Antena Meniu Search
x

Legendarul pilot Marin Dumitrescu a murit la vârsta de 102 ani

Motorsportul românesc este mai sărac de azi. Legendarul pilot Marin Dumitrescu s-a stins din viaţă la venerabila vârstă de 102 ani.

Cornel Preda
de Cornel Preda

la 27.04.2021, 17:29

Marin Dumitrescu şi-a dedicat toată viaţa motorsportului
Marin Dumitrescu şi-a dedicat toată viaţa motorsportului - Facebook Federaţia Română de Automobilism Sportiv
  • Marin Dumitrescu a pus umărul la cucerirea primelor trofee din istoria automobilismului românesc
  • Marin Dumitrescu a construit automobile de curse, a format echipe de raliu şi a influenţat destine de campioni

Federaţia Română de Automobilism Sportiv a anunţat trecerea în nefiinţă a lui Marin Dumitrescu. „Legendarul pilot Marin Dumitrescu s-a stins din viață la venerabila vârstă de 102 ani. Întreaga sa viață a fost dedicată motorsportului, pasiune pe care au preluat-o și urmașii săi. Rămas bun, nea Marin!”, a scris FRAS pe Facebook.

Cine a fost Marin Dumitrescu

Conform site-ului oficial al instituției, Marin Dumitrescu a pus umărul la cucerirea primelor trofee din istoria automobilismului românesc, trecându-și în palmares peste 30 de tituluri de campion. De asemenea, Marin Dumitrescu a construit automobile de curse, a format echipe de raliu şi a influenţat destine de campioni, precum Ştefan Vasile, Titi Aur sau Claudiu David.

Marin Dumitrescu s-a născut pe 19 ianuarie 1919, într-un sat din Oltenia, Comani, şi a avut 8 fraţi, 4 fete şi 4 băieţi. Pe când avea 13 ani, a ajuns în Bucureşti, iar la scurt timp a devenit ucenic la Ford România, secţia motoare, unde era în echipa maestrului Artur Strijek.

După ce l-a admirat pe campionul german Hans Stuck la Marele Premiu al Bucureştiului din 1939, Marin Dumitrescu a fost nevoit să plece în 1941 la război, participând la atacul de la Stalingrad. În 1944, s-a întors de pe front şi atunci a început şi cariera sa în motorsport. Prima oară în cursele cu jeep-urile pe care le aduseseră americanii în România. Mai întâi în cursele de viteză de pe străzile Bucureştiului, iar mai apoi în cursele de coastă de la Predeal.

În 1948, Marin Dumitrescu a luat pentru prima oară startul în Marele Premiu al României, competiţia care a continuat tradiţia Marelui Premiu al Bucureştiului. După ce în anii anteriori asistase la cursele de coastă de la Sinaia, în 1950, Marin Dumitrescu a reuşit cea mai mare victorie din carieră chiar acolo.

După 1953, automobilismul sportiv autohton a cunoscut o cădere şi chiar a aproape dispărut pentru mai bine de un deceniu. Competiţiile importante au început să reapară după 1965 odată cu organizarea Raliului Bucureştiului şi Raliului României. Marin Dumitrescu s-a aflat printre cei care au participat activ la revitalizarea acestui fenomen. În 1967, avându-l în dreapta pe Ştefan Iancovici, Marin Dumitrescu a obţinut locul 2 la Raliul Transbalcanic, o competiţie care s-a desfăşurat pe o lungime de 4.000 de kilometri. Iugoslavii au câştigat la o diferenţă de numai o secundă. În acelaşi an, a luat startul la prima competiţie internaţională importantă, Raliul Dunării, dar nu a reuşit să încheie din cauza problemelor tehnice. În 1968, Marin Dumitrescu a devenit campion naţional absolut la prima ediţie a Campionatului Naţional de Viteză în Coastă. Un an mai târziu, avându-l pe Petre Vezeanu copilot, a fost vicecampion la prima ediţie a Campionatului Naţional de Raliuri. Până la retragerea din 1977, a mai cucerit 4 titluri de campion naţional: 1970 (clasa 2), 1972 (clasa 3), 1973 (clasa 4), 1976 (clasa 6).

Soţia lui Marin Dumitrescu, Florica, a fost o lungă perioadă preşedinta Comisiei Centrale a Arbitrilor din fosta Federaţie Română de Automobilism şi Karting (FRAK). Fiul acestora, Radu Dumitrescu, are în palmares câte un titlu de campion naţional la viteză în coastă şi la viteză pe circuit. La rândul său, Radu, a fost preşedinte al Comisiei Naţionale de Viteză în Coastă din carul FRAS, are doi urmaşi dedicaţi trup şi suflet acestui sport, Silviu şi Andrei. Ambii sunt activi în Campionatul Naţional de Viteză în Coastă. Silviu, revenit în 2018, în competiţie, a fost vicecampion naţional absolut, în timp ce Andrei, la fix 50 de ani de când bunicul său devenea primul campion, a cucerit la finele sezonului trecut titlul de campion naţional absolut la viteză în coastă.

Cetățean de Onoare al orașului Sinaia

Ca urmare a participării sale la toate concursurile automobilistice organizate în Sinaia, orașul în care, în 1950, a realizat cea mai mare victorie din carieră, la cursa de Coastă, Marin Dumitrescu a fost numit, în 2011, Cetățean de Onoare al orașului Sinaia, apoi a primit din partea președintelui României, Traian Băsescu, distincția Ordinului Național “Serviciul Credincios” în grad de “Cavaler”. De asemenea, în 2012 a fost declarat oficial și Maestru al Sportului de către Ministerul Tineretului și Sportului.

În acest an, FRAS și Romfilatelia au realizat un întreg poştal cu timbru marcă fixă „Piloți de Legendă”, în semn de respect şi preţuire faţă de legendarul sportiv român.

Pe lângă performanțele ca sportiv, Marin Dumitrescu a fost și fondator a două cluburi, Unirea Tricolor și Politehnica București. Totodată, a scris două cărți, una autobiografică „Un sfert de veac la volanul bolizilor” (1978) și Automobilismul Sportiv Românesc (2010). Totodată, în 2017 a fost lansat un documentar despre viața sa, numit „Cursa vieții mele”.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

V-aţi donat mobila, hainele sau electrocasnicele pe Facebook?

Observator » Sport » Legendarul pilot Marin Dumitrescu a murit la vârsta de 102 ani