Fermierii ar plănui să scumpească ouăle înainte de Paşte, după ce au explodat exporturile. Consiliul Concurenţei îi avertizează cu investigaţii
Scandal între Consiliul Concurenţei şi companiile din industria alimentară. Şi asta după ce producătorii au anunţat că ouăle s-ar putea scumpi cu 30 la sută înainte de Paşte. Autorităţile avertizează că aceste creşteri ar putea fi ilegale.
De Redactia Observator la 21.03.2025, 19:25De la ferma lui Horia Cardoş pleacă lunar milioane de ouă spre Germania, Belgia, Italia sau Polonia. Exporturile au crescut cu 50%, de când a început criza ouălor. Şi preţurile la care fermierii români dau ouăle în străinătate sunt mai mari, cu 25%.
"Ţări mari producătoare, cum sunt Polonia, Marea Britanie, Italia, s-au confruntat cu valuri de gripă aviară care au decimat efective importante de păsări. În ţările din vest are loc o depopulare a acestor ferme. Într-o iluzorie etapă în care o să reuşim să salvăm planeta. 03.16 Din fericire, România este capabilă să producă ouăle pe care le consumă", spune Horia Cardoş, CEO companie producătoare de ouă.
Consumatorii din România ar putea plăti însă preţuri mai mari
Consumatorii din România ar putea plăti însă preţuri mai mari. Producătorii estimează creşteri chiar și de 30%, înainte de Paşte.
"Este posibil să existe creşteri de preţuri. Rămâne la aprecierea fiecărui fermier ce va face. La noi n-o să se schimbe preţul înainte de Paşte. Preferăm să îl păstrăm. Preţurile la raft sunt undeva în jur de 25 de lei, o caserolă de 10 bucăţi", spune Vladimir Lăpădat, producător de ouă.
Comercianţii sunt acum şi în vizorul Consiliului Concurenţei care ameninţă că va lua măsuri dacă preţurile cresc nejustificat.
"De Paşte creşte preţul unor produse. Lucrurile astea, până la un punct, sunt normale. Dacă se cumpără mai mult, se vând mai multe ouă de Paşte, e normal să apară o creştere a preţurilor. E posibil să declanşăm investigaţii şi să considerăm că sunt fapte anticoncurenţiale", spune Bogdan Chirițoiu, președintele consiliului concurenței.
Consumul de ouă în perioada Paştelui creşte cu aproximativ 50%. În contextul scumpirilor, impactul în coșul de cumpărături al românilor ar putea fi de circa 15-20 de lei cheltuiți pe ouă, în plus, în fiecare lună.