Video Piața auto, îngenuncheată de lipsa cipurilor. Dealerii evită să îşi ia orice angajament legat de termenele de livrare sau preț
Aproape un an de zile. Atât au ajuns să aştepte cei care au comandat o maşină nouă anul acesta. Întreaga industrie auto a fost afectată de lipsa de semiconductori, iar producţia în fabricile din întreaga lume a mers cu frâna de mână trasă. Iar criza e departe de a se încheia, în timp ce preţurile vehiculelor cresc şi ele pe fondul instabilităţii globale.
Pandemia a băgat piaţa auto într-o criză fără precedent. Lipsa semiconductorilor, piese indispensabile pentru sistemul audio al vehiculelor, se simte mai mult decât oricând.
Adrian Mărăşescu - dealer auto: Acum s-a simţit reculul lipsei de producţie. Termenele de livrare a maşinilor în anul 2021 au crescut de la lună la lună. S-a ajuns să fie termene de livrare şi de zece, douăsprezece luni.
Angajați trimiși în şomaj tehnic, la Ford sau Dacia
Efectul de domino începe în fabrici. Fără cipuri, producţia încetineşte sau se opreşte. La Ford sau Dacia, angajaţii au fost trimişi în reprize de şomaj tehnic pe întreaga durată a anului.
- Topul căutărilor auto din ultimul an. Interesul românilor pentru ATV-uri a explodat
- Este Dacia Spring o maşină sigură? Modelul a primit o stea la testele de siguranţă ale programului european NCAP
- A început plata primelor despăgubiri, după falimentul City Insurance. Când și-ar putea primi banii toți...
Cristina Oprea - reporter Observator: În ciuda creşterii capacităţilor de producţie şi a investiţiilor de sute de milioane de dolari, abia luna aceasta Ford a anunţat că a produs aici, la Craiova, maşina cu numărul un milion. Nu o dată anul acesta, munca în uzină a fost oprită din cauza crizei de semiconductori.
Vânzările au mult de suferit. Dealerii auto evită să îşi ia orice angajament legat de termenele de livrare şi chiar de preţ.
Răzvan Iancu - dealer auto: Clienţii care vor să îşi cumpere acum maşini, doar maşini din curte, de la dealeri. Pentru că nimeni nu poate să asigure preţul. Una dintre cele mai bune variante este şi domeniul de maşini rulate.
În decembrie, vânzările au scăzut cu 25 - 30% faţă de perioada de dinaintea pandemiei
Cine doreşte o maşină nouă trebuie să ştie ca va avea de aşteptat. La dealeri există comenzi neonorate de peste 10 luni, iar atunci când primesc vehicule noi, stocurile nu pot fi asigurate integral.
Cristina Oprea - reporter Observator: Toate aceste maşini au fost comandate încă din luna februarie. Abia acum au ajuns în reprezentanţă şi vor pleca spre client, însă a fost livrat aici doar 30% din comandă.
În luna decembrie vânzările au scăzut cu 25 - 30% faţă de perioada de dinaintea pandemiei. Vorbim de o lună în care, în mod tradiţional, se înregistrau creşteri semnificative ale vânzărilor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰