Cercetători din Cluj au creat un nanosistem cu potenţial în tratarea cancerului

Publicat: 20.11.2020, 22:32.
Actualizat: 20.11.2020, 22:32

Cercetători ai Universităţii „Babeş-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, în colaborare cu cercetători de la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca, au dezvoltat un nanosistem cu potenţial dual în tratarea cancerului.

Cercetători din Cluj au creat un nanosistem cu potenţial în tratarea cancerului

Profimedia Images - fotografie ilustrativă

O echipă de tineri cercetători din cadrul Centrului de Nanobiofotonică şi Microspectroscopie Laser al Institutului de Cercetări Interdisciplinare în BioNanoŞtiinţe (ICI-BNS), unitate de excelenţă a Institutului STAR UBB, a dezvoltat şi publicat recent în revista Colloids and Surfaces B: Biointerfaces un nou nanosistem hibrid cu proprietăţi opto-termo-plasmonice deosebite şi potenţial dual în tratamentul cancerului, bazat pe nanobipiramide de aur încărcate cu molecule de indocianină verde”, se arată într-un comunicat al UBB.

Dezvoltarea de terapii pentru tratamentul cancerului reprezintă una dintre principalele provocări ale comunităţii ştiinţifice.

În acest context, în domeniul nanomedicinei există două abordări terapeutice de mare interes: terapia fototermică (PTT) şi respectiv fotodinamică (PDT). În timp ce PTT se bazează pe conversia luminii absorbite de o nanoparticulă în căldură inducând astfel hipertermie la nivelul celulelor/ţesutului, PDT se bazează pe generarea de specii de oxigen reactive toxice, ca urmare a unor reacţii fotochimice iniţiate prin expunerea la lumină a unor molecule sau nanoparticule fotosensibilizatoare”, se mai arată în comunicat.

Conform sursei citate, există relativ puţine nanoparticule şi molecule fotosensibilizatoare cu activitatea terapeutică în domeniul infraroşu apropiat (NIR, 700-1200 nm), aşa numita "fereastră spectrală biologică".

Având în vedere faptul că lumina din domeniul NIR poate pătrunde în ţesut la adâncimi mult mai mari decât lumina din domeniul vizibil, dezvoltarea de astfel de nanosisteme fotoactive în această fereastră spectrală biologică este de mare interes pentru tratamente PTT şi PDT în adâncimea ţesutului. În acest context, nanoparticulele de aur reprezintă de departe o categorie de nanostructuri foarte atrăgătoare datorită atât proprietăţilor lor optice unice, cât şi gradului ridicat de biocompatibilitate. Înglobarea şi operarea simultană a două principii terapeutice PTT-PDT într-un nanoconstruct având la baza nanoparticule de aur reprezintă o adevărată provocare. Deşi numeroase forme de nanoparticule de aur (nanosfere, nanobastonaşe, nanostele, etc) au fost implementate cu succes în dezvoltarea de nanosisteme terapeutice, în acest studiu, o geometrie mai puţin cunoscută în literatură este propusă, şi anume nanoparticulele bipiramidale”, se explică în comunicat.

În comunicat se mai arată că rezultatele acestui studiu au fost validate in vitro pe celule de melanom epitelial.

Studiul a fost efectuat în colaborare cu cercetători de la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca şi Ecole Normale Supérieure din Lyon, Franţa.

Dacă aţi surprins imagini care pot deveni o ştire, ni le puteţi trimite prin formularul Fii Observator, pe WhatsApp la numărul 0722.699.800, pe pagina de Facebook Observator sau pe mail, la adresa [email protected].