Statul oferă 45 de milioane de euro pentru modernizarea porturilor de la Dunăre, dar nimeni nu se înghesuie să semneze contracte
Porturile la Dunăre, eşuate în promisiuni. De aproape doi ani se chinuie statul român să le modernizeze, dar de la dorință la putință calea se dovedește grea și plină de necunoscute. Numai pentru Calafat și Corabia Administrația Porturilor pune la bătaie aproape 45 de milioane de euro, însă nimeni nu se înghesuie să semneze contracte. Între timp, oportunitățile de investiţii pentru orașele dunărene se duc pe Apa Sâmbetei. Statul oferă 45 de milioane de euro pentru modernizarea porturilor de la Dunăre, dar nimeni nu se înghesuie să
Calafat 2023. O vizită în portul fluvial e ca o călătorie în timp. Câteva plăci de metal revopsite și prinse pe un suport rudimentar îți arată cota apelor Dunării. Pontoanele și clădirile portului par să își plângă de milă.
Deși ar putea fi o mină de aur, Dunărea rămâne insuficient exploatată
Conform unui raport al curții europene de conturi, peste 2440 de kilometri navigabili măsoară Dunărea. De aproape 3 ori mai mult decât Rinul. Cu toate acestea, se transportă pe Dunăre de 4 ori mai puține mărfuri decât pe Rin. În oraşele-port, firmele private au făcut ce ţinea de ele: au investit milioane de euro în silozuri și în dezvoltarea infrastructurii. Statul, însă, nu şi-a făcut partea.
Mihai Anghel, producător agricol: M-am săturat să vorbesc de 30 de ani despre aceleaşi lucruri. Nu e desfundată, nu e adâncită cum trebuie, e colmatată. Ar fi eficientă dacă ar fi lucrări făcute pe ea.
Transportul fluvial este cel mai ieftin și cel mai puțin poluant. O lecţie pe care străinii o ştiu demult, dar pe care noi refuzăm să o învăţăm.
Doru Mitulețu, primar Calafat: Am avut o delegație din Anglia care dorea să strângă legume din zona noastră Când au auzit că suprafața apei nu este așa cum ar fi dorit dânșii, iar șenalul navigabil nu este pretabil pentru acel transport au renunțat.
Peste 1 milion de euro încasa anual micul oraș dunărean numai din taxele pe traficul greu. Odată cu deschiderea podului Vidin - Calafat în urmă cu zece ani, urbea şi-a pierdut principala sursă de venit. Economia locală ar putea fi, totuşi, resuscitată.
Doru Mitulețu, primar Calafat: Pentru Calafat ar fi o mană cerească. Calafatul poate să se dezvolte prin transportul naval și turism. Turism nu ai ce să prezinți dacă tu ai un port nefuncțional.
În lipsa infrastructurii portuare și fluviale, mărfurile ajung la destinație pe șosele. Sufocă traficul și otrăvesc aerul.
În 2021 Administraţia Portuară a Dunării Fluviale Giurgiu anunța că scoate la licitație contractele pentru modernizarea porturilor Calafat și Corabia pentru suma de 38 de milioane de euro. Licitațiile au rămas fără ofertă, iar statul a crescut bugetul la aproape 46 de milioane de euro. De 3 ori s-a ținut până acum licitația la Corabia și de 5 ori la Calafat, însă nici până acum soarta porturilor nu este clară.