Video Nou program Rabla: Banii vor putea fi cheltuiţi după bunul plac. Ce sume primesc soferii cu maşini vechi de 15 ani
Ca să adune mai repede rablele de pe şosele, aşa cum ne impune şi Comisia Europeană până în 2026, ministerul Mediului pregăteşte un nou program Rabla. Cei care îşi vor casa maşinile mai vechi de 15 ani vor primi câte 3.000 de lei- iar noutatea este că banii vor putea fi cheltuiţi după bunul plac, fără obligaţia de a cumpăra un autoturism nou. Proiectul este deja în dezbatere publică şi ar putea fi lansat peste două luni.
Aproape jumătate din parcul auto român este mai vechi de 15 ani, arată datele oficiale. Adică peste patru milioane de maşini, dintre care două milioane au chiar peste 20 de ani. O parte dintre acestea au fost deja scoase din circulaţie pentru că nu mai pot fi folosite. De altfel, România şi-a asunat ca, până în 2026, să scape de cel puţin 250 de mii de rable.
Răzvan Pavel, specialist piaţă auto: La o maşină atât de veche, dacă nu se investesc bani în aceste componente, devine un pericol public aproape. ITP-ul ne certifică că astăzi maşina este bună. S-ar putea ca, peste două săptămâni, să cedeze ceva la sistemul de frânare şi să nu mai fie nimic ok.
Potrivit proiectului, cine va casa un autoturism fabricat în urmă cu 15 ani va primi pe el 3 mii de lei, fără să fie obligat să îşi cumpere unul nou. Cei interesaţi se vor adresa primăriilor, care vor veni cu jumătate din aceşti bani.
Răzvan Pavel, specialist piaţă auto: Din punctul de vedere al poluării, clar iniţiativa este bună, pentru că ajută cumva să dispară maşinile vechi de pe drum. Nu întodeauna cei care au o maşină veche vor să îşi cumpere una nouă.
Sorin Ene, specialist auto: Este bună soluţia, consider că plafonul ar trebui cumva ridicat. Sunt maşini care trec inspecţiile tehnice fără niciun fel de problemă. Maşini care, într-adevăr, sunt foarte sigure. Nu poţi să îi spui unui om că o maşină de 4-5 mii de euro, chiar veche de 15 ani de zile, el poate să primească 3.000 de lei.
Laurentiu Neculaescu: Din discuţiile pe care le-am avut cu Asociaţia Municipiilor atât am stabilit să punem în grupul de lucru ca şi valoare. Dacă ei consideră că maşina valorează mai mult, o mai păstrează. Nu este obligatoriu să o caseze.
Unii primari îmbrăţişează ideea, dar spun că nu toate instituţiile locale îşi vor putea permite o astfel de cheltuială.
Andrei Filip, primar Mioara Vlăsiei: Probabil că vom alege prin Consiliul Local să intrăm şi noi în acest proiect al Ministerului Mediului. Avem în jur de 100 de maşini care cred eu că s-ar preta. Totul se învârte în jurul finanţării. Primăriile mici deja au probleme cu partea de salarizare, cu plata salariile şi plata utilităţilor. Ca să se implice în acest proiect, puţin probabil.
Cei care au rable sunt încântaţi de stimulent
Reporter: Cât de veche e maşina pe care o aveţi?
Proprietar: Peste 15 ani, este o rablă, într-adevăr.
Reporter: Cum vi se pare programul ăsta, o să participaţi?
Proprietar: Cu siguranţă particip, sigur că da.
Reporter: Dacă ar fi să o vindeţi, cam cât aţi lua pe ea credeţi?
Proprietar: Nu ştiu, poate maxim două mii de lei.
Cei care vor să primească banii de la stat trebuie să nu fie restanţi la plata taxelor şi impozitelor, să nu participe cu aceeaşi maşină la alt program rabla şi să nu aibă condamnări definitive pentru infrascţiuni împotriva mediului. Pe de altă parte, maşina trebuie să aibă cel mult norma de poluare euro 3 şi să fie înmatriculată de cel puţin 3 ani în România.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰