Video Cumpărăm tot mai multe maşini electrice, dar nu avem unde să reciclăm bateriile. Expert: Tehnologiile există, trebuie doar să facem investiţii
Vânzarea de maşini electrice accelerează în România, dar suntem foarte în urmă la reciclarea bateriilor care sunt toxice pentru mediu. Marea provocare nu este trecerea la vehicule nepoluante, ci eliminarea componentelor nocive. În şapte ani, va trebui să reciclăm de 30 de ori mai mult decât acum.
România este pe locul şase în UE la creşterea vânzărilor de maşini electrice.
Florentina Lazăr, reporter Observator: În luna februarie a acestui an în ţara noastră erau înmatriculare aproape 28.000 de mașini electrice, după ce în 2022 au fost înmatriculate la fel de multe vehicule nepoluante ca în ultimii 10 ani. Doar in luna februarie peste 1.100 de români și-au cumpărat mașini electrice, cu 108% mai mult faţă de aceeași perioadă a anului trecut.
Cu toate acestea, nu avem niciun centru de reciclare a bateriilor folosite de vehiculele nepoluante.
Mihaela Frăsineanu, secretar general adjunct Ministerul Mediului: Nici măcar pentru bateriile mijloacelor de transport uşoare, biciclete, trotinete. Nu prea există reglementare care să dea posibilitatea reintroducerii în circuitul economic a materiilor rezultate în urma reciclării.
Bateriile folosite de maşinile electrice au durata de viaţă opt ani. Apoi, capacitatea lor scade cu peste 30%, dar tot nu sunt de aruncat - pot să fie folosite în alte scopuri.
Bateriile maşinilor electrice din România, reciclate în afară
Mihai Bordeanu, director Dacia: Avem parteneriate cu diverse societăţi pentru a putea face în aşa fel încât de aceste baterii să beneficieze oamenii, stocare, consum caznic.
După ce sunt complet epuizate, bateriile maşinilor electrice din România sunt trimise la centre din străinătate şi reciclate la costuri mult mai mari.
Peter Cooner, preşedinte EUCOBAT: Industria de reciclare azi este foarte concentrată în toată Europa cu mari companii de reciclare în Belgia, Franţa şi Germania, dar recent, spre exemplu şi în Norvegia.
Reciclarea se face, însă, doar în proporţie de 55%. Noul regulament european prevede sporirea eficienţei la 75% până în 2030.
Ciprian Cherciu, Eco Drive: Tehnologiile există, trebuie doar să facem investiţii. Conţin materiale valoroase şi atunci companiile îşi vor dori să recupereze acele materiale.
Bateriile sunt de mai multe tipuri: auto, pentru mijloace de transport uşoare, industriale, dar şi portabile. carton albastru 1 În România există doar 4 centre de reciclare pentru bateriile clasice.
Horia Irimescu, director centru reciclare: Capacitatea e destul de mare, 8 tone pe zi, dar reciclăm undeva la 2-3 tone. Colectarea e mult sub capacitatea noastră de tratare.
În cazul în care nu sunt reciclate, acestea au un impact major asupra mediului înconjurător. Dintre componentele bateriilor pentru maşini electrice, litiul este cel mai nociv pentru mediu, spun experţii.
Elena Gaspar Ion, preşedinte SNRB: Ele ajung în sol şi până la urmă ajungem să mâncăm ce am băgat în sol, noi cumva reuşim să ne otrăvim singuri pentru că substanţele din baterii sunt preţioase şi periculoase: mercur, nichel, candium.
Europa are nevoie de cel puţin 500 de noi centre de reciclare pentru baterii.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰