Sfaturi pentru proprietarii de maşini Diesel! Cum trebuie pornită şi condusă maşina în sezonul rece!
Proprietarii de maşini Diesel trebuie să ia în considerare mai mulţi factori atunci când conduc iarna. Iată câteva sfaturi pentru a evita probleme grave.
De Redactia Observator la 09.10.2017, 10:36- Alege ce urmează! Tu eşti liderul! Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegeri, faţă în faţă cu Alessandra Stoicescu de la ora 19:30, la Antena 1
- Platforma care a prezis victoria lui Donald Trump scrie despre cine va câştiga alegerile în România. Clasamentul Polymarket
Proprietarii de maşini Diesel trebuie să ia în considerare mai mulţi factori atunci când conduc iarna. Iată câteva sfaturi pentru a evita probleme grave.
Combustibil adecvat pentru maşinile Diesel în sezonul rece
Când temperaturile scad, proprietarii maşinilor Diesel se pot confrunta cu pierderea puterii motorului autovehiculului.
De cele mai multe ori, cauza acestei probleme este atribuită filtrelor umede care îngheaţă, însă de multe ori se poate ca această cauză să fie chiar combustibilul din rezervor.
Toţi combustibilii Diesel conţin parafină, substanţă care, la temperaturi variind între -7 şi -28 de grade Celsius, se cristalizează pe filtrele de combustibil şi blochează alimentarea motorului cu carburant. Ocazional, parafina din motorina poate cristaliza si de la +5 grade Celsius în jos.
Deci pentru evitarea unor probleme costisitoare, e bine să nu vă zgârciţi şi iarna să cumpăraţi carburanţi mai scumpi, aditivaţi corespunzător.
Întreţinerea optimă a bateriei maşinilor Diesel în sezonul rece
Bateria este mult mai solicitată iarna, pornirea motorului necesitând un curent de 2-3 ori mai mare decât vara. Pentru motoarele diesel, ţineţi cont de avertizorul de 'BUJII INCANDESCENTE' din bord.
Nu încercaţi pornirea motorului înainte de stingerea acestui indicator. Dacă este foarte frig, după stingerea indicatorului luaţi contactul şi puneţi-l din nou. După stingerea a doua oară a indicatorului de 'BUJII INCANDESCENTE', acţionaţi demarorul.
Nu trebuie pornite simultan instalaţia audio, degivrarea, aeroterma climatizării pe viteza maximă, luminile, ştergătoarele. Pe frig intens, dacă s-a depăşit -8°C, este bine să aprindeţi farurile pentru câteva minute pentru a 'încălzi' bateria, înainte de a acţiona demarorul. Nu ţineţi consumatorii activaţi, cu motorul oprit, decât dacă este strict necesar.
Mare atenţie la bujii şi la cureaua de distribuţie!
Dacă aveţi motor diesel, verificaţi starea bujiilor incandescente. Dacă observaţi că la frig motorul nu porneşte egal, ci merge 'în 3', înseamnă că una sau două bujii incandescente sunt întrerupte. Dacă este aşa, schimbaţi tot setul, veţi fi scutit de neplăceri.
Constructorul recomandă schimbarea curelei la intervale specificate. Dacă nu ştiţi care sunt acestea, valoarea de 60.000 km este universal acceptată de producătorii de curele de distribuţie.
Costurile acestei schimbări sunt mult mai mici decât costurile pieselor ce trebuie schimbate în cazul ruperii curelei, ceea ce antrenează distrugerea unei bune părţi din motor (în special la motoarele diesel). În perioada rece, cureaua de distribuţie trebuie verificată, având în vedere că iarna este cel mai probabil ca aceasta să cedeze, chiar dacă numărul de kilometri 'promis' de constructor nu a fost deja atins. Diferenţele de temperatură erodează cureaua, iar aceasta se poate rupe în orice moment.
Verificaţi densitatea antigelului din motorul Diesel
Întreţinerea normală a maşinii în service include şi verificarea antigelului. Totuşi, e bine să verificaţi nivelul lichidului de răcire din vasul de expansiune.
Dacă, într-o situaţie de urgenţă, aţi fost nevoit să completaţi cu apă, e cazul să verificaţi densitatea antigelului din motorul dumneavoastră. Acest lucru se face cu motorul rece. Nu turnaţi niciodată antigel sau apă rece în circuitul de răcire al motorului fierbinte!
Verificaţi periodic temperatura motorului. Dacă observaţi că temperatura este scăzută şi, cu cât mergeţi mai repede, temperatura scade, termostatul este defect şi trebuie să mergeţi la service.
Verificaţi instalaţia de climatizare!
Filtrul de polen nu trebuie să fie înfundat deoarece acest lucru duce la reducerea circulaţiei aerului, deci geamurile se dezaburesc mai greu, iar atmosfera interioară se încălzeşte prea încet.
Dacă maşina e prevazută cu rezistenţe de încălzire a parbrizului, verificaţi funcţionarea lor. Folosiţi-le numai când parbrizul este îngheţat şi numai cu motorul mergând.
Nu lăsaţi instalaţia de ventilare sau climatizare să funcţioneze cu motorul oprit. Nu lăsaţi degivrarea lunetei pornită mai mult decât este necesar. Consumul electric al acestor rezistenţe este mare şi descarcă bateria.
Cum se foloseşte frâna de mâna în sezonul rece
Atunci când temperaturile sunt negative, este bine să nu folosiţi frâna de mână. Puteţi avea surpriza neplacută a îngheţării cablului şi a imposibilităţii eliberării frânei de mână a doua zi dimineaţă, când vreţi să plecaţi de pe loc.
De obicei, este suficient să lăsaţi maşina în treapta întâi sau în a II-a. Deoarece treapta de mers înapoi are o demultiplicare mare, se poate angaja această treaptă când maşina e lăsată în rampă sau la vale.
În general, dacă maşina stă mult imobilizată în frig, e bine să lăsaţi cutia 'pe liber', pentru ca angrenajele să nu se gripeze din cauza gerului.
Ce anvelope sunt recomandate în perioada sezonului rece
În cazul în care autoturismul dumneavoastră este dotat cu anvelope “All Season”, puteţi să le folosiţi şi iarna, dacă nu sunt prea uzate. Limita legală este de 1,5 mm.
RECOMANDARE - Experiment. Când montăm anvelopele de iarnă
Sfatul specialiştilor este să folosiţi anvelope de iarnă care dau cele mai bune rezultate. Puteţi schimba anvelopele de vară cu cele de iarnă, pe aceleaşi jante, însă cel mai bine este să aveţi roţi de iarnă cu jantele lor (în general, după două-trei schimbări între cauciucurile de vară şi cele de iarnă apare riscul deteriorării flancurilor pneurilor, deci creşte riscul de pană sau de dezumflare).
Pe acelaşi subiect - Când trebuie montate CAUCIUCURILE DE IARNĂ şi cât îi costă pe şoferi pregătirea de iarnă
Dacă este necesar să vă echipaţi cu lanţuri, este bine să ştiţi că folosirea lor pe drum uscat duce la uzuri mari ale anvelopelor (ba chiar la distrugerea rapidă a acestora), precum şi la uzura accentuată a componentelor suspensiei şi direcţiei. Deci lanţurile se recomandă doar când e zăpadă mare sau gheaţă.
Protejaţi ştergătoarele de parbriz
Ştergatoarele de parbriz sunt iarna victimele gheţii. Când acţionaţi maneta de pornire a ştergătoarelor, motorul electric al mecanismului este activat şi stă sub tensiune, până când ştergătoarele realizează mişcarea lor obişnuită.
Dacă această mişcare nu are loc din cauza blocării ştergătoarelor pe parbrizul sau luneta îngheţate, motorul va sta alimentat în permanenţă, neputând însă să se învârtă. Acest lucru duce la posibila distrugere a motorului electric. Mai neplăcut este că nu sunteţi avertizaţi despre ceea ce se întâmplă.
De aceea, înainte de a intra în maşină, verificaţi dacă ştergătoarele sunt îngheţate sau sunt libere să se mişte pe parbriz. Asiguraţi-vă că lamelele sunt dezlipite de geam şi că, în mişcarea lor de rotaţie pe parbriz, nu întâlnesc zone tăioase de gheaţă. O soluţie simplă este de a înveli ştergătoarele în pungi când lăsaţi maşina parcată peste noapte.
Încuietori, mânere, chedere şi geamuri electrice îngheţate
Toate acestea devin o problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala. Dacă folositi cheia pentru a descuia maşina, pulverizaţi spray sau turnaţi soluţie specială împotriva îngheţului broaştelor. Procedaţi astfel seara, când aţi ajuns acasă, când maşina este caldă. Dacă însă observaţi că nu puteţi învârti cheia în broască, nu forţaţi. Încercaţi să încălziţi cheia (în mână sau încălzind-o de o brichetă aprinsă) şi încercaţi din nou deschiderea. Cea mai eficientă metodă este folosirea unui spray anti-îngheţ.
Dacă aveţi sistem de închidere centralizată cu telecomandă, verificaţi funcţionarea sistemului asupra tuturor uşilor şi capotelor. Este bine să pulverizaţi spray siliconic asupra chederelor, cu uşile deschise - astfel, evitaţi îngheţarea şi 'lipirea' uşilor de chedere, la frig. Ţineţi seama că toate mecanismele închiderii centralizate funcţioneaza mai greu la frig.
Urmăriţi prezenţa gheţii pe geamurile laterale, mai ales dacă geamurile au acţionare electrică. Dacă observaţi că geamul este blocat de gheaţă, nu acţionaţi comanda de deschidere, sau dacă aţi acţionat-o şi observaţi că geamul nu se poate deschide, nu persistaţi, motoraşul se poate arde! Aşteptaţi încălzirea geamului, după ce climatizarea a ajuns la o temperatură de lucru, graţie încălzirii motorului.
Este bine să ajutaţi dezgheţarea geamurilor, folosind o racletă de plastic. Nu folosiţi alte obiecte, veţi zgâria geamul, vopseaua uşii, chederele, etc. Iarna este chiar recomandabilă dezaburirea parbizului folosind climatizarea. Pe de o parte, parbrizul va fi dezaburit mai rapid, iar compresorului instalaţiei de aer condiţionat îi face bine pornirea din când în când, chiar în timpul iernii.
Pe lângă cele de mai sus e bine să mai faceţi următoarele verificări de rutină atât înaintea, cât şi imediat ce aţi ieşit din sezonul rece pentru maşinile Diesel, dar şi pentru cele pe benzină:
- articulaţii, pivoţi, burdufe planetare, amortizoare, plăcuţe de frână, saboţi de frână, cursa pedalei de ambreiaj şi orice zgomot sau joc pe care îl simţiţi sau îl auziţi, nou apărut
- ulei motor (pentru frig - semisintetic sau sintetic)
- antigel (la densitate corecta pentru temperatura la care ne aşteptăm)
- starea curelei de distribuţie (dacă motorul este pe curea) şi a kit-ului de distribuţie (role, întinzătoare, etc).
Observator - Despre oameni, știrile așa cum trebuie să fie. ...
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰
Stiri Sportive Citește și