Video Veste importantă pentru românii care nu au mai primit factura la energie de mai bine de trei luni
Clienţii care primesc cu întârziere facturile la energie electrică ar putea avea mai mult timp la dispoziţie pentru a le plăti. E modificarea pe care vor s-o aducă aleşii ordonanţei pe energie, după valul de plângeri venite din partea consumatorilor. Sute de mii de români nu au mai primit facturile de cinci-şase luni.
Furnizorii care întârzie emiterea facturilor mai mult de trei luni ar putea fi obligaţi să accepte plata eşalonată.
Nicolae Ciucă, premierul României: Este absolut anormal ca orice consumator să primească factura după cinci luni sau şase luni şi să plătească întreaga sumă. Ca atare, am solicitat ca acea sumă să fie eşalonată, astfel încât cetăţenii să poată să-şi plătească factura.
Tot mai mulţi români se plâng că n-au mai primit facturi de luni bune.
Corina, consumator energie: Din luna a şasea. Nicio factură până în prezent. Este extrem de neplăcut, având în vedere că va trebui să plătesc într-un termen scurt ceea ce nu am achitat timp de şase luni, neavând ce să achit. Undeva peste 2.000 de lei.
- Ce trebuie să ştie românii despre marea regularizare din februarie 2023. Calculul facturilor până atunci
- În Timiş se construieşte o fabrică unică, gândită de cei mai buni specialişti. Investiţie de 60 mil. euro...
- Europenii plătesc facturi tot mai mari, chiar dacă guvernele au oferit subvenții și ajutoare pentru electricitate...
Client: Aş vrea să plătesc, dar n-am ce, dacă n-am factura!
Client: Vin cu întârzieri, da vin foarte mărite.
De ce vin facturile cu întârziere
Corneliu Bodea, Centrul Român de Energie: Motivaţia întârzierii în facturare vine din schimbările prea dese legislative, cu efect în software-ul care stă la baza emiterii facturilor.
Silvia Vlăsceanu, expert energie: Sunt întârzieri şi din cauza unei colaborări defectuoase între operatorul de reţea şi furnizor.
Contactaţi de reporterii Observator, funizorii de energie electrică n-au dorit să comenteze subiectul. Nici după sancţiunile date de ANRE nu s-a schimbat nimic.
Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte ANRE: Sunt furnizori care întârzie cu 4-5 luni, alţi furnizori întârzie cu câteva zile. Sunt furnizori la care întârzie 2% din facturi, sunt alţi furnizori care au peste 20% facturi întârziate.
Ce pot face clienţii în această situaţie?
Corneliu Bodea, Centrul Român de Energie: Se pot adresa inclusiv ANRE-ului. Ceea ce ei pot să facă pentru a ajuta furnizorul este să citească contorul, să transmită indicaţia contorului.
Mădălina Chiţac, reporter Observator: Pe lângă fapul că primesc cu întârziere facturile, clienţii nici măcar nu plătesc energia electrică în funcţie de consumul actual. Legea stabileşte raportarea la consumul mediu din 2021. Abia din 2023 se va lua în considerare consumul de energie din acest an şi se va face o reîncadrare a consumatorilor în acele plafoane. Iar în febuarie 2023 se va face şi regularizarea pentru cei 8,9 milioane de consumatori.
În Parlament vor fi adoptate şi alte amendamente la ordonanţa energiei. Famillile monoparentale, cele cu mai mult de trei copii şi persoanele care folosesc aparatură medicală acasă vor plăti, indiferent de consum, un tarif de 68 de bani. Iar companiile de transport, serviciile publice, industria farmaceutică şi bisericile vor beneficia de un tarif maximal de un leu.
Puteţi urmări ştirile Observator şi pe Google News şi WhatsApp! 📰