"Mai scârțâie, mai troncăne". ANPC trage concluzii dure despre cât de sigure sunt autobuzele și tramvaiele STB
80 de mijloace de transport în comun nu mai au voie să circule pe străzile Capitalei. Inspectorii de la Protecţia Consumatorului au decis că pun în pericol siguranţa pasagerilor, pentru că sunt vechi, ruginite şi au improvizaţii tehnice. În plus, aproape toate autobuzele şi tramvaiele suferă la capitolul curăţenie. Primarul Capitalei susţine însă că vehiculele STB circulă în conditii "rezonabile" şi anunţă că în acest moment nu are bani pentru alte investiţii.
De Andreea Milea la 10.05.2022, 20:00Mizerie, rugină şi nenumărate probleme tehnice vizibile cu ochiul liber. Asta au găsit inspectorii de la protecţia consumatorului în mijloacele de transport ale STB. Autobuzele şi troleibuzele circulau cu discuri de frână uzate, aveau erori de bord, mai ales pe partea de avertizare în caz de incendiu, în vreme ce tramvaiele au piese ruginite, şuruburi slăbite şi podele peticite cu linoleum.
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Lucrătorii sunt obligați de situație, pentru a avea un număr rezonabil de mijloace de transport pe traseu, să facă tot felul de operaţiuni şi intervenţii la limita bunului simţ tehnic. Suntem permanent din păcate în raportul cu STB în situația: îl spălăm sau facem altul. Noi nici nu îl mai spălăm, nici nu mai facem altul.
Problemele tehnice sunt cunoscute şi de şoferi şi vatmani
Reporter: Cum vi se par mijloacele de transport pe care le conduceţi?
- Momentul în care un tramvai deraiază în Timişoara, din cauza vitezei. Garnitura înaintează pe șosea și se...
- ''Te omor! Te omor!'' Filmul incidentului şocant în care o mamă a fost târâtă de tramvai când încerca să...
- O fetiță de 3 ani se recuperează miraculos, după ce a fost uitată 6 ore într-un autobuz fierbinte. Lacrimi de...
Şofer STB: Ele sunt bune, săracele, doar că terasamentul e prost. Astea sunt. Nu avem ce face.
Reporter: Vi se par sigure?
Călător: Juma, juma. Mai scârţâie, mai troncăne.
Călător: Normal, ne este frică de accidente, dacă au frâne improvizate.
Nici la capitolul curăţenie nu este mai bine, spun inspectorii. Numărul angajaţilor responsabili cu igienizarea este prea mic - puţin peste 150 de oameni trebuie să igienizeze aproximativ 2000 de vehicule.
Călător: Îţi e si scârbă să stai pe scaunele astea. Jegul de pe lume.
Primăria şi conducerea STB nu cred că lucrurile sunt atât de grave
Nicuşor Dan, primarul Capitalei: Nu este mizerie, haideţi! Adică este rezonabil. Curăţenia se face, nu este la standardele pe care le vrem pt că asta ar necesita niste investitii pt care in mom asta nu avem bani.
Adrian Criţ, directorul STB: Consider că nu e în competenţa acestei autorităţi să facă remarci cu privire la siguranţa circulaţiei.
Inspectorii de la ANPC spun că multe dintre vehicule, deşi aveau probleme grave, au primit toate avizele tehnice. Autorităţile locale ne asigură, în schimb, că mijloacele de transport în comun sunt cât se poate de sigure.
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: La acest moment, starea tehnica a mijloacelor de transport este verificata de doua statii ITP autorizate, este greu de imaginat cum noi depistăm pe traseu mijloace de transport cu deficiente mecanice majore dar totuşi ele beneficiază de un aviz ITP.
Adrian Criţ, directorul STB: Aceste vehicule din punct de vedere al serviciilor oferite călătorilor nu arată foarte bine dar pot spune cu certitudine că sunt nişte vehicule sigure. Pentru că pentru ele, contrar a ceea ce remarcă ANPC, se achiziţionează piese de origine şi piese omologate la nivel european.
Inclusiv în depouri ar fi platforme nereparate de zeci de ani şi acoperişuri care stau să cadă.
Horia Constantinescu, preşedinte ANPC: Există și o jumătate plină a paharului ca în oricare dintre situații, am înțeles că există solicitări ale caselor de film americane pentru a folosi depourile și autobazele că material pentru Mad Max 9.
În plus, 8 din 10 mijloace de transport ale STB nu pot fi folosite de persoanele cu dizabilităţi.