Adio, dosar cu şină! "Este foarte important atunci când digitalizăm o instituţie să nu digitalizăm şi birocraţia"
Dosarul cu şină şi orele pierdute în faţa ghişeelor ar trebui să devină istorie în mai puţin de trei luni. Parlamentarii au adoptat un proiect de lege prin care instituţiilor publice li se interzice să ceară copii după documente emise de stat. Actele ar trebui emise doar în format electronic şi trimise de la o instituţie la alta. O misiune care acum e imposibil.
De Alexandra Marin la 14.10.2021, 20:53Probabil nu e cetăţean care să fi avut treabă într-o instituţie publică şi să nu fi fost pus să facă drumuri suplimentare pentru a obţine încă un document de care era nevoie.
"Spre exemplu, ca să îmi fac un duplicat la motocicletă, a trebuit să umblu o săptămână după acte. Ba m-a reprogramat, ba mergi la RAR şi asta doar pentru o copie", spune un client.
"Dacă te loveşti de o problemă stai 2 ore la coadă, te duci să rezolvi problema, apoi iar stai 2 ore la coadă. Mi se pare o prostie", spune un alt client.
"A trebuit să mă duc la primărie, de la primărie nu s-a înţeles foarte bine, mergi din nou. Nebunie totală. Ar fi fost frumos să le faci pe calculator, te duceai şi le luai", spune o altă persoană.
De la 1 ianuarie, situaţia s-ar putea schimba şi am putea intra în epoca digitală. O lege care a trecut d eparlament a desfiinţat dosarul cu şină. Practic, insituţiile statului ar trebui să colaboreze între ele şi să nu mai solicite oamenilor acte inutile.
Scăpăm de dosar cu şină, dar nu şi de birocraţie
George Tuţă - iniţiatorul proiectului legislativ: Ideea a pornit de la o întâmplare oarecum nefericită, în care a trebuit să predau buletinul bunivului meu, și când am fost la ghișeu pentru acest lucru, funcționarul respectiv mi-a cerut și o copie a buletinului pe care urmă să îl dau și o copie a certificatului de naștere care a stat la baza acelui buletin. Practic, asta e schimbarea de mentalitate pe care am propus-o Parlamentului, și Parlamentul, cu o majoritate serioasă de voturi, a aprobat-o.
Cum se va aplica legea în condiţiile în care multe insutuţii nu sunt interconectate iar mulţi angajaţi ai statului nu au competenţe digitale?
Lavinia Niculescu - secretar general ANFP: Am pregătit un program naţional strategic care va deputa tot anul viitor prin care peste 30.000 de funcţionari publici vor dobândi competenţe digitale de operare cu baze de date, cu tehnologia internetului.
Alexandra Marin - reporter Observator: Pe lângă acestă lege este extrem de necesară şi o regândire a procedurilor, asta pentru că în momentul de faţă, în România există peste 800 de legi prin care statul ne solicită copii după documente pe care tot statul le-a emis.
Violeta Vijulie - preşedinte ANFP: Este foarte important atunci când digitalizăm o instituţie să nu digitalizăm şi birocraţia. Nu o să punem în sistemul digital trecerea de la un ghişeu la altul, chiar dacă vorbim despre ghişee virtuale. Mai întâi trebuie să găsim cele mai bune şi eficiente procese. Noi vom avea o bază de date cu toate instituţiile publice din România.
România are 13.700 de instituţii ale statului.