Antena Meniu Search
x

Video Nea Nelu se luptă în fiecare zi să-și țină prăvălia deschisă, în Timișoara. Marile lanțuri de magazine acaparează cartier după cartier

Reclama e sufletul comerțului. Dar, ce faci când vrei să faci comerț cu suflet? Când formezi în jurul tău o comunitate, când cunoşti fiecare om care îţi calcă pragul? Rişti să intri în faliment, pentru că la final de lună nu poţi trăi din vorbe bune. Magazinele mici, de cartier, se închid pe măsură ce supermarketurile acaparează cartier după cartier. Câţiva antreprenori însă, se încăpăţânează să reziste cât timp mai au un singur client.

Iulia Pop
de Iulia Pop

la 23.10.2021, 15:53

Vezi și

Bună ziua, bună ziua! Ooo, sănătate, nea Nelu! 

Ceau, dragul meu! Hai să deschidem... 

Duminică. Ora 08:00. Singura zi din săptămână când nea Nelu îşi permite să deschidă pe lumină. În rest, îşi aşteaptă clienţii cu noaptea-n cap, de la 06.30. "Nelu" e, de fapt, Ioan Paul. În ultimii 16 ani nu a lipsit în nicio zi din magazinul pe care îl are într-un cartier mărginaș al Timișoarei. Mica afacere din poarta casei e sufletul lui. Şi, în acelaşi timp, sursă de venit pentru toată familia.

Povestea unui magazin de cartier din Timișoara

Pe acelaşi subiect

Lucrează cu soția, iar diviziunea muncii e bine stabilită: doamna e cu cifrele și aprovizionarea. Iar aprovizionarea e mereu orientată către client. La propriu.

Ioan Paul, proprietar magazin: Sincer... nu vindem arme si droguri. Asa ceva nu. În rest, vindem de toate. De la cuie, ace cu gămălie... 

Ajuns la vârsta pensionării, ar vrea să lase afacerea pe mâna unui om care, ca el, să nu pună câștigul financiar mai presus de client. Magazinul are vad, aşa că lanţurile de retail au pus demult ochii pe el. 

Reporter: V-au bătut la poartă?

Ioan Paul, proprietar magazin: Sincer, da... au fost. I-am refuzat, pentru că am aşa... un orgoliu în mine.

Nelu și-a condus micuța afacere vreme de aproape două decenii, cu orgoliu și îndemânare 

"Plăcerea vinovată" a lui nea Nelu e celebrul "caiet" în care însemnează datoriile clienţilor. Dar pentru el asta nu e o grijă în plus, e ... marketing uman. 

Ioan Paul, proprietar magazin: Da, e adevărat. În unele situaţii practicăm şi aşa ceva. O pâine, o mâncare, chestii mărunte, da. Cu toate că ştim că contravenim unor legi, dar sunt niste greşeli pe care ni le asumăm şi asta e.

Reporter: De ce veniţi aici?

Client: Pentru că mă simt ca acasă.

Reporter: De câţi ani sunteţi client?

Client: ​De când s-a mutat doamna aici.

INFORMARESetările tale privind cookie-urile nu permit afișarea conținutului din această zonă. E necesar să accepți cookie-urile social media pentru afisarea acestui tip de conținut. Modifică setările

La nici 200 de metri distanță, un supermarket nou, dintr-un cunoscut lanț de retail își ademeneşte clienţii cu oferte sofisticate

E unul dintre cele peste 1000 de magazine pe care lanţul le are în toată ţara. Specialiști în marketing și vânzări fac calcule şi mizează pe apetitul românilor pentru reduceri de orice fel. Strategia a dat roade în special în marile aglomerări urbane. În oraşele mici şi sărace, magazinele de cartier au supravieţuit mai uşor. În vest, se cheamă "ABC-uri". Şi doamna Corina avea unul, vecin cu magazinul lui nea Nelu. Calculul ei a fost rece, iar, decizia, de înţeles.

Corina Gîrda, fost proprietar de magazin: Am primit propunerea acum vreo 4 ani şi abia după 3 ani am reuşit ca să mă hotărăsc. Închiriind spaţiul comercial am poate acelaşi venit ca şi când am lucrat.

A cedat. A închiriat. Şi-a închis afacerea după 28 de ani. Şi odată cu ea, și o parte din suflet.   

Reporter: De când s-a transformat într-un magazin cunoscut, cu firmă luminoasă, aţi intrat să vedeţi cum e?

Corina Gîrda, fost proprietar de magazin: Nu am intrat. De când l-am închiriat nu am putut să văd cum au reamenajat. Încă nu mă lasa sufletul.

Dacă nu sunt sprijiniți, micile prăvălii riscă să dispară. Competiția e acerbă

Iulia Pop, reporter Observator: Specialiştii în economie spun că în următorul deceniu, doar şase la sută dintre români își vor mai umple coșul la magazinele de cartier. Nouă din 10 oameni îşi vor face cumpărăturile din super sau hipermarketuri, în timp ce doar şapte români din o mie vor mai ajunge la piață. Din 2010 şi până acum, doua zeci de mii de mici prăvălii din toată ţara s-au închis, după ce marile lanţuri de retail şi-au schimbat strategia si au deschis mii de magazine mai mici.

Sorin Prada, Facultatea de Economie si Administrare a Afacerilor Timișoara: Micii comercianţi, aşa-numiţii mom-and-pop store, reprezintă o parte a culturii comerciale mondiale, evident că lupta este inegală şi prin urmare ei trebuie sprijiniţi.

Doar că nu prea are cine să-i sprijine, aşa că fiecare se descurcă după cum poate.

Sorin Prada, Facultatea de Economie si Administrare a Afacerilor Timișoara: Ar trebui să găsească opţiuni de specializare, pe un anumit profil, pe produse pe bază de carne, lactate sau legume fructe sau panificaţie. Nu vor mai putea vinde de toate.

Reporter: Au o şansă să reziste la cât de agresivă este piaţa în acest moment?

Sorin Prada, Facultatea de Economie si Administrare a Afacerilor Timișoara: Prea puţine şanse...

Ioan Paul, proprietar magazin: Am pornit de la zero şi am muncit, n-am plecat... N-am plecat în altă ţară, tocmai pentru că sunt mândru și asta e... Asta e ţara ta, aici muncim... Acuma na... îmi ajungeţi la suflet, ştii, şi acolo, când îmi ajungeţi la suflet sunt foarte emotiv, foarte sensibil...

Ți-a plăcut acest articol?

Like
Întrebarea zilei

Sunteţi de acord ca permisul auto să poată fi obţinut de la 17 ani?

Observator » Stiri economice » Nea Nelu se luptă în fiecare zi să-și țină prăvălia deschisă, în Timișoara. Marile lanțuri de magazine acaparează cartier după cartier