Video Probleme pentru românii cu facturi de la Electrica. Hackerii care au lansat atacul au cerut milioane de euro răscumpărare
A trecut mai bine de o săptămână de la atacul cibernetic asupra companiei Electrica, însă problemele continuă. Serverele nu funcţionează, iar relaţia cu clienţii e blocată. Sunt patru milioane de consumatori care vor primi cu întârziere facturile.
"Ne aflăm în imposibilitatea de a prelua solicitările dumneavoastră". Este mesajul afişat la punctul de relaţii cu clienţii al companiei Electrica.
"Aveam o factură din Braşov pe care n-o primisem la adresă. Şi am venit aici să iau o copie a facturii să achit. Dar nu pot să aflu nici online, nici fizic, nimic, deocamdată. Nu este activitate. S-a ars toată baza de date, am înţeles. La nivelul întregii ţări", spune un client.
"E ceva surprinzător. O companie atât de mare să se confrunte cu o situaţie de genul ăsta. Pare foarte gravă situaţia şi trebuie să o rezolve cumva", spun alţi clienţi.
Mai bine de o săptămână a trecut de la atacul cibernetic
- 4 milioane de clienţi Electrica vor primi cu întârziere facturile. Sistemul nu a fost remediat după atacul...
- Medvedev a amenințat Ucraina cu "o pedeapsă inevitabilă", după asasinarea cu bombă a generalului Igor Kirilov
- Val de fake news pe TikTok despre cum vor rămâne moldovenii în frig și întuneric. Starea de urgență în...
- Altex România cumpără compania Brico Depot cu 70 milioane euro. Ce se va întâmpla cu magazinele
- Preţul unui bitcoin astăzi, miercuri 18 decembrie 2024
Activitatea nu a fost însă reluată.
"Anumite servicii sunt încă cu probleme. Virusul a fost detectat, controlat şi curăţat. Acum e doar o chestiune de a reveni la capacitate maximă, pentru că sunt sute de staţii de lucru", spune Sebastian Burduja, Ministrul Energiei.
Hackerii au cerut răscumpărare câteva milioane de euro, sumă pe care Electrica a refuzat să o plătească. În prezent, se ocupă de această problemă o firmă IT, însă va mai dura până când Electrica va funcţiona la fel ca înainte. Până atunci, nu se pot emite facturile, nu poate fi transmis indexul, iar site-ul companiei este în continuare căzut.
"Ar trebui lămurită şi situaţia măsurării. În ce măsură echipamentele de măsură funcţionează astfel încât atunci când o veni factura ea să reflecte consumul real. Nu să reflecte un soi de estimat", spune Corina Murafa, expert energie.
Contactată de Observator, Electrica nu a dat un termen până la care va remedia daunele. Specialiştii spun însă că riscul unui atac cibernetic e extrem de mare şi ar trebui luate măsuri.
"E clar că legislaţia privind guvernanţa corporativă din România nu funcţionează aşa cum trebuie. Consiliul de Administraţie al unei întreprinderi publice este cel care trebuie să aibă în responsabilităţile sale partea de securitate cibernetică. E o ameninţare nouă, pe care n-am luat-o în serios până acum. Dar ce astăzi s-a întâmplat acestei companii, mâine se poate întâmpla absolut oricărei companii publice din România", spune Corina Murafa, expert energie.
Electrica este cel mai mare furnizor şi distribuitor de energie electrică din România şi are aproape 4 milioane de clienţi.
Înapoi la HomepagePuteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰