Curs valutar

A fost descoperit un rezervor de apă lichidă în crusta exterioară stâncoasă a planetei Marte, au anunţat oamenii de ştiinţă, potrivit BBC. Descoperirea provine din analizarea datelor transmise de Mars Insight Lander al Nasa, care a aterizat pe planetă în 2018.

la 13.08.2024 , 11:01

Oamenii de ştiinţă au descoperit în premieră un rezervor de apă lichidă în adâncul planetei Marte, ascultând "pulsul" rocilor - NASA

Landerul Mars Insight a transportat un seismometru, care a înregistrat timp de patru ani cutremurele din adâncul planetei roșii. În urma analizării acestor vibraţii, oamenii de ştiinţă  au descoperit "semnale seismice" ale apei lichide.

În timp ce există apă înghețată la polii marțieni și dovezi de vapori în atmosferă, aceasta este prima dată când a fost descoperită apă lichidă pe planetă. Descoperirile au fost publicate în revista Proceedings of the National Academy of Sciences.

Misiunea științifică a sondei InSight s-a încheiat în decembrie 2022, după ce landerul a ascultat timp de patru ani, „pulsul planetei Marte.” În această perioadă, sonda a înregistrat peste 1.319 cutremure. Măsurând viteza cu care călătoresc undele seismice, oamenii de știință au dedus prin ce material sunt cel mai probabil să se deplaseze.

Articolul continuă după reclamă

„Acestea sunt de fapt aceleași tehnici pe care le folosim pentru a prospecta apă pe Pământ sau pentru a căuta petrol și gaze,” a explicat profesorul Michael Manga de la Universitatea din California, care a fost implicat în cercetare. Analiza a dezvăluit existența unor rezervoare de apă la adâncimi de aproximativ 10 până la 20 de kilometri în scoarța marțiană.

"Unde a dispărut toată apa de pe Marte?"

„Înțelegerea ciclului apei marțiene este crucială pentru înțelegerea evoluției climatului, suprafeței și interiorului planetei,” a spus cercetătorul principal Dr. Vashan Wright de la Institutul de Oceanografie Scripps al Universității din San Diego. Profesorul Manga a adăugat că apa este „cea mai importantă moleculă în modelarea evoluției unei planete”. Această descoperire, a spus el, răspunde unei mari întrebări: „unde a dispărut toată apa de pe Marte?”

Studiile suprafeței planetei Marte – cu canalele și ondulațiile sale – arată că, în timpuri străvechi, pe planetă existau râuri și lacuri. Dar de trei miliarde de ani, Marte este un deșert. O parte din acea apă s-a pierdut în spațiu atunci când Marte și-a pierdut atmosfera. Dar, spune profesorul Manga, aici, pe Pământ, „multă apă este subterană și nu există niciun motiv pentru care să nu fie la fel și pe Marte.”

Sonda InSight a fost capabilă să înregistreze date direct doar din scoarța aflată sub ea, dar cercetătorii se așteaptă să existe rezervoare similare pe întreaga planetă. În acest caz, cercetătorii estimează că există suficientă apă lichidă pe Marte pentru a forma un strat la suprafață care ar avea o adâncime de peste 800 de metri.

„Este izolată la o adâncime de 10-20 km în scoarță,” a explicat profesorul Manga. „Să forezi o gaură de 10 km adâncime pe Marte – chiar și pentru Elon Musk – ar fi dificil,” a spus el pentru BBC. Descoperirea ar putea, de asemenea, indica un alt țel pentru căutarea continuă a dovezilor de viață pe Marte.  „Fără apă lichidă, nu există viață,” a spus profesorul Manga. „Așa că, dacă există medii locuibile pe Marte, acestea ar putea fi acum adânc sub pământ.”

Redactia Observator Like

Observator  - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie.

Aţi putea să vă îndepliniţi sarcinile de serviciu într-un interval de lucru mai scurt?
Observator » Ştiinţă » Cercetătorii au descoperit în premieră un rezervor de apă în stare lichidă în adâncul planetei Marte, ascultând "pulsul" rocilor