Video România are o nouă elită de antreprenori, din Generația Z. Cei născuți după 1995 nu mai vor să fie angajați
"Ce vrei să te faci când vei fi mare?", era întrebarea la care noi răspundeam: medic, avocat sau aviator. Acum 40% dintre tinerii spun ca vor propriul business. Ne referim mai ales la generaţia Z, adică cei născuţi după 1995, aproape 9 din 10 visează că nu vor fi niciodată angajaţii cuiva.
Medeea nu s-a visat niciodată angajată undeva, aşa că la 22 de ani, imediat după ce a terminat Facultatea de Arte, a început să creeze haine. Una dintre piesele de rezistenţă: chiar schiţa pentru lucrarea de licenţă. Acum are propriul magazin, dar recunoaşte că fără puţin ajutor din partea părinţilor, nu şi-ar fi împlinit visul.
Medeea Ene, antreprenor: Sunt implicaţi în tot ce îmi doresc să fac şi au fost dintotdeauna. Fiind o persoană creativă, am nevoie de o libertate mai mare, motiv pentru care nu cred că aş putea lucra undeva.
Iulia, în schimb, nu a învăţat antreprenoriatul în familie, ci văzând şi făcând. Ea s-a folosit de un mic spaţiu gol de lângă casă pentru a amenaja un salon de frumuseţe.
Iulia Condrache, antreprenor: Puneam înainte gene la mine acasă şi m-am gândit, de ce să merg mai departe să îmi deschid un salon. Uşor, uşor am avut coafor, unghii, masaj. Am 5 angajaţi momentan.
- Magazinele de haine anunţă scumpiri. Cât vom plăti în plus pentru o bluză sau o pereche de pantaloni
- Lucian a renunţat la job ca să facă o meserie de care mulți fug. Comenzile pe care le primeşte acum cresc de la...
- Două românce au cucerit lumea modei de la Hollywood cu o idee de milioane. Pantofii lor, la mare căutare printre...
Mulți dintre tinerii antreprenori s-au format în corporații
Cei care nu au avut parte de susţinere, s-au susţinut singuri. Au lucrat în corporaţie până când au strâns suficienţi bani pentru propria afacere.
Irina Safta, antreprenor: Aş fi făcut-o mult mai devreme, însă am vrut să pot să susţin business-ul pe picioare. Am făcut cursurile de barista şi am simţit că e timpul să plec din corporaţie şi să fac ce îmi place.
Angajatorii simt pe pielea lor trendul tinerilor antreprenori: care cu greu mai reuşesc să recruteze angajaţi.
Ana Vişian, marketing manager platformă recrutare: Tinerii aplică mai degrabă la job-urile tip proiect, job-urile care nu te leagă pentru o perioadă mai lungă, în care practic poţi să fii freelance şi poţi să îşi administrezi singur timpul, resursele, când lucrezi, cum lucrezi.
Cei care aleg să fie angajaţi, nu patroni, cer beneficii pe măsură
Andrei Dumitrel, CEO platformă beneficii salariale: Nu mai e doar motivarea financiară în momentul de faţă. Pentru generaţia tânără, zona asta de experienţe, de acces la evenimente culturale, concerte, salturi cu paraşuta, escaladă, hiking. Asta sunt beneficiile care pot să îi atragă şi să îi motiveze.
Lipsa banilor şi a educaţiei financiare sunt principalele motive de eşec pentru tinerii care aleg calea antreprenoriatului.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰