Video Oferta unui furnizor după expirarea plafonării: 100 de lei reducere la prima factură
Plafonarea facturilor dispare în cinci zile, aşa că mulţi români sunt în căutarea celei mai bune oferte. Hidroelectrica este asaltată de mii de cereri, pentru că are un preţ greu de egalat. Pentru a-şi păstra clienţii, unii furnizori au început să facă oferte de retenție, cu tarife mai mici.
Peste 10.000 de clienți se portează zilnic la Hidroelectrica. Preţul e greu de bătut: 1,04 lei/kWh în București. Ca reacție, un mare furnizor lansează oferte de retenție pentru cei care vor să plece la alţii. A coborât prețul de la 1,5 lei la 1,19 lei/kWh. Nu e clar câți consumatori beneficiază și după ce criterii sunt aleşi. Alt operator oferă 100 de lei reducere la prima factură.
"La acest ritm de migrare, de zeci de mii de locuri de consum pe zi, evident că furnizorii trebuie să vină cu oferte foarte bune, ca să-şi fidelizeze clienţii. Mă aştept ca ofertele foarte bune să vină nu doar pe partea de retenţie", a declarat George Niculescu, președintele ANRE.
Specialiştii spun însă că Hidroelectrica are un avantaj clar: își produce singură energia, în timp ce restul furnizorilor cumpără mai scump de pe piața angro. Asaltată de clienţi, compania de stat a dat deja de înţeles că nu poate garanta că va menţine cel mai mic preț.
Oferte pentru facturi mai mici
"Numărul de clienţi care au migrat spre Hidroelectrica ca furnizor e foarte mare. Depăşeşte capacitatea de producţie. Un preţ optim ar fi în jur de 1,25 lei/kWh. 1,5 lei ne îndreaptă spre o parte foarte ridicată comparativ cu piaţa europeană. Dar şi 1 leu cât vinde Hidroelectica e unul foarte scăzut în raport cu acest potenţial risc de a nu avea suficientă energie proprie", spune Corina Murafa, expert în energie.
Clienţii care sunt în căutarea celei mai bune oferte trebuie să ştie că se pot muta de la un furnizor la altul ori de câte ori doresc. Intră pe comparatorul ANRE - POSF.RO - și compară ofertele. Pentru Bucureşti, sunt peste 60 de opţiuni. Alege-o pe cea mai bună pentru tine și semnează contractul online. Îți trebuie doar buletinul, o factură recentă, o declaraţie şi, opțional, indexul contorului. Transferul se face în maximum 24h, fără niciun cost.
"Clienţii să fie foarte atenţi la cauzele contractuale, să vadă dacă e un preţ fix, variabil, să vadă care sunt serviciile pe care acel furnizor le poate oferi, dacă are asistenţă, dacă poate să intre în legătură cu furnizorul dacă există anumite probleme", spune Claudia Griech, director general companie de furnizare energie.
Faţă de 2019, o factură de 140 de kWh, de exemplu, costă mai mult decât dublu. Furnizorii de energie spun că nu ei sunt de vină pentru creșterea preţurilor. "Toţi furnizorii cumpără din aceeaşi piaţă, angro. De asta nu există diferenţe foarte mari între furnizorii tradiţionali. Suma care revine furnizorilor este aceeaşi ca în 2019. Ceea ce s-a modificat între timp s-a modificat pe tot lanţul de valoare. Producţia este mai scumpă, transportul, distribuţia", a precizat Claudia Griech, director general companie de furnizare energie.
În paralel, deşi schema de plafonare expiră în cinci zile, ajutorul pentru consumatorii vulnerabili rămâne incert. Sunt în discuție două variante de sprijin: 36 sau 72 de lei pe lună. "Totul depinde de banii pe care o să-i aibă disponibili Ministerul de Finanţe. Avem nevoie ca toţi oamenii pentru care cu adevărat face diferenţa o sumă de 40-50 de lei să fie cei care beneficiază de această schemă", a declarat Bogdan Ivan, ministrul Energiei.
Din totalul de 8 milioane de consumatori, peste 3 milioane s-ar încadra la acest ajutor.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰