Scumpirile sunt atât de dramatice, încât și oamenii de afaceri din România se îngrijorează: "Nu-şi propun în acest an decât supravieţuirea"
Criza din energie şi inflaţia galopantă au făcut ca mulţi oameni de afaceri sa caute orice soluţii ca să supravieţuiască pe piaţă. Iar prima este creşterea preţurilor pentru clientul final. De altfel, cel mai recent studiu arată că, în perioada următoare, peste 90%% dintre companii vor scumpi produsele şi serviciile.
De Mădălina Chiţac la 15.06.2022, 00:52Ştefania Grama şi-a deschis două băcănii în Bucureşti, unde vinde alimente de la peste 100 de producători locali.
Ştefania Grama, proprietar băcănie: De la mălai, făină, până la produse din carne, piept de raţă, brânzeturi, telemea, brânzeturi maturate. Tot ce găsiţi la noi e din România.
Are cel puţin 200 de clienţi în fiecare zi. Şi toţi plătesc acum preţuri mai mari chiar şi cu 20% faţă de anul trecut.
Ştefania Grama, proprietar băcănie: Putem să vorbim de scumpiri masiv la lactate, la pâine, deoarece a fost o problemă cu grâul. Carnea de porc a suferit scumpiri masive. Când am deschis băcănia, era o greşeală dacă primeam o factură cu preţul schimbat. Acum e o normalitate.
- Urmează un nou val de scumpiri. Peste 90% dintre firmele din România anunţă că vor majora preţurile la produse...
- Lumea trebuie să se pregătească pentru o creștere nouă, nemaivăzută a preţului la petrol. Analiză FT
- "Până nu scad prețurile, nu ne oprim!". Au început protestele în țară din cauza carburanţilor scumpi....
Costuri mai mari sunt şi pentru firmele care produc mobilă
Florin Gheorghe, patron firmă mobilă: Cel mai mare şoc în zona de producţie a fost pe partea de energie electrică. Să vă dau un exemplu - a crescut de 5 ori factura la energie electrică. În preţul de producţie automat există aceste costuri. Apoi intervin costurile de logistică. Iarăşi carburantul a crescut foarte mult. Preţurile au crescut cam cu 20-30% pe produs finit.
Mădălina Iacob, reporter Observator: Firmele mici şi mijlocii din România au probleme financiare tot mai grave. Aşa se face că peste 90% dintre companii vor majora preţurile în perioada următoare la produse, dar şi la servicii. 8 din 10 firme spun că vor face majorări de preţ cuprinse între 10 şi 30%.
Iar aprope 9% din companii vor creşte preţurile cu peste 30%.
Dan Schwartz, analist economic: Creşterea preţurilor nu e o soluţie pentru că preţurile pot fi crescute pe hârtie. În piaţă, dacă preţurile sunt crescute peste capacitatea de absorbţie a pieţei, există riscul ca cei care procedează la o astfel de măsură să fie obligaţi să închidă porţile.
Efecte în lanț ale scumpirilor. Cei care reuşesc să reziste nu mai au niciun ban pentru investiţii
Florin Jianu, preşedinte CNIPMMR: IMM-urile, cvasimajoritatea lor, 70% nu şi propun în acest an decât supravieţuirea. Nu-şi propun dezvoltarea, nu-şi propun crearea de noi locuri de muncă. Numai două din zece IMM-uri îşi propun o dezvoltare în acest an. Ceea ce e un semnal extrem de îngrijorător.
Soluţii ar exista, însă deocamdată nu-şi asumă nimeni să le pună în aplicare.
Dan Schwartz, analist economic: Nu trebuie mărite taxele, nu trebuie schimbată legislaţia, trebuie încercat să se plafoneze preţurile la utilităţi, nu numai la energie şi combustibil.
În România există peste 600 de mii de întreprinderi mici şi mijlocii, care reprezintă 90% din totalul firmelor din economie.