(P) Cele mai frecvente semne al defecțiunilor minore ale mașinii și ce ai de făcut pentru a le rezolva
”Nimic nu este în neregulă cu mașina!” De câte ori ai întâlnit astfel de afirmații în reclame sau direct din gura unui dealer la inspectarea unei mașini? Din păcate, realitatea este cu totul alta și, după ce ai cumpărat mașina, auzi sunete deranjante, mașina nu circulă așa cum ar trebui, sub mașină apar pete misterioase și îți dai seama că ceva nu este în regulă. Uneori, lucrurile nu sunt chiar atât de grave și apar semne ale unor defecțiuni minore. Ce trebuie să faci în aceste situații, pentru a le rezolva?
Oricine poate recunoaște – mașinile sunt foarte complicate, iar vremea în care toată lumea putea repara micile probleme în garajul de acasă folosind un set standard de chei au dispărut pentru totdeauna. Mașinile de 10, 15 și chiar 20 de ani nu sunt foarte prietenoase când vine vorba de întreținerea lor, așa că, în marea majoritate a cazurilor, atunci când apar anumite semne de defecțiune, este necesară o vizită la mecanic. Dar, dacă vei cunoaște câteva reguli, vei putea diagnostica singur problema care a apărut. În continuare, sunt descrise câteva exemple de probleme și cauzele apariției lor.
Blocarea și încălzirea frânelor
În cele mai multe cazuri, problema blocării sau încălzirii frânelor este legată de existența unor placute de frana deteriorate sau uzate. În cazul deplasărilor pe distanțe scurte în oraș la viteze mici, problema poate fi chiar de neobservat, dar dacă mergi într-un tur și conduci cu viteze de peste 100 km/h, totul poate duce la o tragedie. Frânele deteriorate, supraîncălzite sau nefuncționale sunt calea cea mai scurtă spre o situație periculoasă. De aceea, nu trebuie să uiți că probleme cu frânele nu trebuie niciodată subestimate și amânate. De asemenea, trebuie să verifici în mod regulat cantitatea de lichid de frână și înlocuirea lui periodică.
Fum de evacuare ciudat
În cazul în care există mai mult fum de evacuare decât de obicei sau culoarea acestuia este neobișnuită, este posibil să te confrunți cu o defecțiune gravă. Dacă fumul este alb, merită să verifici nivelul lichidului de răcire din rezervorul de expansiune. Dacă este mai puțin, iar radiatorul și toate conductele sunt etanșe, probabil că există o scurgere în camera de ardere. Poate fi vorba despre o garnitură crăpată.
Fumul albăstrui poate indica o uzură gravă sau deteriorarea motorului. Culoarea gazului de eșapament sugerează că, pe lângă combustibil și aer, unitatea arde și ulei. Cu cât culoarea albastră este mai intensă, cu atât mai mult ulei ajunge în camera de ardere. În primul rând, verifică nivelul existent de ulei de motor, iar dacă este scăzut, atunci există o defecțiune sau o uzură puternică a motorului. Un turbocompresor deteriorat poate fi, de asemenea, o problemă.
Fumul negru este asociat cu motoarele diesel, dar dacă și o simplă apăsare a accelerației lasă un nor negru în spate, poate fi un simptom al unei defecțiuni a componentelor sistemului de injecție.
Vibrații în timpul conducerii
Dacă în timpul conducerii mașinii apar vibrații, care se simt nu numai pe volan, ci se răspândesc în toată mașina, cauzele pot fi atât prozaice și ușor de îndepărtat, cât și destul de grave, complicate și destul de costisitoare.
În primul rând, merită să verifici echilibrul roților. Se întâmplă adesea ca greutățile de echilibrare să se desprindă sau să cadă de pe jantă, iar acest lucru duce la generarea de vibrații. Acestea pot apărea și datorită lipirii unei mase mai mari de murdărie, precum noroiul sau asfaltul moale.
Deteriorarea anvelopei va fi mai problematică, de exemplu bombarea benzii de rulare sau uzura acesteia după blocarea accidentală. Uneori este greu de observat, dar chiar și o abatere mică de la normă poate genera vibrații, mai ales la viteze mari. O jantă deteriorată poate fi o altă problemă. De aceea, merită să verifici starea jantelor și anvelopelor sau dacă roțile sunt strânse corespunzător și presiunea din ele este cea recomandată.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰