Dior plătește doar 53 de euro pentru a produce o geantă scoasă la vânzare cu 2700 de euro
Poliția italiană a făcut în ultimele luni percheziții la furnizori şi subcontractori care produc genţi pentru brandul Dior, deţinut de grupul de lux LVMH, şi pentru Armani. Au descoperit muncitori exploatați, unii angajaţi la negru, obligaţi să doarmă în ateliere pentru a face mai repede genţi la un cost şi de 50 de ori mai mic faţă de preţul de retail. O geantă vândută de Dior cu 2.700 de euro are în realitate un cost de producţie de doar 53 de euro, fără materia primă. Două subsiadiare Dior și Armani au fost plasate sub administrare judiciară timp de un an, dar continuă să funcţioneze, relatează Reuters, The Wall Street Journal şi Business Insider.
Mai multe anchete ale procurorilor din Milano privind condițiile de muncă din atelierele care produc genţi pentru brandurile de top au scos la iveală realitatea neagră din spatele lumii pline de farmec a luxului italian. Muncitorii erau angajaţi la negru, în unele cazuri erau imigranţi ilegali, lucrau în condiţii improprii, erau puşi să doarmă la locul de muncă iar gențile erau vândute de 50 de ori mai scump decât costul de producţie, potrivit documentelor citate.
Gențile lux fabricate de muncitori exploatați în Italia
Firma Manufactures Dior SRL, deținută integral de Christian Dior Italia SRL, a fost plasată sub administrare judiciară timp de un an, dar va continua să funcţioneze. O decizie similară a fost luată în aprilie faţă de o subsidiară Armani care a subcontractat o firmă deţinută de chinezi, acuzată că abuza angajaţii. Italia are mii de mici producători care reprezintă până la 55% din producția globală de bunuri de lux, potrivit companiei de consultanță Bain.
Au fost verificaţi patru furnizori Dior care angajau 32 de oameni în împrejurimile orașului Milano, majoritatea erau chinezi, doi erau imigranți ilegali, iar alți șapte lucrau la negru, fără acte. În perioada martie - aprilie, poliția italiană a efectuat controale la firmele Pelletteria Elisabetta Yang SRL, New Leather Italy SRLS, AZ Operations SRL şi Albertario Milano SRL. Pelletteria Elisabetta Yang și Albertario Milano sunt furnizori direcți ai Manufactures Dior SRL.
- Vânzările de produse de lux ale companiei care deține Louis Vuitton au depăşit exporturile agricole în Franța
- Studiu: Medicamentele pentru slăbit Ozempic şi Wegovy de la Novo Nordisk nu dau gânduri suicidare
- Scandalul iei "furate" de Louis Vuitton. Europarlamentarul Nicu Ştefănuţă a sesizat Comisia Europeană în...
Angajaţii trăiau şi munceau în condiții de igienă "sub minimum cerut de o abordare etică", au stabilit procurorii italieni. Erau puși să doarmă la locul de muncă pentru ca unitatea să producă 24 de ore pe zi. Consumul de energie electrică a indicat "cicluri de producție zi-noapte fără întreruperi, inclusiv în timpul sărbătorilor". În plus, din anumite utilaje de producţie, precum mașini de lipit sau de periere, au fost scoase dispozitivele de siguranță pentru a le permite să funcționeze mai rapid.
Acest lucru a permis firmelor să reducă costurile și să taxeze Dior şi cu 53 de euro pentru o geantă de mână, modelul PO312YKY, pe care casa de modă o vindea apoi în magazine cu 2.600 de euro. Costurile nu includ materiile prime precum pielea.
Proprietarii companiilor contractate şi subcontractate de Dior sunt cercetați de procurorii din Milano pentru exploatarea angajaţilor și munca la negru, dar Dior nu riscă nicio anchetă penală. Şi Grupul Giorgio Armani a fost acuzat de supraveghere neadecvată a furnizorilor. Armani plătea firmelor subcontractate 99 de dolari pe o geantă care era vândută apoi cu peste 1.900 de dolari în magazine, potrivit Reuters.
O practică generalizată de producție
Procurorii italieni susţin că aceste practici nu sunt cazuri sporadice, ci "metode generalizate de producție". În ultimii ani, lanțul de aprovizionare al industriei de lux a fost supus unui control sporit de către consumatori și investitori. Pentru a reduce riscurile de imagine, brandurile au redus numărul de subcontractori și au internalizat producția, lucru care a reprezentat o lovitură pentru industria de bunuri din piele din Italia, concentrată în Toscana și dominată de firme fondate de imigranți chinezi.
Anul trecut, Grupul LVMH a avut 2.062 de furnizori și subcontractori și a efectuat 1.725 de audituri, conform raportului său responsabilitate socială. CEO-ul LVMH, Bernard Arnault, este al treilea cel mai bogat om din lume, potrivit Bloomberg, iar fiica lui Delphine este directorul executiv al Dior.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰