eliberează pașaportul biometric

Pașaportul biometric se eliberează, de regulă, în 5 lucrătoare de la data depunerii cererii și a documentelor. Termenul de eliberare variază în funcție de volumul solicitărilor.

Pașaportul se poate ridica și la o dată ulterioară celei trecute pe tichetul primit la momentul depunerii actelor. 

Valabilitate pașaport biometric

Perioada de valabilitate a unui pașaport biometric depinde de vârsta persoanei. Astfel, pentru copiii sub 12 ani, valabilitatea este de 3 ani, iar pentru cei cu vârste între 12 și 18 ani, de 5 ani.

Mai multe informaţii găsiţi aici!

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Cum vă petreceţi Floriile?

Observator » Stiri sociale » Acte necesare pentru paşaport în 2024. Unde se depun şi în cât timp se eliberează documentul