Antena Meniu Search
x

Curs valutar

Video Cât a ajuns să coste să repari o bară de la maşină în service-urile din România. După poliţele RCA, ar putea urma o nouă plafonare

Costurile reparațiilor autoturismelor ar putea fi plafonate, aşa cum se va întâmpla și cu preţurile poliţelor RCA. Momentan este o recomandare făcută de Consiliul Concurenţei, însă Guvernul ia în calcul și această variantă. Asta în contextul în care tarifele practicate în piață diferită și cu 70% de la un service auto la altul. 

Florentina Lazăr
de Florentina Lazăr

la 23.03.2023 , 19:19

Timp de 6 luni ar putea fi stabilit un tarif de referință pentru costurile reparațiilor din service-urile auto, în funcție de prețurile pieselor și al manoperei. "Se calculează de către un expert independent, cam care-i tariful de referinţă, cam cât ar trebui să fie un RCA, ţinând cont de toate preţurile pe care trebuie să le înglobeze. Ca preţul RCA să nu crească sau să nu tot crească, trebuie să ne uităm la componentele lui", spune Bogdan Chirițoiu, președinte Consiliul Concurenţei.

Reacţiile service-urilor din România

Patronii service-urilor auto spun că măsura ar duce la un colaps pentru întreaga industrie. "Sunt mulţi alţi factori care ar trebui plafonaţi şi nu s-ar putea, vorbim de energia electrică, vorbim de salarii, gaz şi alţi furnizori de servicii pe care noi îi avem. Foarte mulţi se vor închide şi se vor duce către zona nefiscalizată", declară Dan Barbu, președinte ASSAI.

Vezi și

Recomandarea cu privire la limitarea costurilor cu reparaţiile vine în contextul în care multe service-uri practică adaosuri comerciale mari. Anul trecut, sute de români au făcut reclamații la Protecția Consumatorului din acest motiv, iar inspectorii au aplicat amenzi în valoare de 3,5 milioane de lei. 

Pe acelaşi subiect

Cât costă să repari bara de la maşină

"Prețul reparației acestei mașini era în 2022 18.000 lei, iar acum s-a majorat la 22.000 lei. Înlocuirea barei de faţă costa anul trecut 2.300 lei, iar acum prețul este de 2 800 lei. Și manopera s-a majorat cu 20% de la un an la altul", arată Florentina Lazăr, reporter Observator. 

Plafonarea preţurilor RCA

Proiectul de plafonare a preţurilor RCA a primit un aviz favorabil de la Consiliul Concurenţei, dar şi unul negativ de la Consiliul Economic şi Social. Şi Ministerul de Justiţie avertizează că am putea fi traşi la răspundere de către oficialii de la Bruxelles. Asigurătorii spun că vor vinde în pierdere la tarifele din martie 2022, iar unii ar putea chiar să iasă de pe piaţă.

"Nu ca este doar neclar, este aproape imposibil de pus în practică. În al doilea rând, încalcă cel puţin 5 legi. La nivelul BAAR probabil nu vor fi suficiente fonduri pentru a acoperi daunele pe extern, iar dacă acest lucru se întâmplă putem fi penalizaţi ca ţară din sistemul carta verde", susţine Mădălin Roşu, președinte BAAR.

Cât costă asigurarea auto în 2023

Dacă în martie anul trecut un şofer care conducea un autoturism cu motor puternic plătea pe asigurare aproape 1.850 de lei, la reînnoire, deşi nu a avut accidente, plăteşte acum în plus 600 de lei. În primele 9 luni din 2022, companiile de asigurări au avut încasări de peste 12 miliarde de lei şi au plătit despăgubiri de puţin peste 6 miliarde. "Nu credem că printr-o plafonare sau prin genul ăsta de măsuri piaţa se va regla", afirmă Dorel Duță, președinte UNSICAR.

De la insolvenţa companiei Euroins, peste 550 de romani au depus cereri de despăgubire la Fondul de Garantare. CEC Bank, companie de stat care va intra pe piaţa asigurărilor, va prelua o parte din cei 2,8 milioane de clienţi Euroins. "Totuşi intră pe piaţă nouă, nu mă aştept să aibă o cotă de piaţă foarte mare dintr-o dată", este de părere Bogdan Chirițoiu, președinte Consiliul Concurenţei.

Consiliul Concurenţei cere să fie monitorizat şi comportamentul şoferilor, în contextul în care doar anul trecut peste 1.600 de persoane au murit în accidente rutiere în România.

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei
Vi se pare corect raportul calitate-preţ pe litoralul românesc?
Observator » Stiri Auto » Cât a ajuns să coste să repari o bară de la maşină în service-urile din România. După poliţele RCA, ar putea urma o nouă plafonare