Antena Meniu Search
x

Şoferii români de TIR sunt arătaţi cu degetul în toată Europa: "Aşa nu se mai poate!"

Şoferii români de TIR sunt arătaţi cu degetul în toată Europa şi apar tot mai multe reportaje despre ei în presa occidentală. Condiţiile în care muncesc, salariile de mizerie, cotnractele ilegale şi suferinţele acestora sunt din ce în ce mai mult aduse în prim plan.

Şoferii români de TIR sunt arătaţi cu degetul în toată Europa şi apar tot mai multe reportaje despre ei în presa occidentală. Condiţiile în care muncesc, salariile de mizerie, cotnractele ilegale şi suferinţele acestora sunt din ce în ce mai mult aduse în prim plan.

În spatele caroseriilor strălucitoare ale mastodonţilor care străbat în lung şi lat continentul se ascund realităţi deloc roz. O investigaţie a jurnaliştilor europeni a scos la iveală probleme cumplite întâmpinate de peste 100 de şoferi intervievaţi. 

Investigate Europe a realizat un amplu studiu în Uniunea Europeană, având ca ţintă mai ales şoferii de camioane care transportă piesele şi automobilele constructorilor de maşini. A ieşit la iveală una dintre cele mai urâte feţe ale acestor giganţi.

"La ora 14:00, termometrul arată 30 de grade, în această duminică însorită de la mijlocul lui septembrie. Șoferii s-au așezat la umbră, în spaţiile dintre ușile camioanelor. Se bucură cumva de duminica lor: într-un colț, un grup urmărește un film pe un laptop, pus pe o masă de camping. Un șofer își face toaleta, mai departe un tânăr își întinde hainele la uscat pe o bară de protecţie, după ce le-a spălat pe un lighean. În mai multe locuri, pe mici butelii de gaz cu arzător se pregătesc fripturi sau pulpe de pui prăjite.

Pe acelaşi subiect

Cosmin, un român în vârstă de 26 de ani, glumește în mijlocul unui mic grup de colegi moldoveni și bulgari. Ieri nu se cunoşteau, dar astăzi râd ca niște prieteni vechi într-un amestec de engleză și rusă. Duminica este timpul lui liber şi e fericit să se odihnească în sfârșit, după o săptămâna petrecută pe drum. Cu ochi mari, un corp de atlet și un păr scurt, Cosmin a părăsit Bucureștiul acum trei luni. De atunci, el a dormit doar o dată sau de două ori într-un pat adevărat, dar e mulţumit de cel din spatele cabinei camionului său. Ca și colegii lui, el gătește în fiecare seară pe un mic aragaz și se culcă fără să mai facă duş, dacă nu găseşte un loc curat în parcările de pe autostradă în care se opreşte."

Aşa începe reportajul despre şoferii români plecaţi de acasă la mii de kilometri şi care îşi duc viaţa în condiţii uneori inumane. Cosmin le-a spus reporterilor că el câştigă 1.200 de euro pe lună, incluzând aici cei 400 de euro pentru cheltuieli de drum oferiţi ca diurnă de angajator. O sumă derizorie pentru locuințe și hrană pentru o lună în țări precum Franța, Germania sau Suedia. 

"Am o fetiţă de doi ani.", spune el cu un zâmbet pe care nimic nu i-l şterge de pe faţă. "Ultima oară când am am fost acasă nici măcar nu m-a recunoscut" Peste două săptămâni, tânărul tată se va întoarce acasă. Între timp, el numără zilele "rugându-se să treacă mai repede".

Şoferii români de TIR, salarii de 4 ori mai mici decât francezii

Ancheta realizată de jurnaliştii Leila Miñano şi Jeanne Frank a scos la iveală că un şofer din estul Europei, inclusiv românii, câştigă în medie 602 euro pe lună, în vreme ce şoferii francezi, spre exemplu, are un salariu mediu de 2478 de euro. Problema şi mai mare a esticilor este că au fost primiţi în Uniunea Europeană, în ultimul an, aproape 110.000 de şoferi din afara graniţelor uniunii, ceea ce a scăzut şi mai mult oferta salarială.

Edwin Atema a realizat la rândul lui o anchetă de durată pe drumurile Uniunii, călătorind alături de sute de şoferi de camion, mulţi dintre ei români: "Acești șoferi sunt lipsiți de demnitatea lor. Ei nu sunt plătiţi, nu se pot odihni, nu se pot întoarce acasă pentru că sunt prea departe. Nu dorm niciodată într-un pat și mănâncă pe drum. Unii nu sunt înscriși în domeniul asigurărilor sociale. Aşa nu se mai poate!", a spus deznădăjduit activistul. 

Din ce în ce mai multe articole despre viaţa grea şi munca prost plătită a şoferilor români apar în presa din Europa. Un şofer român de TIR  afost surprins cu ochii în lacrimi într-o parcare din Olanda, la începutul lunii.

În Belgia, sindicatele au luat la întrebări şoferii români din parcări, în acelaşi timp aceştia fiind informaţi despre drepturile pe care le au. Săptămânal, accidente teribile în care sunt implicaţi şoferii români au loc pe autostrăzi din Europa. În majoritatea cazurilor, oboseala excesivă îşi spune cuvântul şi şoferii ajung victime ale acestui lucru.

Obligaţi să conducă repede, mii de kilometri fără pauze, să manevreze tahograful şi să îşi pună viaţa în pericol, aceştia acceptă viaţa grea şi riscurile, pentru că veniturile sunt oricum mult mai mari decât în România.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Sunteţi de acord ca permisul auto să poată fi obţinut de la 17 ani?

Observator » Stiri sociale » Şoferii români de TIR sunt arătaţi cu degetul în toată Europa: "Aşa nu se mai poate!"