Brandurile occidentale au părăsit Rusia, nu și produsele lor. Ce soluții au găsit rușii pentru a evita sancțiunile impuse de Vest
Cele mai mari branduri occidentale au părăsit Rusia, dar se pare că produselele lor nu. În ciuda faptului că companiile europene, nord-americane și japoneze au părăsit această țară din cauza războiului din Ucraina, impactul asupra consumatorilor ruși este minim, deși timpii de livrare pot fi mai lungi și unele bunuri mai scumpe, notează Reuters.
Principala schimbare din ultimele luni a fost reprezentată înlocuirea rutelor de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât și în magazine. Cumpărătorii ruși trebuie doar să știe unde să caute. Marea majoritate a bunurilor în cauză nu fac obiectul sancțiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale. Iar Moscova este fericită să le lase să intre pe teritoriul său, indiferent de calea pe care sosesc. Disponibilitatea continuă a brandurilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în ceea ce privește controlul lanțurilor de aprovizionare atunci când ies dintr-o piață.
Proprietarul Zara, Inditex, a închis cele 502 de magazine rusești după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina și apoi le-a vândut grupului Daher din Emiratele Arabe Unite. Acum, importurile la scară mică și vânzătorii online le mențin în viață, a arătat o analiză Reuters a șase piețe online majore și conversații cu o duzină de cumpărători și vânzători.
Noi lanțuri de aprovizionare
Pe măsură ce lanțurile de aprovizionare s-au rupt, Rusia a legalizat așa-numitele importuri paralele, permițând comercianților cu amănuntul să aducă produse din străinătate fără permisiunea proprietarului mărcii comerciale. Site-urile de comerț electronic vând o gamă largă de bunuri importate, iar vânzătorii fac adesea publicitate că aduc produse din străinătate.
- Analiză Reuters: Gazprom ar putea pierde 50% din veniturile din exporturile sale de hidrocarburi în 2023
- Ruşii: UE nu ştie unde se află 86% din activele ruse înghețate pe care vrea să le folosească pentru...
- Sancțiunile occidentale au lovit puternic bugetul lui Putin. Veniturile din petrol și gaze au scăzut aproape la...
În timp ce Coca-Cola a încetat să mai producă și să vândă băuturi în Rusia anul trecut, alții le-au importat, cu etichete pe cutii și sticle care arată că au sosit din Europa, Kazahstan, Uzbekistan și China. O caracteristică a acestui aranjament este că prețurile variază. Într-un supermarket din Moscova, trei cutii de Coca-Cola au fost puse în vânzare la trei prețuri diferite, importate din Danemarca, Polonia și Marea Britanie.
Un angajat de rang înalt de la un retailer important a explicat modul în care companiile s-au adaptat.
"Contactele au fost stabilite rapid și au fost semnate noi contracte cu noi parteneri, au fost lansate noi fluxuri de bani și lanțuri logistice de aprovizionare cu companii turcești, poloneze și kazahe", a declarat el, sub rezerva anonimatului. "Cu toate acestea, ca de obicei, cumpărătorul este cel care plătește mai mult pentru aceste noi inconveniente", a adăugat angajatul.
Pe măsură ce noile rute sunt dezvoltate, costurile suplimentare de logistică și scalare vor scădea și, deși comerțul rămâne relativ ineficient, aceste noi relații economice nu vor dispărea, a declarat Ram Ben Tzion, CEO al unei platforme online.
"Mecanismele de import paralele au fost consolidate și extinse, ceea ce înseamnă că aproape totul este accesibil și va fi în continuare în viitor", a spus Ben Tzion, indicând cozi de camioane la frontieră și noi entități care apar în statele din apropierea Rusiei.
"Coca-Cola poate observa cu ușurință "cererea în creștere" din țările vecine Rusiei, de unde provin cele mai multe importuri paralele", a spus Ben Tzion. "Nu este în interesul lor să facă nimic în această privință."
Coca-Cola a refuzat să comenteze.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰