Video "Câştigă lejer peste 10.000 de lei în fiecare lună". Zeci de muncitori străini aduşi pentru meseria de care fug românii
Căldura ne cheamă la terase, dar cu greu se mai găsesc ospătari care să ne servească! Patronii de restaurante şi cafenele se plâng de o criză acută de personal, mai ales vara, când angajaţii pleacă sezonieri pe litoral. Din disperare, mulţi au apelat la muncitori străini sau la elevi din şcolile profesionale. La Cluj se testează chiar şi o aplicaţie mobilă care să-i ajute pe antreprenori să lucreze cu ospătari de la distanţă.
În perioada verii, mii de antreprenori din HoReCa se dau peste cap să mai facă rost de angajaţi. Pe cei pe care îi au deja îi motivează să nu plece la alt loc de muncă.
"Câştigă lejer peste 10.000 de lei"
"Avem în jur de 500 de elevi şi studenţi ce ne trec pragul. La momentul de faţă, în companie, cred că în urmă cu două zile ne-au venit 25-30 de cetăţeni străini, avem peste 200. Salariu, tips şi bonurile de masă, câştigă lejer peste 10.000 de lei în fiecare lună, vara", spune Ionuţ Păun, director de HR lanţ de restaurante.
"Pleacă de la 2.500 de lei pe cartea de muncă şi mai poate câştiga din tips cel puţin pe atât. Plus bonuri de masă, dacă lucrează dupa 23:00 îi plătim transportul, plus masă pe timpul serviciului, bonuri cadou de sărbători, de ziua lui", adaugă Bogdan Zaharescu, proprietar lanţ de burgerii.
- O nouă meserie ia locul ospătarilor, în plină criză de personal. Se pot angaja oameni din toată ţara
- Aplicaţia care ar putea salva afacerile din HoReCa. Clienţii vor comunica cu ospătarii de la distanţă printr-un...
- Un britanic a rămas fără 30.000 de euro într-o singură noapte în Centrul Vechi. Cum dădea lovitura reţeaua de...
Sunt şi patroni norocoşi, care nu duc lipsă de personal. "Avem o echipă de management foarte bine pusă la punct, pentru ca oamenii noştri să înveţe despre gelateriile noastre. Avem program part-time, program de şase ore, de opt ore, depinde de fiecare ce doreşte să lucreze", a explicat Claudiu Niculae, manager gelaterie.
Un "ospătar la distanţă" preia comanda
Unii compensează cu tehnologia. O companie a dezvoltat o aplicaţie prin care antreprenorii îşi pot angaja ospătari la distanţă. La un restaurant din Cluj care testează aplicaţia, un ospătar din Constanţa ia comanda clienţilor, iar apoi chelnerii din locaţie duc mâncarea la masă.
"Clienţii ajung în restaurant, sunt conduşi la masă, iar lângă masă ei găsesc o tabletă pe care pot să selecteze limba în care doresc să comunice, iar după se face potrivirea cu un ospătar care este online în acel moment. Începe un videocall, iar ospătarul care cunoaşte meniul poate să le recomande acestora mâncăruri, băuturi", arată Horaţiu Negrea, fondator aplicaţie.
"Vin din Taiwan şi cultura mâncării e foarte diferită, atâta timp cât e o colaborare şi ajută comunicarea, e chiar o idee foarte bună", spune un client străin.
E nevoie de 35.000 de angajaţi
Datele arată că sectorul HoReCa mai are nevoie de cel puţin 35.000 de angajaţi pentru a acoperi deficitul de personal din ultimii ani. Specialiştii susţin că problema ar putea fi rezolvată de românii care se întorc din diaspora.
"Având în vedere că în România se câştigă la fel de bine sau mai bine ca în ţările europene, iar costul vieţii este mai mic... Să nu ne ascundem nici de faptul că mulţi dintre ei care au lucrat în afară vor să fie aproape de familie", este de părere Daniel Mischie, reprezentant HORA.
Experienţa virtuală poate fi recompensată cu un bacşiş, care va fi împărţit între ospătarul care va lucra de la distanţă şi cel care va aduce comanda la masa clientului.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰